• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Ștefan Pădure, APAR: Mărul polonez costă pe piața poloneză 5 lei, iar pe piața românească 3 lei

    Angelica Lefter -

    România nu are încă o agenție națională de marketing și nici obiective de țară precum Polonia, de aceea piața românească este invadată de produse din această țară, care a știut foarte bine să-și susțină producătorii.

    Este semnalul de alarmă tras de Ștefan Pădure, președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR), invitat în cadrul emisiunii Agrostrategia de marți – 31 ianuarie, o coproducție Agrointeligența – AGROINTEL.RO și TVR.

    România nu are încă o agenție națională de marketing precum are Polonia

    În opinia lui Ștefan Pădure, o țară care poate să-și vândă produsele la export trebuie să-și domine mai întâi propria piață, cum este cazul Poloniei.

    ”Polonia a avut niște obiective de țară care s-au dus către zona aceasta de promovare. În primul rând, ca să poți să îți vinzi produsele la export, tu trebuie să domini piața ta, să fii prezent pe rafturile tale și atunci au identificat care sunt posibilitățile de a susține producătorii locali într-un context de piață comună, pentru că știm foarte bine că nu poți să ai mecanismele de intervenție pe Politica Agricolă Comună odată cu reforma care a decuplat sprijinul de producția directă, nu poți să ai instrumente să sprijini produsele. Și atunci s-au inventat, la nivel european, schemele de calitate. Prin aceste scheme de calitate tu generezi produse eligibile pentru finanțare atât pe bani europeni cât și pe bani naționali”, a explicat președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc.

    Schemele de calitate, o portiță de finanțare cu bani UE

    Ștefan Pădure a subliniat că România are o Agenție pentru Marketingul şi Calitatea Produselor Agroalimentare doar pe hârtie, în timp ce în alte state din UE, precum Polonia și Austria, o astfel de structură funcționează și ajută producătorii să își comercializeze produsele atât pe plan intern, cât și la export.

    ”Polonia are în momentul de față o Agenție pentru marketingul și calitatea produselor lor agroalimentare. Noi avem, dar este pe hârtie, în legislație din anul 2019, cu două termene prorogate indiferent de cine a fost politic la momentul respectiv și acum avem o prorogare pentru încă 6 luni. Probabil că nu există un interes pentru această Agenție. Miza este extrem de mică, o să mă întrebați că de ce nu funcționează în acest moment? Pentru că această agenție, dacă va funcționa, va deveni funcțională, la Ministerul Agriculturii, Direcția de Industrie Alimentară va deveni direcție simplă. Acolo probabil se vor micșora salariile și, iată cum ne confruntăm în continuare cu deficitul comercial de peste 4 miliarde de euro al României, pe produse finit”, a mai spus Ștefan Pădure, președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc.

    Acordul MERCOSUR poate afecta grav piața românească

    Expertul a mai declarat în cadrul emisiunii Agrostrategia de la TVR1 că România nu a știut să profite de aderarea la UE și să iasă cu produsele sale pe piața europeană, așa cum au procedat alte state. Pe de altă parte, odată cu semnarea acordului MERCOSUR, pe piața românească vor intra foarte multe alimente din spațiul non-european.

    ”Până acum am fost asaltați de producătorii din piața europeană, noi n-am știut să profităm de aderarea la Uniunea Europeană, când odată am deschis ușa produselor din alte țări, dar ni s-a deschis și nouă ușa către alte piețe. (…) Când se va semna și va fi validat de toate parlamentele acordul MERCOSUR, unde credeți că se vor duce produsele care vor intra fără taxe vamale și care au prețuri mai mici? Undeva în țările mai sărace și România va fi ”beneficiar” de aceste produse”, a arătat Ștefan Pădure.

    Piața românească, inundată de mere din Polonia (foto: sinteza.org)

    Mărul polonez mai ieftin în România decât în Polonia

    S-a discutat foarte mult în spațiul public despre mărul polonez și s-a spus că piața românească și cumpărătorii au fost asaltați de mărul polonez, însă dincolo de acest lucru președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc a explicat că Polonia are programe prin care susține exportul. Cu alte cuvinte, un măr polonez va fi mai scump pe piața poloneză decât pe cea românească, însă la mijloc este o strategie mult mai complexă.

    ”Mărul polonez pe piața poloneză este 5 lei. Mărul românesc pe piața românească este 6 lei. Mărul polonez pe piața românească este 3 lei. Polonia are programe dedicate prin agenții. Are nouă fonduri prin care susține aceste programe, are program pentru România, program pentru Germania, prin care finanțează anumite categorii de costuri astfel încât produsul lor să fie competitiv pe piață. Deci, mărul românesc nu va fi nici pe piața noastră dacă nu-i găsim posibilitatea de a-l finanța. Prețul lui real nu este de 3 lei!”, a atenționat Ștefan Pădure, invitatul lui Vlad Macovei la Agrostrategia de la TVR1.

    FAO a analizat strategia de marketing aplicată de Polonia și a scos un Ghid de marketing pentru produsele naționale

    Modelul polonez de agricultură și de export a fost analizat chiar de FAO, care a emis un Ghid despre cum se face marketingul și promovarea produselor naționale, ghid care se regăsește și la MADR, dar pe care, se pare că nu-l răsfoiește nimeni.

    ”FAO a făcut în urmă cu 5 ani un ghid în care a spus cum se face marketingul și promovarea produselor naționale, și a luat 7 țări: 3 europene și 4 din afara Uniunii Europene. Una dintre aceste țări analizate, este Polonia. Noi avem manualul, pentru Ministerul Agriculturii l-am dat și tradus, în limba română. La Agenția pentru calitate și marketing am luat un model austriac și un model franțuzesc. Și francezii chiar ne-au lăudat și au spus: noi avem agenții pentru fiecare schemă de calitate, pentru schema de calitate europene avem alte agenții, voi ați avut norocul să le prindeți pe toate, să le aveți cumulate și ați făcut o agenție pentru toate, vă felicităm! Numai că e doar pe hârtie! Există un proiect la Ministerul Agriculturii pe trasabilitate, un proiect foarte mare, cu o sumă mare de bani. Schemele de calitate, practic, au la bază trasabilitatea și ce spune o schemă de calitate cum avem noi în momentul de față scheme de calitate: produs național și rețetă consacrată. Le avem în momentul de față împărțite și nepuse la un loc”, a completat Ștefan Pădure, președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc, invitat în cadrul emisiunii Agrostrategia, care poate fi urmărită de luni până joi, la TVR1, de la ora 10:00.


    Te-ar mai putea interesa

    Anunțul unui șef APIA pentru toți fermierii care au cerut subvenții Subvenții 2024 – listele cu fermierii controlați de APIA în fiecare județ Fungicidul Cuproxat Flowable învinge mana din culturile roșii, castraveți, ardei și vinete

    Ultimele știri

    Plăți subvenții APIA! Fermierii care au încasat banii în conturi în ultimele zile Vremea în următoarea lună – unde vor fi cele mai mari temperaturi, dar și ploi însemnate România a scos ”artileria grea” în lupta cu seceta. Județele unde ploaia va fi produsă artificial