România continuă să importe porumb ieftin din Ucraina
Mircea Olteanu -Redeschiderea porturilor maritime ale Ucrainei în urmă cu peste o lună, care a permis exportul a peste 1,3 milioane de tone de cereale și semințe oleaginoase, nu a afectat competitivitatea porumbului în România – unde porumbul ucrainean rămâne substanțial mai ieftin decât cel din producția locală, arată o analiză Agricensus.
Vremea nefavorabilă a afectat producția de porumb în țările UE de la Marea Neagră, iar invazia rusă în Ucraina a blocat volume mari de porumb în țară vecină, cu opțiuni limitate de export din cauza blocadei ruse – favorizând România ca piață de destinație.
Cu toate acestea, fluxul spre România pare să fi continuat, în ciuda îmbunătățirii accesului exporturilor ucrainene pe piața internațională.
Porturile maritime ucrainene au fost redeschise pe 22 iulie, după ce au stat blocate timp de cinci luni, iar de atunci au fost exportate primele 1,3 milioane de tone de cereale și semințe oleaginoase.
Dar importurile de porumb ucrainean în România au continuat în ciuda redeschiderii porturilor, iar informațiile din piață sugerează că este mai ieftin transportul porumbului importat decât achizițiile de pe piața internă – unde perspectivele slabe pentru recolta viitoare au ținut prețurile la un nivel ridicat.
De asemenea, încă de la începutul invaziei, Ucraina folosește porturile românești pentru exportul de cereale – fiind una dintre cele două moduri în care exportatorii ucraineni au putut livra cantități mari de produse agricole.
Tranzitul depinde foarte mult de transportul feroviar de mărfuri sau de transportul cu barje de-a lungul canalelor navigabile ale Dunării – o dinamică care a dus la creșterea rapidă a costurilor transportului cu barje și a provocat întârzieri și aglomerație de-a lungul canalelor cheie și în porturile mai mici.
Coridor
În ciuda faptului că toate mărfurile de cereale care se deplasează din porturile ucrainene Pivdennyi, Odesa și Chornomorsk (POC) trebuie să treacă inspecția la Istanbul – în conformitate cu acordul semnat între Rusia, Ucraina, Turcia și ONU, coridorul verde a condus la o scăderea prețurilor de export în Ucraina, astfel că, în prezent, prețul porumbului ucrainean livrat în România este oferit la un preț mai mic în comparație cu cotațiile locale românești.
Datele actuale arată că două vase încărcate cu porumb ucrainean se îndreaptă spre Constanța, care transportă în total aproximativ 52.903 de tone.
Cotațiile porumbului ucrainean POC FOB sunt la 265-270 de dolari/tona, iar costurile de transport la aproximativ 40 de dolari/tona – iar pe baza livrărilor CIF Constanța, surse comerciale au indicat că prețurile sunt de aproximativ 290 de dolari/tona, față de oferte la 285 de dolari/tona.
În același timp, se dovedește dificil să obții porumb de pe piața locală românească sau bulgară, pe fondul îngrijorărilor cu privire la recolta viitoare, care este de așteptat să fie semnificativ mai scăzută din cauza secetei din regiune.
Pe lângă aceasta, separat, există preocupări cu privire la șansele ca România să rămână un exportator net în acest sezon, având în vedere reducerea prognozată a producției interne.
Un comerciant a afirmat că transportul cu barje pe Dunăre nu mai are sens deoarece marfa este oferită mai ieftin în marile porturi ucrainene
În ceea ce privește cererea scăzută pentru porumbul românesc pe fondul prețului ridicat, surse comerciale au spus că unul dintre motivele pentru importurile de porumb ucrainean ar putea fi încercarea de a acoperi contractele deja semnate pe fondul așteptării unor noi creșteri de preț.
Ca atare, comercianții încercau să cumpere porumb, atât timp cât era relativ ieftin și să-l vândă mai târziu la un preț mai bun.
”Am mai multe explicații. În primul rând, vremea era uscată și cineva a decis să importe porumb… În al doilea rând, mulți dintre [comercianții multinaționali] aveau stocuri de porumb ucrainean finanțate dinainte de război și trebuiau să le pună într-un loc sigur”, a afirmat un broker.
”Fermierul nu vinde cu adevărat… astfel că comercianții își acopereau contractele sau chiar construiau poziții lungi”, a explicat un al doilea broker.
După redeschiderea porturilor maritime ucrainene, tarifele pentru transport în regiunea Dunării au scăzut și ele, dar nivelul transportului de marfă cu barjele a rămas de peste două ori mai mare decât cel din porturile de mare adâncime, deși volumul este foarte limitat, iar durata transportului durează încă mult timp, deoarece aglomerația în Canalul Sulina încă nu s-a diminuat.
Astfel, comercianții care s-au angajat deja să încarce din porturile românești vor prefera cel mai probabil încărcarea din porturile maritime ale Ucrainei.