Fermierii, penalizați în plus la subvențiile APIA. Noi reguli obligatorii din acest an
Roxana Dobre -Ghid pentru fermierii care vor să scape de penalizările pentru subvenții în campania de plăți APIA din 2025. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a lansat în dezbatere publică Ghidul fermierului privind condiționalitatea socială, o condiție nouă care este obligatorie din acest an pentru munca din ferme.
Într-un document lansat în consultare publică joi, 23 ianuarie de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) precizează clar că fermierii care primesc plăți directe sau plăți compensatorii în materie de mediu, climă și bunăstarea animalelor, sunt supuși din acest an, unei sancțiuni administrative (reducere sau excludere a cuantumului subvenţiilor) dacă nu îndeplinesc cerințele legate de condițiile de muncă şi de încadrare în muncă aplicabile. Pentru a fi în vigoare, Ghidul lansat de MADR trebuie publicat în Monitorul Oficial.
Condiții obligatorii pentru munca în agricultură. Legislație
Obligațiile fermierilor a căror nerespectare conduce la reduceri sau excluderi de la plată vizează condițiile de muncă și de încadrare în muncă, asigurarea respectării obligațiilor angajatorului precum şi cerințele privind securitatea și sănătatea în muncă, care decurg din art. 3-6, 8, 10 și 13 ale Directivei (UE) 2019/1152 privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă în Uniunea Europeană, art. 5-12 ale Directivei 89/391/CEE privind punerea în aplicare de măsuri pentru promovarea îmbunătăţirii securității și sănătății lucrătorilor la locul de muncă şi din art. 3-9 ale Directivei 2009/104/CE.
La nivel național, directivele precizate au fost transpuse prin:
– Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare (art. 17, 31, 32, 40, 85, 94, 194, 197, 2781, 2782);
– Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare (art. 6-12, 16-18, 20, 21);
– Hotărârea Guvernului nr. 1146/2006 privind stabilirea cerințelor minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea echipamentelor de muncă de către lucrători la locul de muncă (art. 3-10).
Citiți și: Subvenții APIA 2024. Condiții generale pentru plata pe hectar și animale
Cerințe pentru fermieri, în calitate de angajatori: schemele APIA pentru care se aplică condițiile. Sancțiuni
Fermierii, în calitate de angajatori, au obligația respectării acestor cerințe specifice din domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă independent de instituirea condiționalității sociale în cadrul Planului strategic PAC 2023-2027. În vederea implementării mecanismului condiţionalităţii sociale, APIA, autoritatea responsabilă de gestionarea și controlul intervențiilor din PNS, colaborează cu Inspecţia Muncii (IM) pentru stabilirea cadrului administrativ și procedural privind colaborarea instituţională, cu respectarea autonomiei și specificităţii specifică care reglementează condiţiile de încadrare în muncă şi asigurarea respectării obligațiilor angajatorilor, precum și a cerințelor privind securitatea și sănătatea în muncă.
Mecanismul condiționalității sociale se aplică intervențiilor sub formă de plăți directe şi intervențiilor pentru dezvoltare rurală care vizează mediul și clima și bunăstarea animalelor, în conformitate cu Planul Strategic 2023-2027 al României, și cu prevederile legislației naționale, respectiv:
- plățile directe decuplate:
-sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS) – PD-01;
-sprijinul redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilității (CRISS) – PD-02;
-sprijinul complementar pentru venit pentru tinerii fermieri (CIS-YF) – PD-03;
-schemele pentru climă, mediu şi bunăstarea animalelor (eco-schemele) – PD-04, PD-05, PD-06, PD-07, PD-08; PD-27 și PD-28; - plăţile directe cuplate:
-sprijin cuplat pentru venit în sectorul vegetal – PD-09, PD-10, PD-11, PD-12, PD-13, PD-14, PD- 15, PD-16, PD-17, PD-18, PD-19, PD-20 şi PD-26;
-sprijin cuplat pentru venit în zootehnie – PD-21, PD-22, PD-23, PD-24, PD-25; - plățile aferente sprijinului compensatoriu de mediu și climă: măsura 10 – Agromediu și climă din PNDR 2014-2020, Pachetul 7 – terenuri arabile importante ca zone de hrănire pentru gâsca cu gât roşu;
- măsura 11 – Agricultură ecologică, submăsura 11.1 – Sprijin pentru conversia la metodele de agricultură ecologică;
- intervenţia DR-01 – Agro-mediu şi climă pe pajişti permanente din PS 2023-2027;
- intervenţia DR-02 – Agro-mediu şi climă pe terenuri arabile din PS 2023-2027;
- intervenția DR-03 – Agro-mediu şi climă – Creşterea animalelor de fermă din rase locale în pericol de abandon din PS 2023-2027;
- intervenția DR-04 – Agricultură ecologică – conversie din PS 2023-2027;
- intervenţia DR-05 – Agricultură ecologică menținerea certificării din PS 2023-2027;
- intervenţia DR-06 – Bunăstarea animalelor din PS 2023-2027;
- intervenția DR-07 – Silvo-mediu şi climă din PS 2023-2027;
- intervenţia DR-08 – Împăduriri – întreținerea şi îngrijirea suprafețelor împădurit;
- intervenţia DR-09 – Zone afectate de constrângeri naturale – Zona Montană;
- intervenția DR-10 Zone afectate de constrângeri naturale semnificative;
- intervenţia DR-11 – Zone afectate de constrângeri naturale specifice.
