Ucraina ar putea sufoca și mai mult Portul Constanța. Rutele feroviare și rutiere, cu probleme
Violina Gorcinschi -Ucrainenii ar putea exporta și mai mult prin Portul Constanța. După recentele probleme cu unele dintre rutele de export, companiile ucrainene și-ar putea îndrepta atenția către Portul Constanța ca alternativă temporară. Problemele de la granița cu Polonia, blocată de transportatorii polonezi, precum și reparațiile la calea ferată din Ucraina ce a restricționat livrările de cereale la portul Odesa i-ar putea determina pe exportatori să aleagă rutele prin România.
Ucraina are probleme cu rutele de export. Luni, pe 13 noiembrie, s-a înregistrat un trafic mai scăzut al mărfurilor agricole ucrainene pe cale rutieră, de 220.000 de tone, comparativ cu 226.000 de tone față de luna precedentă. În plus, autoritățile de la Calea Ferată de Stat din Ucraina au anunțat că transportul cerealelor către portul Odesa a fost restricționat temporar în urma lucrărilor de reparație ce se desfășoară în prezent. Astfel, Portul Constanța și rutele prin România devin o alternativă atractivă pentru exportatori.
Exporturile agricole pe care rutieră au scăzut
Exporturile agricole pe cale rutieră au ajuns, luni, pe 13 noiembrie, la 220.000 de tone, față de 226.000 de tone în octombrie și 223.000 de tone în septembrie, a relatat Latifundist.
„Trecerea vehiculelor prin punctele vamale de la granița cu Polonia a scăzut la nivelul de 4.000 tone de marfă pe zi, față de valorile de vârf de 7.500 tone pe zi, înregistrate în luna precedentă. În același timp, traficul vehiculelor cu marfă prin alte puncte, de la granița cu România, Ungaria și Moldova, crește treptat”, s-a arătat într-un raport publicat de Spike Brokers.
Rata medie zilnică de trecere a camioanelor cu produse agricole pentru export prin punctele vamale în luna noiembrie a fost:
- Polonia — 5.083 tone pe zi (~212 mașini);
- România — 4.314 tone pe zi (~180 mașini);
- Ungaria — 3142 tone pe zi (~130 mașini);
- Slovacia — 1.340 de tone pe zi (~56 de mașini);
- Moldova — 3.076 tone pe zi (~128 mașini).
Tarifele de transport către Europa au rămas neschimbate:
- ex. Ucraina – centrul/ Lun. Italia: 120-150 euro;
- ex. Ucraina — Lun. Bulgaria: 80-90 euro;
- ex. Ucraina – est. Germania: 100-135 euro;
- centru. Ucraina – sud România: 70-85 euro;
- centru. Ucraina – Ukr. Porturile Dunării: 55-65 euro.
Reprezentanții companiilor poloneze de camioane care blochează granița cu Ucraina au declarat că negocierile cu oficialii guvernamentali ucraineni nu au dat rezultate.
Livrările de cereale către portul Odesa, întrerupte de reparații. Ucrainenii vor exporta pe alte căi
Căile ferate de Stat din Ucraina au anunțat astăzi, miercuri-15 noiembrie, că au restricţionat livrările de cereale către Odesa, unul dintre porturile cheie ale ţării la Marea Neagră, din cauza reparaţiilor, potrivit Reuters.
„Ukrzaliznytsia a început repararea infrastructurii feroviare din rețeaua sa, ceea ce împiedică circulația trenurilor de marfă către porturile din regiunea Odesa”, a declarat Valeriy Tkachov, director adjunct al departamentului comercial al căilor ferate, pe Facebook.
Compania nu a spus când vor fi ridicate restricțiile.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat ieri, marți-14 noiembrie, că exporturile coridorului alternativ de transport maritim la Marea Neagră au atins aproape 4 milioane de tone de când ruta a început să funcționeze în august.
Cerealele și alte produse alimentare sunt principalele mărfuri transportate pe ruta care trece de-a lungul coastei de sud-vest a Mării Negre a Ucrainei, în apele teritoriale românești și mai departe până în Turcia.
Ucraina și-a folosit în mod tradițional porturile de adâncime din Marea Neagră din regiunea Odesa pentru a exporta alimente, metal și alte mărfuri.