• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Familia care face pâine de peste 100 de ani. A treia generație de brutari mizează pe pita locală cu maia

    Daniel Befu -

    Moara Maria, o afacere de familie din comuna timișeană Belinț, satul Chizătău, a reușit în ultimii ani să se dezvolte și să își adapteze portofoliul de produse pentru a răspunde noilor cerințe ale pieței. Raluca Maria Ardelean, cea care, împreună cu soțul, Marcel Ardelean, se ocupă de acest ansamblu – agricultură, moară și brutărie, a venit cu un suflu proaspăt în acest business și l-a direcționat și spre parteneriate cu entități cunoscute – de la hoteluri, până la restaurante mari, cum este cel care funcționează în cadrul magazinului Ikea din Timișoara.

    În prezent, ansamblul Moara Maria din județul Timiș înseamnă o suprafață de aproape 10.000  de metri pătrați în care funcționează moara proprie și silozul pentru depozitarea cerealelor cultivate în ferma familiei. ”La acest moment avem și brutăria care deservește aria din jur. Noi facem aici pâine pentru cei din împrejurimi și mai nou și pentru aria din Timișoara. Împreună cu soțul meu administrăm acest ansamblu – moara, brutăria și bineînțeles, soțul meu se ocupă și de aria de agricultură”, ne-a explicat Raluca Maria Ardelean.

    Raluca Maria Ardelean și soțul său, Marcel Ardelean, duc mai departe tradiția familiei în morărit

    Familia care face pâine de peste 100 de ani

    Povestea brutăriei Moara Maria a început acum peste 100 de ani, afacerea fiind continuată, de-a lungul timpului, de generațiile ce au urmat.

    ”Brutăria a început acum peste 100 de ani, când bunicii soțului meu a ajuns împreună cu străbunicul din Munții Pădurea Neagră în Lugoj. Ei au înființat prima brutărie – ajunși din Germania, cum era pe timpuri, cu căruța, au înființat prima brutărie din Lugoj și familia noastră, familia Ardelean este renumită aici, în zonă pentru această tradiție a brutăritului. După ce bunicii au ajuns în Lugoj, au vrut prima brutărie artizanală, dar din păcate, cum probabil știți, pe vremuri momentul în care a apărut perioada comunistă, afacerea a fost confiscată și străbunicii au rămas fără brutărie. Ce a fost frumos a fost că expertiza bunicului soțului meu a ajutat cumva la angajarea lui în perioada comunistă pe un post de conducere,astfel că până înainte de Revoluție, deci până în 1989, bunicul soțului meu a coordonat panificația din Lugoj și era o autoritate în domeniu în aria noastră, în domeniu panificației și morăritului”, a explicat tânăra antreprenoare.

    Revoluția a readus afacere de familie la viață. Cu un credit luat de la CEC, Constantin Ardelean, socrul Ralucăi, împreună cu fratele său, au investit în panificație.

    ”Socrul meu a achiziționat un teren și a început să construiască mai întâi moara, după care s-a construit ansamblul cu silozurile de cereale, au început să achiziționeze terenuri în zonă, să cultivăm grâu și să creăm acel lanț al producției de pâine. Socrul meu a gândit un sistem pneumatic prin care astăzi noi ne bucurăm să avem făina în siloz și din siloz direct în malaxor, ceea ce pentru noi la acest moment e o mare binecuvântare”, ne-a vorbit tânăra Raluca Ardealean despre investiția de familie.

    Raluca Maria Ardelean este mândră de toate produsele Moara Maria

    Pandemia a dat un restart afacerii cu pâine

    Brutăria de astăzi păstrează farmecul trecutului, gustul pâinii de altădată, dar obținută cu cele mai noi tehnologii. Mai mult, când Raluca Maria Ardelean a decis să se alăture afacerii de familie, experiența sa în domeniul resurselor umane a reușit să dea un suflu proaspăt care s-a materializat și într-o nouă direcție de dezvoltare.

    ”Din păcate, atunci când eu m-am alăturat acum câțiva ani acestei activități, după ce socrul meu ne-a părăsit în anul 2020, am fost nevoită cumva să trec și printr-o transformare, atât eu personal, cât și a brutăriei deoarece produsele nu mai erau de actualitate, ambalajele trebuiau schimbate. Brutăria noastră avea nevoie de un suflu nou. Astfel, începuturile mele în brutărie au fost fix în mijlocul pandemiei, atunci când tuturor ne era destul de greu să mergem la cumpărături, iar noi aici în brutărie am dezvoltat o activitate prin care mergeam în satele din jur, care nu au magazin, să ducem pâine acasă, la domiciliu și împreună cu pâinea duceam vârstnicilor și ce mai aveau nevoie, medicamente mai ales. După pandemie, lucrurile au mers cumva în jos – ca în majoritatea afacerilor din România, s-a înregistrat o scădere atât pe partea de restaurante, hoteluri, evenimente, cât și în magazine. A fost o perioadă care ne-a obligat să gândim noi produse și soluții, să dezvoltăm proiecte noi și să creștem ușor”, ne-a spus antreprenoarea.

    Familia Ardelean este în industria morăritului și a panificației de peste 100 de ani

    Chiflele Moara Maria sunt și pe gustul Ikea

    Abordarea nouă a făcut ca brutăria să câștige clienți mari, companii importante pornind de la restaurante și hoteluri mari, până la un mare retailer de mobilă renumit și pentru restaurantul propriu din incinta magazinului.

