România vrea să cumpere singurul port la Dunăre din Republica Moldova
Oana Timar -România vrea să cumpere portul Giurgiulești, localizat în Republica Moldova. În ședința de Guvern de astăzi, miercuri – 28 august, Executivul de la București va analiza un memorandul cu tema: Aprobarea iniţierii negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) în vederea achiziţionării de către statul român, prin intermediul Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa, societate comercială aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a acţiunilor Danube Logistics SRL deţinute de către BERD în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova.
România ar putea achiziționa singurul port dunărean din Republica Moldova. Achiziția ar urma să fie făcută prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța (Compania) care are rolul de administrație portuară pentru Portul Constanța (ce include cele trei zone: Constanța, Midia, Mangalia), precum și pentru Portul Tomis.
Conform unui memorandum aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de astăzi, ”statul român și-a exprimat interesul către BERD pentru achiziționarea acțiunilor Danube Logistics SRL deținute de către BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, prin intermediul Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, societate comercială aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”. Documentul menționează că achiziția ar reprezenta o extindere a portului Constanța și transformarea acestuia ”într-un lider de piață pentru zona Centrală și de Sud-Est a Europei și, totodată, în contextul redresării, reconstrucției și modernizării Ucrainei”.
Portul Giurgiulești – patru terminale, dintre care două pentru cerele
Portul Giurgiulești este unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime, situat la km 133,8 al fluviului Dunărea, în sudul țării, fiind mărginit de România și Ucraina.
Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) este un nod logistic de importanță strategică care oferă importatorilor și exportatorilor servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la o infrastructură de transport trimodală. Portul este amplasat pe sectorul maritim al fluviului Dunărea și permite acostarea navelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, cu o capacitate de până la 10.000 tone. În prezent, PILG oferă servicii de transbordare la patru terminale:
– terminalul petrolier, dotat cu un parc de rezervoare cu o capacitate de 45.000 de tone de combustibil, prin care sunt importate produse petroliere și îngrășăminte lichide și prin care se exportă ulei de floarea-soarelui;
– două terminale cerealiere prin care se exportă cereale și semințe;
– un terminal de mărfuri generale și de containere unde se transbordează o gamă largă de mărfuri, printre care se numără – la import – cărbune, îngrășăminte, oțel și diverse materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș, precum și – la export – cereale, semințe, șrot, DDGS (borhot furajer) și fier vechi.
În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust. De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de
camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere.
Record de mărfuri transbordate prin portul Giurgiulești în 2023
Volumele de mărfuri transbordate prin Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) au crescut de la 1,83 milioane de tone în 2022 la un nou record de 2,17 milioane de tone în 2023, înregistrând o creștere de 18,6%. În plus, numărul de containere transbordate a atins un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU).
Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889.000 de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate. Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599.000 de tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG. Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26% comparativ cu anul trecut, a exporturilor de ulei de floareasoarelui, atingând cifra de 248 de mii de tone. De asemenea, și cantitatea de materiale de construcții importate s-a majorat cu 10%, însumând 195.000 de tone, iar importul de îngrășăminte în saci mari, vrac uscat și vrac lichid a continuat să evolueze pozitiv cu o creștere de 48%, ajungând la 119.000 de tone. Scăderi sunt înregistrate la importurile de cărbune și la exporturile de deșeuri metalice
De precizat că în dorința sa de a achiziționa portul Giurgiulești este concurat de Bulgaria. Astfel, compania MBF Port Burgas din Republica Bulgaria și-a manifestat de asemenea intenția de a achiziționa un pachet de acțiuni Danube Logistics SRL deținute de către BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, cu scopul de a investi în portul Giurgiulești.
Documentul guvernamental citat nu face mențiuni privind prețul la care s-ar putea ridica tranzacția de achiziționare a portului Giurgiulești, ci doar că negocierile cu BERD vor fi purtate de o echipă condusă de Bogdan Stelian Mîndrescu, formată reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanțelor, Ministerului Transportului și Infrastructurii și ai altor instituții relevante.