• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Rusia investește în noi porturi pentru a-și securiza și crește exporturile de cereale

    Angelica Lefter -

    Rusia vrea să își păstreze statutul de superputere agricolă și să-și crească exporturile de cereale căutând noi piețe de desfacere. Totodată, porturile de la Marea Neagră nu mai prezintă siguranță pentru transporturile de cereale rusești, după conflictul cu Ucraina, iar Rusia a redeschis noi porturi ce deservesc exporturilor de cereale.

    Președintele rus, Vladimir Putin și-a stabilit obiectivul de a crește exporturile agricole rusești cu 50% până în 2030, ca parte a unei strategii de consolidare a poziției țării ca superputere agricolă, alături de Brazilia, Statele Unite și China și extinde porturile de la Marea Baltică, pentru a scăpa de dependența de rutele tradiționale ale Mării Negre, a transmis Reuters, citat de Digi24.

    Citiți și: Rusia – stare de urgență în 10 regiuni agricole. Ce se întâmplă cu exportul de cereale

    Exportul de cereale rusești prin Marea Neagră, nesigure (foto: digi24.ro)

    Rusia a exportat 72 de milioane de tone metrice de cereale în acest an agricol

    Rusia, care a exportat cel puțin 72 de milioane de tone metrice de cereale în sezonul 2023-2024, caută noi piețe în America Latină și Africa pentru a diversifica piețele sale tradiționale de cereale din Africa de Nord și Orientul Mijlociu.

    Vladimir Putin s-a bazat pe porturile de la Marea Neagră pentru a gestiona exporturile agricole în expansiune în ultimele decenii, dar conflictul cu Ucraina a făcut zona riscantă pentru transport maritim, ambele părți lovind în mod regulat instalațiile și infrastructura celeilalte.

    ”Anul trecut, cu recolta sa record, a arătat că, odată cu ritmul încărcăturilor pentru export, nu avem suficientă capacitate”, a declarat Ksenia Bolomatova, adjunctul șefului conglomeratului agricol controlat de stat OZK, care deține mai multe terminale la Marea Neagră, la o adunare a industriei în Soci în sudul Rusiei.

    Noi porturi rusești deschise pentru exportul de cereale

    În ultimele 18 luni, Rusia a lansat două porturi importante, Vîsoțki și Lugaport, în Golful Finlandei, nu departe de Sankt Petersburg, orașul natal al președintelui Vladimir Putin. Vîsoțki a livrat primul său lor de cereale în aprilie 2023, în timp ce Lugaport a început operațiunile în iunie a acestui an, iar capacitatea este de așteptat să atingă 7 milioane de tone până la începutul lui 2025, potrivit proprietarului său, Novaport.

    Dmitri Rilko de la consultanța agricolă IKAR a declarat că cele două porturi vor putea gestiona până la 15 milioane de tone de exporturi agricole, inclusiv cereale, pe an.

    Exporturile agricole rusești pot fi limitate de capacitatea de transport, iar Putin și-a stabilit obiectivul de a crește exporturile agricole cu 50% până în 2030, ca parte a unei strategii de consolidare a poziției țării ca superputere agricolă, alături de Brazilia, Statele Unite și China. Rusia a devenit cel mai mare exportator mondial de grâu, porumb, orz și mazăre în ultimul deceniu, dar extinderea în continuare ar putea fi limitată de blocajele capacității de transport. Multe porturi rusești au anunțat planuri de creștere a capacității după recolte record din ultimii doi ani.

    Se așteaptă ca terminalele din Marea Baltică să se extindă într-un ritm mai rapid.

    ”Extinderea capacității terminalelor din Marea Baltică este o chestiune de securitate și suveranitate economică și de transport”, a spus Novotrans într-un comentariu trimis prin e-mail.

    Citiți și: Taxe majorate în UE pentru cerealele din Rusia și Belarus. De când se aplică noua măsură

    Marea Neagră a devenit nesigură

    Fluxurile comerciale și transporturile rusești nu au înregistrat până acum perturbări majore în Marea Baltică, unde 96% din coastă aparține statelor membre NATO, inclusiv Finlandei și Suediei. În schimb, perturbările cresc în Marea Neagră și ar putea reduce aprovizionarea globală cu cereale, potrivit unui raport al Băncii Mondiale.

    În urmă cu două săptămâni, o navă ucraineană care transporta cereale în Egipt a fost lovită de o rachetă, iar în august, autoritățile locale ruse au declarat că Ucraina a scufundat un feribot care transporta rezervoare de combustibil în Port Kavkaz, care este folosit și pentru transbordarea cerealelor.

    Marea Baltică are multe avantaje pentru exporturile de cereale. Rusia a exportat 62 de milioane de tone de cereale pe mare în sezonul 2023-20/24, 90% din livrări mergând prin Marea Neagră, mai ales către piețele din Orientul Mijlociu și Africa de Nord.

    Această pondere va scădea pe măsură ce infrastructura Mării Baltice crește. Porturile din Marea Baltică au încărcat 1,5 milioane de tone de cereale sezonul trecut, o creștere de trei ori față de sezonul precedent, dar încă doar 2,4% din totalul exporturilor rusești, conform calculelor Reuters bazate pe date disponibile publicului.

    ”Din punct de vedere logistic, Marea Baltică are multe avantaje pentru exporturile de cereale”, a spus Daria Snitko, vicepreședintele Gazprombank, una dintre cele mai mari bănci din Rusia și unul dintre cei mai mari creditori pentru fermieri.

    Ea a spus că capacitatea terminalelor baltice de a gestiona nave mai mari ar trebui să contribuie la reducerea costurilor totale.

    ”Livrările din Marea Baltică depășesc (economia) transporturilor din zona Azov-Marea Neagră atunci când fac comerț cu țări din Africa din afara Mediteranei, precum și cu Asia”, a adăugat ea.

    Portul Vîsoțki a trimis cereale în Algeria, Brazilia, Cuba, Mali, Mexic, Maroc, Nigeria și Tunisia, potrivit datelor companiei de logistică Rusagrotrans.


    Te-ar mai putea interesa

    Ce putem planta lângă sau sub un nuc Subvenții APIA 2024 – tranșa a doua. Plățile finale achitate pe hectar și cap de animal Fermierii care intră pe lista de plăți APIA pentru a doua tranșă din subvenții

    Ultimele știri

    Fragedo, brandul de carne numărul 1 pentru copii: alegerea părinților pentru calitate și siguranță, 6 ani la rând Ucraina: 200.000 de fermieri în armată și terenuri agricole confiscate ANSVSA – 20 de ani de activitate. Adrian Chesnoiu: Autoritatea este esențială pentru sănătatea populației!