    ”Pentru noi ultimii ani au însemnat dezvoltarea produselor artizanale și o altă valoare pe care clienții noștri au dat-o pâinii. Dacă până înainte de pandemie, oamenii apreciau produsul pufos, de volum, să fie pâinea cât mai mare, cât mai pufoasă, ulterior am observat o schimbare cumva în comportamentul clienților noștri care au început să caute tot mai mult pâinea artizanală. Am văzut cum clienții noștri, restaurante, hoteluri, au așezat frumos pe blaturi pâinea artizanală și nu mai doreau acea pâine pe care o putem lua cu toții din hipermarket”, a precizat Raluca Ardelean.

    Raluca Maria Ardelean a mers la București pentru a convinge Ikea să comande chifle de la Moara Maria

    Cea mai mare reușită a brutăriei a fost să convingă un mare retailer de mobilă să introducă în restaurantul său din Timișoara chifelele de la Moara Maria.

    ”Deși suntem o brutărie țărănească de la Chizătău, am îndrăznit, după ce am prins un pic de curaj cu proiectele în zona Horeca din Timișoara, am îndrăznit să mergem cu chiflele la Ikea, să devenim furnizorii Ikea Timișoara. Atunci se deschidea magazinul Ikea (…) și a trebuit să mergem până la București cu produsul nostru. Am plecat eu înainte și chiflele au ajuns după mine. Soțul meu mi-a trimis chiflele realizate de către colegi în noaptea dinaintea întâlnirii de la Ikea și cea mai mare bucurie a fost că atunci când chiflele au ajuns rapid la Ikea să fim cumva apreciați, dar mult peste așteptările noastre. Chiflele au ajuns cu avionul la București, iar reacția celor de la Ikea când le-au degustat a fost -”Mamă, de unde ați adus aceste chifle? Cum au ajuns? Cine a reușit să le realizeze?” Deoarece o chiflă de hot-dog este de cele mai multe ori o chiflă ușor uscată ori chifla noastră era moale și pufoasă. Ce ne-a ajutat foarte mult pe noi a fost cuptorul pe vatră”, povestește Raluca Ardelean ”aventura” pentru a reuși să devină furnizor Ikea.

    Pita bănățeană, o rețetă creată împreună cu dascălul din sat

    Parteneriatul cu Ikea nu este singura reușită a afacerii de familie din Chizătău. Produsele Moara Maria sunt extrem de apreciate, iar cel mai recent dintre acestea este pita bănățeană care păstrează gustul local al pâinii făcute în casă.

    ”Printre ultimele produse dezvoltate în acest an, pentru care ne-am strădui să scriem o poveste, aspirând că vom ajunge și noi cu pâinea în retail, este pita bănățeană cu maia. Această pâine a fost creată împreună cu profesorul de la noi din sat, domnul profesor Gheorghiță. Pita bănățeană cu maia este un produs pe care noi l-am realizat un pic altfel, deoarece are un plus de savoare prin maiaua pe care o realizăm înainte de producție, este o maia mai solidă, pe care am învățat să o realizăm în parametrii care să ne ajute cumva în procesul de producție. Pe de altă parte, această pâine este o pâine care se odihnește mai mult decât celelalte, are un timp de dospire mai lung și e foarte important ca ea să fie lucrată lent, modelată manual și nu se intervine deloc cu utilaje în realizarea acestei pâini”, vorbește Raluca Ardelean despre unul dintre produsele vedetă de la Moara Maria.

    Alexandru Pop este tehnologul care a pus umărul la regândirea afacerii cu pâine de la Moara Maria

    Turtă dulce de Chizătău se obține cu tehnologie japoneză

    Reușitele ultimilor ani includ, pentru Moara Maria, începutul colaborării cu un tânăr tehnologog care a studiat în Belgia, Alexandru Pop, un premiu câștigat la concursul GastroPan, dar și o investiție într-o linie modernă, o tehnologie japoneză pentru producția de turtă dulce cu umplutură de fructe.

    ”Am realizat la început în câteva gusturi caise, căpșuni, prune și ulterior am dezvoltat și alte gusturi. Asta pentru că am fost cumva inspirați de către un client – de altfel primul nostru client la export, care ne-a și încurajat și a livrat turta dulce în depozitele din Spania”, își aduce aminte antreprenoarea care a colaborat la punerea în funcțiune a liniei chiar cu un tehnolog japonez. ”Ce ne-a surprins mult a fost că expertul nostru japonez, când l-am dus la avion, în aeroport la Timișoara, a luat cu el și a învelit cu foarte multă migală și a umplut valizele cu produsele noastre din brutărie. Cu multă, multă grijă le-a adunat și avea chiar și o sacoșică suplimentară pentru lua cu el bunătățile de la noi. Atunci m-ma gândit că poate de multe ori noi nu vedem valoarea acelor produse pe care le făceam zi de zi, dar el a luat fiecare produs și l-a ambalat frumos și meticulos în valiză, ca pe un lucru de preț”.

    Recent, familia Ardeleana a primit o veste mare: pâinea pe care o produce la Moara Maria a fost solicitată în retail-ul modern și primele comenzi au început deja să vină din partea supermarketurilor!

    Familia care face pâine de peste 100 de ani


    Te-ar mai putea interesa

    Ajutor de 42.000 de euro/fermă. Banii, direct în conturile fermierilor ca sumă forfetară Piața cerealelor, din nou sub presiune. Prețuri la zi Lege nouă în vigoare la ANAF pentru impozitarea micilor fermieri!

    Ultimele știri

    Revoluția producțiilor în ferma lui Emil Enache: recolte mai mari cu 50% datorită soluțiilor de irigare de la Netafim MADR: Pășuni numai pentru fermierii care au animale și subvenție de 60 euro/cap la tineretul ovin Șefii de siguranță alimentară din UE, la București! Alexandru Bociu, ANSVSA: Este o premieră pentru România!