Cooperativa Faircoop. Cum funcționează în Belgia o cooperativă care colaborează cu marile lanțuri de retail
Violina Gorcinschi -Cooperativa Faircoop din Belgia. În cadrul evenimentului organizat de Comisia Europeană între 28 și 29 mai, seminarul „Situația agriculturii înainte de alegeri” și deplasare în teren, am avut ocazia de a cunoaște îndeaproape situația fermierilor belgieni, din perspectiva cooperativei Faircoop, la ferma Ferme du Ponceau, lângă Bruxelles, obstacolele de care se lovesc crescătorii de bovine, dar și soluțiile care le asigură supraviețuirea. La eveniment au vorbit președintele Faircoop, Erwin Schöpges, responsabilul pe filiera carne de vită, Yves-Marie Desbruyères, responsabilul pe filiera fructe, Xavier Laduron și directorul pentru Dezvoltare durabilă a calității din cadrul lanțului de magazine Carrefour, Pascal Léglise care a explicat relația dintre companie și Faircoop.
Cooperativa Faircoop a luat ființă în anul 2009, cu scopul de a-i susține pe crescătorii de bovine din Belgia. În 2020, cooperativa a făcut posibil accesul pentru producătorii de mere și pere în organizație. Misiunea cooperativei este de a aduce un plus de valoare produselor fermierilor în contextul unor prețuri rezonabile prin comercializarea produselor către supermarketuri, sub marca proprie, Fairebel, deținută de comunitatea agricolă, astfel garantând o remunerare corectă pentru toți participanții lanțului alimentar.
Cooperativa Faircoop. Cum reușesc fermierii belgieni să își vândă produsele cu marcă proprie
Faircoop este o cooperativă belgiană înființată în anul 2009, inițial pentru crescătorii de bovine, cu scopul de a crea un brand sub care să-și vândă produsele: Fairebel. Ulterior, și producătorii de fructe au început să se alăture cooperativei. Principiul care stă la baza brandului creat reiese și din nume: corectitudine pentru producătorii agricoli din Belgia. Faircoop colaborează cu 500 de fermieri din toată țara, din sectorul bovinelor și fructelor și reușește să vândă produse marcă proprie către supermarketuri din producția acestora. Fairebel vinde către lanțurile de supermarketuri din țară o gamă variată de produse: lapte, suc, brânzeturi, carne, înghețată, mere, pere, unt etc, la prețuri convenabile pentru consumatori, din care, fermierii reușesc, în același timp, să fie compensați.
Citește și: Bruxelles-ul a pus ochii pe subvențiile încasate de fermele mari din România
În ciuda așteptărilor pesimiste la început, Erwin Schöpges, președintele Faircoop, împreună cu alți fermieri, au reușit performanța de a face brandul cunoscut pe plan național: 71% dintre belgieni cunosc brandul Fairebel, cu 4.000 de standuri în supermarketurile din toată țara.
Principiul de funcționare se bazează, în principal, pe logistică, marketing și negocierea cu supermarketurile. Faircoop lucrează cu unitățile de procesare a laptelui, iar împachetarea și etichetarea laptelui și produselor din lapte are loc în Luxemburg. Fermierii își oferă, către Faircoop, producția de lapte, carne sau fructe, în urma căreia cooperativa obține prețuri rezonabile pentru producători după negocierile cu supermarketurile. În plus, Faircoop este o cooperativă pe bază de acțiuni, deținute de fermierii membri și de alți investitori care pot susține producția locală și pot primi beneficii.
„La comercializarea produselor, noi calculăm prețul de producție la nivel de fermă. De exemplu, pentru producerea unui litru de lapte se cheltuie 55 de cenți. Fermierii câștigă de la noi 45 de cenți, iar diferența o primesc în urma negocierilor cu supermarketurile”, a explicat Erwin Schöpges.
Succesul vânzării produselor se bazează pe marketing, în care Fairebel investește 20% din buget pentru spoturi publicitare la TV, radio, ziar, online etc. Au și un ambasador care promovează brandul, fotbalistul belgian Simon Mignolet.
„Promovarea este vitală pentru noi. Succesul proiectului este asigurat de marketing, motiv pentru care se investește foarte mult. Când am investit mai puțin în reclame s-a văzut imediat impactul”, a adăugat președintele Faircoop.
Totodată, se ține cont și de protecția mediului. Ambalajele tuturor produselor Fairebel sunt făcute din materiale biodegradabile, 100% reciclabile.
Cooperativa Faircoop vine peste 13 milioane de litri de lapte/an
Filierea de lactate a Faircoop a avut o evoluție impresionantă de-a lungul anilor. Dacă în 2010, vânzările de lapte erau de 886.667 litri/an, în 2023 a atins cea mai mare cifră, de 13.142.114 litri. Pe viitor, plănuiesc să își dubleze vânzările, însă nu au de gând să își creeze o unitate proprie de procesare din cauza costurilor foarte mari. Nu intenționează nici să își exporte produsele în alte țări deoarece asta ar contraveni principiilor Fairebel – prețuri echitabile pentru fermieri și cumpărători.
Cu laptele de la fermieri, Fairebel reușește să vândă cașcaval tare sau moale, brânză de vaci proaspătă, iaurt, unt, înghețată, iar mai nou a fost lansat pe piață și laptele cu ciocolată, pentru producția căruia se folosește cacao obținută în urma unor relații comerciale echitabile (Fair trade) pentru țările din Africa de Vest. Ultima creație a Fairebel a fost lichiorul de lapte, care a stârnit tuturor curiozitatea să îl guste.
