• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Peste 130 de nave încărcate cu cereale sunt blocate în Marea Neagră

    Mircea Olteanu -

    Peste 130 de nave încărcate cu cereale ucrainene sunt blocate în Marea Neagră, la intrarea pe Dunăre, în timp ce negociatorii din Rusia, Ucraina, ONU și Turcia încearcă să ajungă la un acord care să permită reluarea exporturilor agricole ucrainene pe calea mării, relatează publicația The Guardian.

    Navele așteaptă să acceseze căile de ieșire prin canalele Sulina și Bâstroe pentru a ajunge la porturi și terminale din România, de unde cerealele pot fi transportate în întreaga lume.

    Serviciile de monitorizare maritimă au arătat numeroase nave care așteptau să ajungă în apele Dunării, întrucât o a doua rută prin canalul Bâstroe a fost deschisă abia recent, după retragerea forțelor ruse de pe Insula Șerpilor, aflată în apropiere.

    Anterior, navele puteau să pătrundă pe Dunăre doar prin canalul Sulina, care este unidirecțional, astfel că navele de marfă erau nevoite să aștepte săptămâni întregi pentru a trece.

    Deși navele de mari dimensiuni nu pot trece prin canalul Bâstroe, limitând cantitatea de cereale care poate fi exportată, oficialii ucraineni au declarat miercuri că 16 nave au tranzitat deja acest canal în cele patru zile de la redeschidere.

    În contextul în care minarea porturilor și blocada rusească pe coasta de sud a Ucrainei limitează traficul maritim, brațul nordic al Deltei Dunării – care urmează granița sudică a Ucrainei, și porturile fluviale mici au căpătat importanță globală. În condițiile în care cerealele din Ucraina nu au putut fi exportate pe piața internațională, prețurile au crescut vertiginos.

    Până de curând, canalul Bâstroe a fost închis, dar acest lucru s-a schimbat odată cu retragerea forțelor rusești de pe Insula Șerpilor.

    Oficialii ucraineni speră că noua rută va permite exportul a încă 500.000 de tone de cereale, deși această cifră va fi încă departe de cantitatea de cereale care era exportată în mod uzual înainte de invazia rusă.

    Capacitatea noilor rute este „în prezent, insuficientă pentru a înlocui pe deplin porturile maritime”, au precizat oficialii ucraineni. În iunie, Ucraina a exportat aproximativ 2,5 milioane de tone metrice de mărfuri, cu mult sub cele 8 milioane de tone metrice pe care Kievul spera să le exporte, a indicat ministerul infrastructurii.

    Ucraina este cel mai mare exportator mondial de grâu, reprezentând 9% din piața mondială. De asemenea, reprezintă 42% din piața uleiului de floarea-soarelui și 16% din producția mondială de porumb.

    Din cauza blocării porturilor de la Marea Neagră, 20 de milioane până la 25 de milioane de tone metrice de grâu sunt blocate în Ucraina, lucru care împinge în sus prețurile cerealelor.

    Oficiali din Rusia și Ucraina, alături de reprezentanții ONU și ai Turciei, s-au întâlnit, miercuri, în încercarea de a ieși din impasul de luni de zile privind exporturile de cereale.

    Negocierile de la Istanbul – primele discuții față în față dintre delegațiile celor două țări beligerante după 29 martie – sunt complicate de suspiciunile tot mai mari că Rusia încearcă să vândă cerealele pe care le-a furat de la fermierii ucraineni din regiunile aflate sub controlul său.

    Ministrul turc al apărării, Hulusi Akar, a declarat că un acord va fi semnat săptămâna viitoare. Oficialul a declarat că Ankara va asigura siguranța transporturilor în tranzit, iar părțile vor verifica în comun încărcăturile în porturi. Însă, secretarul general al ONU, António Guterres, s-a declarat mai precaut și a afirmat că este nevoie de mai multă muncă înainte de semnarea unui acord.


    Te-ar mai putea interesa

    O fermă de 1.360 de hectare a fost scoasă la vânzare cu 20 de milioane de euro Fraudă în apicultura românească, anchetată de Parchetul European. S-au făcut primele percheziții Ordin MADR: Terenurile care sunt scoase de la subvenția APIA

    Ultimele știri

    Acordul UE-Mercosur a fost semnat! COPA-COGECA: ”Ne opunem acestui acord învechit și problematic” NHR îi liniștește pe fermieri: Combinele Deutz-Fahr, în stoc. Nu sunt și nu vor fi probleme cu piesele de schimb! Orz de primăvară: fermierii pot alege două soiuri care au dat rezultate în fermele din România