Panicaţi de scumpiri, bulgarii îngheaţă preţurile în magazine şi introduc subvenţii pentru pui şi porc
agrointeligenta.ro -Autorităţile de la Sofia au decis să ia o măsură fără precedent în cei mai bine de douăzeci de ani de la căderea comunismului – confruntate cu creşterea accelerată, mult peste puterea de cumpărare a populaţiei, a preţurilor cărnii de porc şi de pui din import, care domină în acest moment pe piaţă, ele vor subvenţiona producţia naţională.
Bulgaria şi-a pierdut capacităţile principale de producţie industrială a cărnii de pasăre şi de porc în urma procesului de privatizare şi retrocedare a terenurilor confiscate de la ţărani în cadrul colectivizării forţate. Importatorii au ocupat repede locul rămas liber prin desfinţarea fostelor ferme de stat. Încet-încet îniţiativa privată locală a îceput să reconstituie unele capacităţi de producţie sau să înfiinţeze unele noi. Localnicii acuză însă faptul că pe piaţa bulgară patrund produse ieftine din import al căror preţ mai mic este obţinut prin subvenţiile acordate în statele de origine.
Plăţile vor începe de la 1 noiembrie, autorităţile de la Sofia primind acordul Comisiei Europene pentru acest ajutor de stat.
„Am primit vestea că schema pe care am propus-o a fost aprobată şi vom începe să distribuim 22-25 milioane de leva producătorilor din sector” a declarat, citat de Novinite, Tsvetan Dimitrov, ministrul-adjunct al Agriculturii din ţara vecină.
La începutul anului, preţul ouălor s-a dublat în doar 10 zile, ceea ce l-a făcut pe ministrul agriculturii Miroslav Naydenov (foto) să anunţe o investigaţie antitrust. Fermierii locali au dat vina pe „concurenţa neloială” a producătorilor polonezi, însă până la urmă importurile masive din Polonia au fost exact rezolvarea aleasă.
În acest moment pe piaţa din Bulgaria, preţul unei duzini de ouă este de 3 leva (1,5 euro) iar al unui kilogram de carne de piept de pui fără os de 8 leva (4 euro).
În următoarele 3 luni preţurile acestor alimente dar şi ale altora vor fi îngheţate în urma unui acord dintre Ministerul Agriculturii şi cele mai importante trei lanţuri de retail însumând un număr de 160 de hypermarketuri şi supermarketuri la nivel naţional o măsură menită să stimuleze consumul în condiţiile scăderii veniturilor populaţiei.