• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Cătălin Grigoriu, Moldova Farming: “Stimate Guvern, nimeni nu este pus pe executat!”

    Daniel Befu -

    Fondatorul Moldova Farming, Cătălin Grigoriu, a absolvit finanțele la Montreal, Canada, e asociat cu frații Pavăl, proprietarii imperiului Dedeman și totodată e membru al Asociației Forța Fermierilor. Face parte din valul de lideri respectați din agricultură. Acesta e simultan fermier, cât și distribuitor de inputuri la nivel național. Controlează un grup cu circa 140 de angajați, care lucrează în jur de 6.500 de hectare și are în jur de 2.000 de clienți parteneri din rândul fermierilor și o cifră de afaceri de 433 milioane lei în 2023. Este destul de discret cu ieșirile în presă, însă atunci când acceptă să o facă, pune pe masă niște analize lucide ale stării sănătății agriculturii și ale politicilor publice. În interviul de față, Cătălin Grigoriu punctează o serie de elemente care ar trebui să alarmeze întreaga branșă a ecosistemului agricol, de la fermieri, până la decidenții politici de la vârf.

    Agrointeligența: Care este situația fermierilor din România la acest final de vară și început de toamnă?

    Cătălin Grigoriu: Situația fermierilor din România este una dezastruoasă. Ne amăgim singuri să sperăm, sau să nu vedem că peste 50% dintre fermieri sunt de fapt în insolvență tehnică. Practic, mai bine de jumătate dintre ei nu-și pot acoperi nici măcar datoriile din 2023, ca să nu vorbim de datoriile curente, indiferent că sunt datorii față de instituții bancare, distribuitori de inputuri, firme de leasing etc. În acestă situație extrem de delicată, de insolvență tehnică, s-a ajuns în primul rând din cauza succesiunii anilor secetoși care au lovit estul, sud-estul, sudul țării, iar mai nou și părți din Oltenia și Banat. Când în ultimii 4 din 5 ani ești lovit de secetă severă, coroborată cu fluctuații enorme la prețul inputurilor, scăderea prețurilor cerealelor, dobânzi ridicate etc, este aproape imposibil să supraviețuiești. Când de ani de zile tu, ca fermier, nu faci nimic la porumb și doar câteva sute de kilograme la hectar la floare, până și supraviețuirea, în calitate de producător agricol în Romania, poate fi un deziderat imposibil de atins.

    Agrointeligența: Privind prin ochii de fermier, ce ar trebui să facă Guvernul României pentru a vă susține?

    Cătălin Grigoriu: Sunt adeptul principiului “mâinii invizibile”, promovat de pionierul economiei și filosofiei, Adam Smith și cred că Guvernul în mod cert trebuie să intervină, dar trebuie să o facă cu cap, bine gândit și nu prin măsuri populiste, insuficient analizate, doar pentru a atrage voturi la alegerile ce urmează. Ajutorul de secetă, acei 1.000 lei pe hectar, în mod cert este o măsură corectă și necesară, deși cuantumul său e mult prea mic! Aș reaminti, în calitate de fermier, că pe hectar costul total, ce include atât costuri directe, cât și indirecte, se ridică la 6.000-6.500 lei/ha. Deci acest ajutor de secetă, mult așteptat și binevenit, ar acoperi practic 1/3 din costurile fixe/ha ale unei ferme, adică o tremie din inputurile agricole utilizate într-un an agricol. Dacă această sumă de 1.000 lei/ha va fi acordată corect și nu va fi supusă unor calcule matematice și corecții bizare, ca cele din trecut, atunci această măsură tot va ajuta cu ceva fermierul român. Însă când vine vorba de calculul despăgubirilor, toți fermierii știu că, atunci când corecțiile s-au aplicat la o cultură calamitată în procent de70-80%, fermele au ajuns să încaseze mai puțin de jumătate din ajutorul de secetă cuvenit. Pe viitor, este obligatorie implementarea mecanismului de asigurare a secetei, ce va asigura, conform propunerii Guvernului, o despăgubire de 3.000 lei/ha. Creditul Fermierul, cu dobândă fixă de 1,95% pe an, este, din nou, o măsură foarte bună. Suplimentarea acestor fonduri, garantarea de către FGCR a 100% din contravalorea creditului, posibilitatea utilizării lui și pentru rambursarea ratelor aferente anilor 2023-2024, accesarea acestor credite și de către fermierii aflați în incidente de plată, repet, reprezintă o salbă de măsuri care vor ajuta producătorul agricol român. Plata subvențiilor în avans, chiar din luna septembrie, ar fi o altă gură de oxigen pentru fermierul român!

    Agrointeligența: Dar în calitatea dumneavoastră de distribuitor de inputuri, cum vedeți propunerile guvernului de sprijin a fermierilor români?