De asemenea, untul este produs din lapte pasteurizat care se colectează de la cel mult 60 de km distanță de la fermă, promovându-se, astfel, producția locală.
Cooperativa Faircoop susține producătorii de carne de vită
Yves-Marie Desbruyères, șeful filierei carne de vită de la Faircoop și crescător de bovine, a vorbit, în cadrul evenimentului, despre pericolul care amenință industria cărnii de vită autohtone: dispariția fermelor și reducerea numărului de animale. Acesta a povestit că, în tinerețe, satul său era plin de fermieri, iar localnicii se bucurau de bunăstare în comunitate. Acum, însă, singurul crescător de vite din sat a rămas doar el. Acest rezultat este cauzat de mai mulți factori, cum ar fi munca stresantă de la fermă, lipsa unui câștig echitabil, scăderea consumului de carne de vită, concurența dintre carnea produsă local și importuri, standardele privind protecția mediului.
„În anii 70, belgienii consumau aproximativ 33 kg de carne de vită/persoană. Acum, acest consum a scăzut la 10,7 kilograme. Fairebel e o soluție pentru că fermierii primesc încă un euro în plus pe kg de carcasă. Asta primesc membrii din cooperativa noastră pentru a asigura supraviețuirea fermelor lor”, a spus Desbruyères.
Vacile din fermele belgiene sunt hrănite cu iarbă proaspătă, pentru a reduce impactul asupra mediului și pentru conservarea terenurilor și ecosistemelor. Pe piața din Belgia, există o gamă variată de produse din carne de vită marca Fairebel.
Cooperativa Faircoop – fructe proaspete și suc de mere de la producătorii locali
Nu doar producătorii de lapte întâmpină probleme, ci și cei de fructe. De aceea, cooperativa a creat, în 2020, o ramură și pentru aceștia. Principiul este același: remunerare echitabilă pentru fermieri și prețuri corecte pentru consumatori. Astfel, în supermarketuri se pot găsi la raft mere și pere proaspete, dar și suc de mere produs din fructele belgienilor. La stabilirea prețului fructelor se iau în considerare costurile de producție.
„Calitatea fructelor contează mult dacă sunt vândute proaspete în supermarketuri. De aceea, 50-60% din merele recoltate sunt trimise la magazine, iar restul se folosesc în industrie. Recolta de pere se vinde într-un procent mai mare supermarketurilor”, a explicat Xavier Laduron, responsabil de filiera fructe din cadrul Fairebel.
Cooperativa Faircoop din Belgia se confruntă cu mari provocări
Reprezentanții Faircoop, în special președintele, Erwin Schöpges, au fost întotdeauna activi în viața civică, protestând pentru a obține condiții mai bune fermieri și pentru a cere dreptate când este cazul. Chiar și în Belgia, o țară bine dezvoltată economic, există nedreptăți și probleme în sectorul agricol. În ultima vreme, însă, Schöpges își canalizează energia și resursele pentru a promova Fairebel și pentru a dezvolta și mai mult cooperativa.
„Mi s-a spus: înainte obișnuiai să îți exprimi furia în stradă, acum ți-o investești în supermarketuri, ceea ce este foarte bine și este unul dintre motivele succesului tău”, a explicat președintele Faircoop.
Totuși, nu poate să nu își exprime nemulțumirea față de politicieni, care afirmă anumite lucruri, însă nu arată susținere față de Faircoop, care poate fi un etalon în țară pentru promovarea fermierului belgian și a produselor autohtone.
„O chestiune importantă pe care trebuie să o menționăm este legată de relația cu politicienii. Aceștia declară că susțin produsele venite din comerțul echitabil, că își doresc produse locale în spitale, în școli, dar nu ne-au luat în considerare în proiectele de achiziții publice, cum ar fi cele din școli”, a spus Erwin Schöpges.
Vizibilitatea la raft, o prioritate
Fairebel lucrează cu un număr mare de supermarketuri din țară, printre care se numără și Carrefour, Kaufland, Lidl, Aldi, Cora, Delhaize etc. Una dintre cele mai „costisitoare” și dificile provocări din punctul de vedere al negocierilor este asigurarea unei vizibilități a produselor la raft.
„Este foarte dificil să ne asigurăm vizibilitatea pe rafturile din supermarketuri. Este foarte important să fim vizibili pentru consumatori, însă este greu să concurăm din acest punct de vedere, cu marile corporații care au bani și își permit să plătească pentru acest lucru”, a afirmat președintele cooperativei Fairebel.
O altă provocare pentru Fairebel este promovarea și ce resurse implică aceasta. Belgia este o țară în care se vorbesc trei limbi: franceză, germană, flamandă. Toate reclamele trebuie interpretate în aceste trei limbi, lucru care implică mari cheltuieli, însă este o prioritate pentru ca produsele Fairebel să ajungă în casele tuturor belgienilor.
În concluzie, și fermierii belgieni se confruntă cu mari probleme în sector, în special în cel al lactatelor și cărnii de vită, însă caută soluții și colaborează împreună pentru a-și asigura existența, chiar dacă, de cele mai multe ori, nu primesc sprijin de la guvernare sau de la alte entități.