• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Cum a reușit România să aibă în 2013 și 2014 o balanță pozitivă pentru comerțul cu produse agroalimentare

    Angelica Lefter -

    Anii în care România a avut o balanță comercială pozitivă pentru sectorul agroalimentar au fost 2013 și 2014. La acea vreme, Ministerul Agriculturii era condus de Daniel Constantin care a valorificat oportunitățile pentru deschiderea unor noi piețe de desfacere pentru produsele românești.

    Invitat în cadrul Agrostrategia de pe TVR 1, emisiune realizată de Vlad Macovei, fondatorul Agrointeligența, fostul ministru al Agriculturii a vorbit deschis despre misiunea deloc imposibilă de a avea mai multe exporturi în raportul cu importurile.

    În prezent deputat și membru al Comisiei de agricultură din Camera Deputaților, Daniel Constantin consideră că o revenire pe plus a balanței comerciale poate fi făcută doar prin deschiderea de noi piețe, așa cum s-a întâmplat în timpul mandatului său la MADR.

    ”Referitor la balanța comercială, au fost singurii doi ani după 1989 în care balanța comercială a fost pozitivă, adică am exportat mai mult decât am importat. A fost un mix de politici la vremea respectivă, care a condus la o situație favorabilă să putem să deschidem noi piețe și asta cred că ar trebui să se întâmple și în ziua de astăzi. Ne uităm că pe zona de producție, sigur, cu excepția anilor secetoși, România crește. Ne uităm că și pe procesare, cel puțin ca mesaj politic se transmite: domnule, ar trebui să facem mai multă procesare, să procesăm produsele și să nu exportăm materie primă, dar pe zona de piețe, aici eu accentuez de fiecare dată, putem să facem mai mult. În anul 2013 am avut o creștere a exporturilor pe piețele terțe, deci în afara Uniunii Europene, de 72%. Și asta a contat foarte mult și cred că putem să facem din nou”, a declarat Daniel Constantin la Agrostrategia, pe TVR 1.

    Deputatul PNL a menționat că o agenție care să preia operaționalizarea produselor agroalimentare este una dintre soluțiile menite să echilibreze balanța comercială.

    ”Este sfârșitul anului, vine Legea bugetului de stat și vreau să vedem dacă reușește Guvernul să aloce bani și pentru operaționalizarea Agenției pentru Promovarea Produselor Agroalimentare. Știți că s-a înființat prin lege, eu cred că este o măsură foarte bună. Este o idee pe care eu am promovat-o, în 2015 am modificat Codul Meseriilor și am introdus meseria de ”atașat agricol” – nu exista până la vremea respectivă – după care colegii au materializat și au înființat, în Parlament, Agenția pentru Promovarea Produselor Agroalimentare. Eu văd acest sistem într-un fel: să avem acești atașați agricoli în câteva puncte cheie care să promoveze produsele agroalimentare românești, într-un cadru organizat, cum este această Agenție. Din păcate, anul trecut nu s-au identificat resurse și s-a prorogat termenul (de înființare a Agenției – n.r.) până la 1 ianuarie 2023”, a adăugat deputatul Daniel Constantin.

    Daniel Constantin: Trebuie să punem în practică potențialul țării noastre

    Oficialul a mai arătat că este important ca producția din România să meargă către alte piețe externe, numai astfel potențialul țării noastre, despre care se vorbește atât de mult, ar putea fi pus în valoare.

    ”Este important acum ca producția din România să înceapă să meargă și către alte piețe. Punem în practică potențialul despre care se tot vorbește. România are un potențial extraordinar, atât timp cât ieșim pe piețe externe, vom avea cerere și automat România poate să-și pună în practică acest potențial. Pe măsură ce produci mai mult, piața te obligă să fii competitiv. Asta înseamnă să etichetezi, sortezi, ambalezi, să le pui pe clase de calitate, să începi să controlezi costul de producție și atunci să ai un preț de producție ceva mai mic. În momentul acela suntem competitivi și nu vom mai fi nevoiți să apelăm la produse din import mai ieftine”, a declarat fostul ministru Daniel Constantin, în cadrul emisiunii Agrostrategia de la TVR1.