    Cătălin Grigoriu: Suspendarea operațiunilor de executare silită a fermierilor, pentru datorii către furnizorii și distribuitorii de inputuri până la 31.12.2025, fără o explicație clară a modului cum se va implementa această măsură, fără consultarea distribuitorilor, fără o analiză corectă și transparentă a ecosistemului de agribusiness și fără acordarea unor garanții distribuitorilor de inputuri, ar conduce la o panică totală în rândul distribuitorilor, o diminuare majoră a finanțărilor sectorului agricol de către distribuitorii și furnizorii de inputuri și chiar la insolvențe în cadrul acestui sector extrem de important din agricultura românească!

    Agrointeligența: În ecosistemul agricol, cât de semnificativ rolul jucat de distribuitorii de inputuri?

    Cătălin Grigoriu: Este adevărat că numărul distribuitorilor de inputuri este extrem de mic în comparație cu milioanele de fermieri și implicit si de voturi, în acest an electoral, dar sectorul agricol este cofinanțat atât de către instituțiile bancare, cât și de distribuitorii de inputuri. Pe românește, foarte direct, trebuie spus cu glas tare un lucru: cum băncile nu au “apetit” de finanțare a fermierilor, decât a celor bine capitalizați, sau prin intermediul creditelor garantate de stat, sau creditelor APIA, cum furnizorii, adică multinaționalele producătoare de inputuri, sub nici o formă nu finanțează fermierul român direct, rămân doar distribuitorii, care, cu propriile garanții, resurse și pe propriul risc, devin intermediarul între multinationale și bănci, pe de o parte și fermieri, pe de altă parte! Altfel spus, distribuitorii de inputuri susțin prin finanțări de sute de milioane de euro, pe perioade de până la un an, fermierii din România!! Doar cu susținerea băncilor sau a multinaționalelor producătoare de inputuri, 80% dintre fermieri ar dispărea. Dacă se vor suspenda executările, dacă guvernul României va interveni în relația dintre două părți private, atunci cum vor avea distribuitorii garanția că-și vor recupera debitele de la fermieri, după sau înainte de 31.12.2025? Cine va suporta posibilul cost al capitalului, în toată această perioadă? Ce obligații vor avea fermierii față de furnizorii lor, prin această lege propusă de guvernul României? Sau pur și simplu vor fi doar încurajați să nu-și plătească furnizorii și partenerii totodată, timp de 16 luni?!

    Stimate Guvern, nimeni nu este pus pe executat. Toți știm că în urma executărilor, șansele de a ne recupera debitele sunt minime. Toți distribuitorii înteleg că, amiabil este soluția ideală de a-ți recupera soldul și a continua colaborarea cu fermierul respectiv, dar ce facem cu fermierii de rea-credință, cu cei care-și mută activele pe alte firme, sau pe alți membri ai familiei, care nu-ți răspund la telefon, care din bani datorați ție, își iau o combină nouă, deși au doar o fermă de 200 de hectare. Ce faci cu cei care nu recunosc că ei au semnat biletele la ordin, sau cu cei care-și cer insolvența pe o firmă, deși ei lucrează de 6 luni pe o altă firmă etc? Soluții de susținere a fermierilor există și fără a distruge un sector vital agriculturii românești: distribuitorii!

    Mai bine Guvernul ar plăti subvențiile în avans, ar garanta pentru creditele luate de fermieri de la banci, ar acorda cu celeritate ajutorul de secetă de 1.000 lei/ha, ar da de urgenta drumul la Creditul Fermierul, cu dobânda subvenționată, decât să se amestece, fără a înțelege toate consecințele și poziția fiecărei părți -fermier versus distribuitor- între două entități private, legate de un contract și în garanțiile de bună respectare a clauzelor contractuale. Guvernul se pare că ignoră în totalitate acest segment al distribuitorilor de inputuri, fără a-i înțelege importanța determinantă în susținerea fermierilor români. Și mă refer aici și la acest impozit de 1% pe cifra de afaceri, la companii cu vânzari de peste 50 de milioane de euro, care pentru noi, ca distribuitori de inputuri, a condus la creșterea impozitului pe profit, de la 16% până la 60-70%!!!! Da, ați citit bine. Asta datorită profitabilității extrem de mici din acest sector. Mă întreb dacă a verificat ministrul Finanțelor câți distribuitori au terminat anul 2023 pe pierderi. Sper că acest Guvern va avea abilitatea să ajute fermierul roman, fără a prejudicia alte sectoare de activitate conexe agriculturii primareși fără ca noi, distribuitorii, să nu fim consultați în astfel de decizii, care ne impactează dramatic.


    Te-ar mai putea interesa

    Șef APIA: Condiția pentru ca fermierii afectați de secetă să nu piardă subvenția la hectar Fenomen nou la fructele și legumele românești din cauza valului de caniculă Gheorghe Vlad, OIPA Legume-Fructe: Bulionul din comerț este produs din pastă de China

    Ultimele știri

    Dorin Cojocaru, APRIL: ”La vaca de lapte, costul cu furajele e cam 40-45%” Ministrul Agriculturii, Florin Barbu: Nu s-a emis nicio licență pentru cereale din Ucraina! Fost ministru al Agriculturii: ”Sper să se găsească buget pentru atașații agricoli”