Strategia unui director de cooperativă pentru a asigura membrilor cel mai bun preț pentru recoltă
Angelica Lefter -Cele trei moment importante dintr-un an când fermierul ar trebui să își vândă recolta pentru a avea cele mai mari șanse ca, per total, să aibă cel mai ridicat nivel de preț la întreaga producție. Într-un an agricol normal, agricultorii pot opta pentru vânzarea în trepte pentru a-și asigura, pe medie, cel mai bun preț. Aceasta este o recomandare făcută colegilor fermieri de directorul executiv al uneia dintre cele mai importante cooperative agricole din România.
Ionuț Lungoci, director executiv al Cooperativei Agricole Dobrogea Sud, a fost invitat în cadrul emisiunii Agrostrategia de pe TVR 1 unde a vorbit despre strategiile de valorificare a producțiilor agricole. Tânărul director reprezintă o formă asociativă cu o cifră de afaceri de peste 134 de milioane de lei anul trecut, gestionând o suprafață de 24.000 de hectare. În prezent, Cooperativa Dobrogea Sud este reprezintă 52 de membri cu drepturi depline înscriși în statut și alți 8 în curs de aderare, pentru care procedura va putea fi închisă la votul Adunării Generale, în care fiecare membru deplin are un vot.
Despre strategia aplicată în cooperativă pentru a se obține, pe medie, cel mai bun preț, Ionuț Lungoci a precizat că recomandă vânzarea în trepte a producției estimate la un nivel realist.
”Anul trecut, probabil cea mai bună variantă de vânzare era la recoltă. Vă dați seama că rapița, în momentul recoltei, era la Port Constanța la un 840 chiar 850 de euro euro – vorbesc de recolta anterioară – și acum este 500 de euro. Tradingul de cereale și de plante oleaginoase a ajuns ca la cazino. Eu am spus-o și profit de ocazie acum să spun că există o singură condiție de care ar trebui să țină cont toată lumea: vânzarea în trepte. Dacă vrei să vinzi totul all-in și, să fiu plastic, ”s-o plesnești”, nu poți. Cel mai bine este să ai o medie bună. Deci ar trebui: înainte de recoltă 30%, la recoltă 30-40% și după 30-40%, în funcție de cât îți asumi. Și în felul acesta beneficiezi de toate prețurile, nici de cel mai mic, dar nici de cel mai mare”, a spus Ionuț Lungoci, invitat în cadrul emisiunii Agrostrategia, o coproducție TVR și Agrointeligența – AGROINTEL.RO.
Ionuț Lungoci a mai opinat că deseori diferența de preț este făcută de momentul vânzării și nu de cantitatea pe care fermierul o are și care poate reprezenta un intrument de negociere.
”În opinia mea, din experiența pe care o am, nu neapărat cantitatea face diferența. Diferența o face momentul vânzării. Pentru că astăzi s-ar putea să vinzi 500 de tone sau 5.000 de tone, iar mâine prețul să crească pe burse și să vinzi 25 de tone cu 1 sau 2 euro mai scump, ceea ce mi s-a și întâmplat”, a punctat Ionuț Lungoci, director executiv al Cooperativei Agricole Dobrogea Sud, în cadrul emisiunii Agrostrategia de la TVR 1, care poate fi urmărită în fiecare zi, de luni până joi, de la ora 10:00.