Transportatorii din Ungaria blochează granița cu Ucraina, pe modelul colegilor din Polonia și Slovacia
Oana Timar -Transportatorii maghiari au decis să blocheze punctele de trecere cu Ucraina, pe modelul colegilor lor din Polonia. Protestul este menită să atragă atenția asupra efectelor devastatoare pe care le are deschiderea fără restricții a granitelor Uniunii Europene pentru transportatorii și mărfurile ucrainene.
Asociația Transportatorilor Auto Maghiari (MKFE) a demarat de duminică, 11 decembrie, un protest la punctul de trecere a frontierei Zahon-Cop similar celui organizat de șoferii polonezi și slovaci, potrivit unui comunicat de presă al organizației, citat de Latifundist.com.
MKFE precizează că protestul la punctele de frontieră cu Ucraina este autorizat.
Care este scopul protestului transportatorilor din Ungaria
Organizația transportatorilor din Ungaria precizează că scopul protestului este de a atrage atenția Comisiei Europene și a guvernului de la Budapesta asupra consecințelor grave pe piață ale „transportului fără viză” cu Ucraina, care ar fi „pus multe întreprinderi maghiare într-o situație critică”.
„Pe 18 decembrie, Uniunea Europeană și Ucraina se vor așeza din nou la masa negocierilor. Credem că în locul actualului refuz dur, se va putea avansa în negocieri, iar reglementarea acordului dintre UE și Ucraina va avea o direcție mai favorabilă transportatorilor maghiari”, se arată în comunicat.
Recent, Uniunea Poloneză a Antreprenorilor și Angajatorilor (ZPP) și Federația Angajatorilor din Ucraina au convenit asupra creării unei platforme de dialog pentru a ajunge la un compromis cu privire la problema încetării blocadei la frontieră.
În intrarea în România, camioanele așteaptă zile în șir să treacă frontiera
În România, camioanele aşteaptă 36 ore pentru a intra în România din Bulgaria, peste 5 zile pentru a intra din Moldova şi până la 11 zile pentru a intra din Ucraina iar aceşti timpi mari de aşteptare blochează activitatea transportatorilor români şi perturbă economia naţională, se arată într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), preluat de Agerpres.
Potrivit sursei citate, s-au creat cozi de camioane de până la 20 km care blochează activitatea transportatorilor români în prag de sărbători, generând întârzieri în livrarea alimentelor, produselor şi mărfurilor care afectează clienţii, cetăţenii şi întreaga economie.
”La intrarea în România, transportatorii sunt forţaţi să aştepte zile şi ore în şir pentru a putea trece frontiera, timp în care şoferii români nu au acces la facilităţi de hrană şi instalaţii sanitare adecvate. (…) Dacă astăzi România ar fi fost în spaţiul Schengen, s-ar fi eliminat mai multe probleme şi timpii de aşteptare a transportatorilor români la frontierele interne s-ar reduce semnificativ, iar dacă autorităţile vamale ar acorda prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – TIR/TIR-EPD la frontierele externe UE aşa cum UNTRR a solicitat în repetate rânduri, numărul zilnic de camioane care pot trece frontiera României cu Ucraina şi Republica Moldova poate creşte de 2-3 ori în 24 de ore”, se arată în comunicatul organizaţiei.
UNTRR face apel la intervenţia urgentă a Ministerului Afacerilor Interne – MAI pentru fluidizarea traficului de frontieră prin implementarea fără întârziere a măsurilor solicitate constant în ultimii ani: acordarea de prioritate la frontierele externe UE ale României pentru camioanele cu documente vamale procesate – TIR/TIR EPD care determină reducerea la minimum a sarcinilor administrative pentru transportatori şi autorităţile vamale; utilizarea dedicată a unor puncte de trecere a frontierei strict pentru camioane cu documente procesate vamal TIR/tranzit şi camioane goale, care ar putea duce la creşterea capacităţii actuale de trecere a frontierei (pentru frontiera cu Ucraina, UNTRR a identificat două puncte de trecere a frontierei care pot fi dedicate pentru transport TIR/ TIR-EPD: Vama Vicovul de Sus- Krasnoilsk (UA), pentru frontiera cu Rep. Moldova Bumbăta – Leova (MD); modernizarea infrastructurii la punctele de trecere a frontierelor cu ţările UE şi non-UE pentru creşterea fluxului şi fluidizarea traficului, prin extinderea numărului de benzi de control pentru fiecare sens de circulaţie şi realizarea unor spaţii de parcare corespunzătoare; dimensionarea corectă a personalului vamal şi a procedurilor de lucru, se arată în document.