• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Fermierii, penalizați în plus la subvențiile APIA. Noi reguli obligatorii din acest an

    Roxana Dobre -

    Ghid pentru fermierii care vor să scape de penalizările pentru subvenții în campania de plăți APIA din 2025. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a lansat în dezbatere publică Ghidul fermierului privind condiționalitatea socială, o condiție nouă care este obligatorie din acest an pentru munca din ferme.

    Într-un document lansat în consultare publică joi, 23 ianuarie de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) precizează clar că fermierii care primesc plăți directe sau plăți compensatorii în materie de mediu, climă și bunăstarea animalelor, sunt supuși din acest an, unei sancțiuni administrative (reducere sau excludere a cuantumului subvenţiilor) dacă nu îndeplinesc cerințele legate de condițiile de muncă şi de încadrare în muncă aplicabile. Pentru a fi în vigoare, Ghidul lansat de MADR trebuie publicat în Monitorul Oficial.

    Citiți și: Lege nouă în vigoare! Fermierii își pierd subvenția APIA dacă nu respectă programul și plata angajaților

    Reguli noi pentru fermierii care încasează subvenții

    Condiții obligatorii pentru munca în agricultură. Legislație

    Obligațiile fermierilor a căror nerespectare conduce la reduceri sau excluderi de la plată vizează condițiile de muncă și de încadrare în muncă, asigurarea respectării obligațiilor angajatorului precum şi cerințele privind securitatea și sănătatea în muncă, care decurg din art. 3-6, 8, 10 și 13 ale Directivei (UE) 2019/1152 privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă în Uniunea Europeană, art. 5-12 ale Directivei 89/391/CEE privind punerea în aplicare de măsuri pentru promovarea îmbunătăţirii securității și sănătății lucrătorilor la locul de muncă şi din art. 3-9 ale Directivei 2009/104/CE.

    La nivel național, directivele precizate au fost transpuse prin:

    – Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare (art. 17, 31, 32, 40, 85, 94, 194, 197, 2781, 2782);
    – Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare (art. 6-12, 16-18, 20, 21);
    – Hotărârea Guvernului nr. 1146/2006 privind stabilirea cerințelor minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea echipamentelor de muncă de către lucrători la locul de muncă (art. 3-10).

    Citiți și: Subvenții APIA 2024. Condiții generale pentru plata pe hectar și animale

    Cerințe pentru fermieri, în calitate de angajatori: schemele APIA pentru care se aplică condițiile. Sancțiuni

    Fermierii, în calitate de angajatori, au obligația respectării acestor cerințe specifice din domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă independent de instituirea condiționalității sociale în cadrul Planului strategic PAC 2023-2027.  În vederea implementării mecanismului condiţionalităţii sociale, APIA, autoritatea responsabilă de gestionarea și controlul intervențiilor din PNS, colaborează cu Inspecţia Muncii (IM) pentru stabilirea cadrului administrativ și procedural privind colaborarea instituţională, cu respectarea autonomiei și specificităţii specifică care reglementează condiţiile de încadrare în muncă şi asigurarea respectării obligațiilor angajatorilor, precum și a cerințelor privind securitatea și sănătatea în muncă.

    Mecanismul condiționalității sociale se aplică intervențiilor sub formă de plăți directe şi intervențiilor pentru dezvoltare rurală care vizează mediul și clima și bunăstarea animalelor, în conformitate cu Planul Strategic 2023-2027 al României, și cu prevederile legislației naționale, respectiv:

    Pentru calcularea efectivă, proporțională și cu efect de descurajare a reducerilor sau a excluderilor de la întregul cuantum al plăților, se ține seama de gravitatea, amploarea, persistența sau caracterul repetitiv şi de caracterul deliberat al neconformității constatate:

    Amploarea (extinderea) unei neconformități este determinată examinând, în special, dacă aceasta are un impact de anvergură sau dacă este limitată la exploatația respectivă.

    Gravitatea unui caz de neconformitate depinde în special de importanța consecințelor acesteia, ținând seama de obiectivele cerinței sau ale standardului în cauză.

    Persistenţa unui caz de neconformitate depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele neconformității, precum și de posibilitatea de a pune capăt efectelor acesteia prin mijloace rezonabile.

    Repetarea neconformității presupune nerespectarea aceleiași norme (neconformitate) constatată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani calendaristici consecutivi. Repetările ulterioare ale aceleiași/aceloraşi neconformități, fără un motiv justificat din partea beneficiarului, sunt considerate cazuri de neconformitate deliberată (intenție).