    Scăderea TVA la alimente a sprijinit dezvoltarea brandurilor autohtone

    Fostul ministru al Agriculturii a vorbit și despre impactul pe care l-a avut scăderea TVA la pâine și ulterior la alte produse agroalimentare, în vremea când a condus ministerul de resort. Impactul a fost unul de dezvoltare a brandurilor românești.

    ”Vă reamintesc că atunci aveam TVA 24%. Sigur, a fost un deziderat politic pe care partidul pe care-l conduceam la vremea respectivă și l-a fixat și am găsit înțelegere în coaliția pe care o aveam la momentul respectiv. N-a fost numai obiectivul meu într-un final, au fost și alții care au contribuit și fără miniștrii de finanțe, susținerea unui prim-ministru cred că nu reușeam să implementăm această măsură, dar într-adevăr, cred că a fost un efort și bugetar până la urmă. Mulți spuneau: domnule, nu o să faceți asta pentru că pierdem la bugetul de stat și am demonstrat în primul rând, îmi amintesc, împreună cu cei din panificație, am demonstrat că 6 luni de zile de muncă intensă, împreună cu Antifrauda, împreună cu toate instituțiile statului, pentru că efectul, dincolo de scăderea prețului, noi urmăream efectul de combatere a evaziunii fiscale, pentru că un TVA de 24%, unii plăteau TVA de 24% și unii nu plăteau deloc, deci era o diferență foarte mare. Și, după aceea, până în 2015, vă mărturisesc, că nici eu nu am sperat să găsim înțelegere politică. A fost un succes cu pâinea, să ne ducem nu numai la produsele de bază cum am vrut, ci la toate produsele și pe lanțul de producție, până în restaurante. Și astăzi dacă vă uitați, în restaurant tot TVA de 9% avem și cred că e un lucru bun”, a mai spus Daniel Constantin.

    Regretul fostului ministru Daniel Constantin: ”Că nu am reușit să creez un brand de țară”

    Fostul ministru Daniel Constantin a mărturisit că are și un mare regret legat de perioade în care a condus Ministerul Agriculturii și a făcut parte din Executiv.

    ”Începusem în perioada aceea, dar n-am reușit să creăm un brand de țară pentru produsele românești. Și când vorbim de brand de țară, nu vorbești doar că, domnule, acesta este numele, haștag (#) România sau ceva de genul acesta. Nu. Trebuie să vorbim de anumite produse reprezentative care să se regăsească în brandul respectiv. Unul dintre produse poate fi acesta, în zona vinului. Pentru că am trecut dintr-o perioadă în acre produceam cantitativ, la o perioadă în care producem calitativ”, a conchis Daniel Constantin la Agrostrategia, emisiune difuzată de luni până joi, de la ora 10:00, pe TVR1.

    Daniel Constantin a fost numit, la data de 7 mai 2012 ministru al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în Guvernul Victor Ponta. Acesta a ocupat portofoliul de ministru al Agriculturii până la data de 17 noiembrie 2015.


    Te-ar mai putea interesa

    Satul cu cea mai gustoasă brânză. Oile pasc iarbă pe soluri sărăturate și bogate în minerale Preț carne 2024. Cât costă un kilogram de carne de porc cumpărată de la un mic fermier Cum sunt păcăliți românii care cumpără brânză din piețe și magazine

    Ultimele știri

    Rezultate solide pentru Agricover în 2023 și peste 10.000 de fermieri în portofoliu O dronă militară a căzut în zona fermei Filipoiu din Insula Mare a Brăilei – primele imagini Au apărut, în piață, primele roșii românești. Prețul lor – dublu față de cel al cărnii