Operator din Portul Constanța: Pentru transbordarea cerealelor din Ucraina percepem o suprataxă!
Violina Gorcinschi -În Portul Constanța, cerealele ucrainene sunt suprataxate față de cele românești deoarece transbordarea acestora necesită mai multe costuri și documentație. Acest lucru a fost afirmat de către Dan Dolghin, Director Operațiuni Cereale în cadrul Comvex, operator portuar din Constanța care operează cel mai mare terminal specializat în operarea materiilor prime solide vrac din arealul Marii Negre.
În cadrul evenimentului la Trend&Hedge Club, reprezentantul Comvex a precizat că fiecare tranzacție de cereale ucrainene este monitorizată pentru a nu intra în țările unde există interdicții de import. Tot în cadrul întâlnirii, s-a vorbit despre faptul că Portul Constanța este depășit în ceea ce privește depozitarea cerealelor.
Pentru mărfurile ucrainene se percepe o suprataxă în Portul Constanța deoarece transbordarea acestora necesită costuri suplimentare și documentație, în comparație cu cerealele românești. La întâlnirea Trend&Hedhe Club, s-a vorbit și despre nemulțumirea fermierilor români legată de cerealele ucrainene, dar și despre incapacitatea portului Constanța de a depozita cantitățile supuse tranzitului, a raportat Agroportal.
Cerealele ucrainene sunt suprataxate în Portul Constanța
Directorul Comvex Dan Dolghin a declarat că gestionarea cerealelor ucrainene în portul Constanța. „După interzicerea importului de cereale ucrainene în cinci țări UE, cea mai mare parte a cerealelor a fost tranzitată prin România. Acest lucru a cerut părților implicate să garanteze că produsul a intrat și a părăsit țara și nu a intrat în celelalte patru țări. Fiecare tranzacție legată de cereale ucrainene a fost urmărită, iar acest lucru a adăugat muncă suplimentară cu documentația”, a spus Dan Dolgin.
Oficialul Comvex a adăugat că fermierii români sunt nemulțumiți de situația lor financiară, din cauza prețurilor scăzute la cereale pe piețele mondiale. ”Anul acesta este unul dificil pentru fermieri. Ei încearcă să transfere vina pentru asta asupra cuiva, nu neapărat Ucrainei. Problema prețurilor scăzute de pe piețe acum nu e doar din cauza Ucrainei, este o problemă globală. Rusia împinge de fapt prețurile în jos”, a punctat Dan Dolgin.
Portul Constanta nu are vase și capacitate de depozitare a cerealelor
În plus, în momentul de față, Portul Constanța este aglomerat, iar cea mai mare problemă este încărcătura mai degrabă de intrare decât de ieșire, întrucât nu există suficiente nave. Există posibilitatea de a crește capacitatea de transbordare cu 25%, dar nu este disponibilă capacitatea de stocare pentru aceasta.
„Există un stimulent pentru îmbunătățirea infrastructurii sau a capacității portului pentru a ameliora situația. Au avut loc deja unele îmbunătățiri ale infrastructurii, au fost reparate unele linii de cale ferată, iar în complexul de șlepuri s-au investit 3 milioane de euro. Dar în ceea ce privește depozitarea cerealelor, construcția activă nu este în curs de desfășurare, fiind de înțeles că, după încheierea războiului, Ucraina va începe să folosească propriile porturi de la Marea Neagră, iar fluxul de cereale ucrainene către portul Constanța se va opri. De aceea nimeni nu vrea să investească în silozuri pentru depozitarea cerealelor”, a spus Dan Dolgin la întâlnirea Trend&Hedge Club.