    Criterii obligatorii pentru condiționalitatea socială în ferme

    Criteriile de bază pentru respectarea condiționalității soaciale vizează următoarele reguli:

    Conform prevederilor Articolului 3 – ,,Furnizarea de informații” din Directiva 2019/1152 transpuse în legislația națională prin art. 17, 40, 2781 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii:

    1. Obligaţia de a furniza, în scris, angajaţilor, clauzele esențiale ale contractului individual de muncă și de informare a angajaților asupra condițiilor de muncă și asupra elementelor care privesc desfăşurarea relațiilor de muncă. În cazul raporturilor juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă informaţiile pot fi comunicate sub forma unuia sau mai multor documente și se transmit pe suport de hârtie sau în format electronic (care să permită stocarea și printarea de către angajat și păstrarea dovezii transmiterii/primirii informațiilor), iar angajatorul să păstreze dovada transmiterii sau a primirii lor.

    Conform prevederilor Articolului 4 – „, Obligația de a furniza informații ” din Directiva 2019/1152 transpuse în legislația națională prin art. 17 și 94 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii:

    1. Obligația angajatorilor de informare a lucrătorilor cu privire la clauzele esențiale pe care intenţionează să le înscrie în contract sau să le modifice.

    Persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, va fi informată cu privire la cel puțin următoarele elemente:
    a) identitatea părților;
    b) locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să îşi desfășoare activitatea în locuri de muncă diferite, precum și dacă deplasarea între acestea este asigurată sau decontată de către angajator, după caz;
    c) sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
    d) funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România sau altor acte normative, precum și fişa postului, cu specificarea atribuțiilor postului;
    e) criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
    f) riscurile specifice postului;
    g) data de la care contractul urmează să își producă efectele;
    h) în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
    i) durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;
    j) condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante și durata acestuia;
    k) salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidențiate separat, periodicitatea plății salariului la care salariatul are dreptul și metoda de plată;
    1) durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și/sau ore/săptămână, condițiile de efectuare și de compensare sau de plată a orelor suplimentare, precum și, dacă este cazul, modalitățile de organizare a muncii în schimburi;
    m) indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului; n) durata și condițiile perioadei de probă, dacă există.
    o) procedurile privind utilizarea semnăturii electronice, semnăturii electronice avansate și semnăturii electronice calificate.
    p) dreptul și condițiile privind formarea profesională oferită de angajator; q) suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuțiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, precum și acordarea, din inițiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activității profesionale a acestuia, după caz. În contractul de muncă temporară se mai precizează condițiile în care urmează să se desfășoare misiunea, durata misiunii, identitatea și sediul utilizatorului, precum și cuantumul și modalitățile remunerației salariatului temporar.

    În cazul raporturilor juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă, reglementate prin legi speciale, angajatorul are obligația de a comunica în scris persoanei care își desfăşoară activitatea în cadrul respectivului raport de muncă, cel puțin următoarele:
    a) identitatea părților raportului de muncă;
    b) locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea desfășurării activității în locuri de muncă diferite, precum și dacă deplasarea între acestea este asigurată sau decontată de către angajator, după caz,
    c) sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
    d) unul din următoarele elemente, la alegerea angajatorului: (i) denumirea, gradul, felul muncii sau categoria activității profesionale pentru care este angajată persoana; (ii) o scurtă caracterizare sau descriere a muncii;
    e) data de la care începe raportul de muncă;
    f) în cazul unui raport de muncă pe durată determinată, data la care încetează sau durata preconizată a acestuia;
    g) durata și condițiile perioadei de probă, dacă există;
    h) dreptul și condițiile privind formarea profesională oferită de angajator;
    i) durata concediului de odihnă plătit;
    j) procedura și condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante şi durata acestuia; k) drepturile salariale, cu menționarea elementelor componente, dacă sunt aplicabile alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, menționate separat, periodicitatea plății acestora și metoda de plată;
    1) durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și/sau ore/săptămână, condițiile de efectuare și de compensare a orelor suplimentare, precum și, dacă este cazul, modalitățile de organizare a muncii în schimburi;
    m) contractul colectiv de muncă sau acordul colectiv de muncă aplicabil, dacă există;
    n) asigurare medicală privată, contribuții suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a persoanei suportate de angajator, în condițiile legii, precum și orice alte beneficii sociale, acordate din inițiativa angajatorului, atunci când acestea constituie avantaje în bani sau în natură acordate sau plătite de angajator persoanei ca urmare a activității profesionale a acesteia, după caz.

    Ghidul fermierului privind conditionalitatea socială poate fi consulat pe pagina MADR la secțiunea Proiecte de acte normative.


    Te-ar mai putea interesa

    Fost vânzător de puieți de Paulownia: Și eu m-am ”înțepat” cu 15 hectare în județul Constanța Plăți APIA 2025. Următoarele subvenții care intră la plată Garda de Mediu controlează fermele agricole care au primit fonduri europene

    Ultimele știri

    Fermierul Bogdan Costache a făcut profit cu primele 20 de hectare cultivate cu sorg Fermierii români, cu marfa în supermarket! Mesajul transmis de ministrul Barbu! Trump a schimbat conducerea USDA, instituția care dă tonul pe bursa de cereale