Pentru calcularea efectivă, proporțională și cu efect de descurajare a reducerilor sau a excluderilor de la întregul cuantum al plăților, se ține seama de gravitatea, amploarea, persistența sau caracterul repetitiv şi de caracterul deliberat al neconformității constatate:
Amploarea (extinderea) unei neconformități este determinată examinând, în special, dacă aceasta are un impact de anvergură sau dacă este limitată la exploatația respectivă.
Gravitatea unui caz de neconformitate depinde în special de importanța consecințelor acesteia, ținând seama de obiectivele cerinței sau ale standardului în cauză.
Persistenţa unui caz de neconformitate depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele neconformității, precum și de posibilitatea de a pune capăt efectelor acesteia prin mijloace rezonabile.
Repetarea neconformității presupune nerespectarea aceleiași norme (neconformitate) constatată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani calendaristici consecutivi. Repetările ulterioare ale aceleiași/aceloraşi neconformități, fără un motiv justificat din partea beneficiarului, sunt considerate cazuri de neconformitate deliberată (intenție).
Criterii obligatorii pentru condiționalitatea socială în ferme
Criteriile de bază pentru respectarea condiționalității soaciale vizează următoarele reguli:
- Condițiile de muncă sunt comunicate în scris angajaților („contract de muncă”);
- Asigurarea faptului că încadrarea în muncă în sectorul agricol se face prin contract de muncă care cuprinde clauzele esențial ale acestuia;
- Contractul de muncă este transmis angajatului în primele șapte zile de activitate;
- Modificările raportului de muncă sunt comunicate sub formă de documente;
- Perioada de probă;
- Condiții privind minima previzibilitate a muncii;
- Formare obligatorie.
Conform prevederilor Articolului 3 – ,,Furnizarea de informații” din Directiva 2019/1152 transpuse în legislația națională prin art. 17, 40, 2781 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii:
1. Obligaţia de a furniza, în scris, angajaţilor, clauzele esențiale ale contractului individual de muncă și de informare a angajaților asupra condițiilor de muncă și asupra elementelor care privesc desfăşurarea relațiilor de muncă. În cazul raporturilor juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă informaţiile pot fi comunicate sub forma unuia sau mai multor documente și se transmit pe suport de hârtie sau în format electronic (care să permită stocarea și printarea de către angajat și păstrarea dovezii transmiterii/primirii informațiilor), iar angajatorul să păstreze dovada transmiterii sau a primirii lor.
Conform prevederilor Articolului 4 – „, Obligația de a furniza informații ” din Directiva 2019/1152 transpuse în legislația națională prin art. 17 și 94 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii:
1. Obligația angajatorilor de informare a lucrătorilor cu privire la clauzele esențiale pe care intenţionează să le înscrie în contract sau să le modifice.
Persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, va fi informată cu privire la cel puțin următoarele elemente:
a) identitatea părților;
b) locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să îşi desfășoare activitatea în locuri de muncă diferite, precum și dacă deplasarea între acestea este asigurată sau decontată de către angajator, după caz;
c) sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
d) funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România sau altor acte normative, precum și fişa postului, cu specificarea atribuțiilor postului;
e) criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f) riscurile specifice postului;
g) data de la care contractul urmează să își producă efectele;
h) în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
i) durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;
j) condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante și durata acestuia;
k) salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidențiate separat, periodicitatea plății salariului la care salariatul are dreptul și metoda de plată;
1) durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și/sau ore/săptămână, condițiile de efectuare și de compensare sau de plată a orelor suplimentare, precum și, dacă este cazul, modalitățile de organizare a muncii în schimburi;
m) indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului; n) durata și condițiile perioadei de probă, dacă există.
o) procedurile privind utilizarea semnăturii electronice, semnăturii electronice avansate și semnăturii electronice calificate.
p) dreptul și condițiile privind formarea profesională oferită de angajator; q) suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuțiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, precum și acordarea, din inițiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activității profesionale a acestuia, după caz. În contractul de muncă temporară se mai precizează condițiile în care urmează să se desfășoare misiunea, durata misiunii, identitatea și sediul utilizatorului, precum și cuantumul și modalitățile remunerației salariatului temporar.
În cazul raporturilor juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă, reglementate prin legi speciale, angajatorul are obligația de a comunica în scris persoanei care își desfăşoară activitatea în cadrul respectivului raport de muncă, cel puțin următoarele:
a) identitatea părților raportului de muncă;
b) locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea desfășurării activității în locuri de muncă diferite, precum și dacă deplasarea între acestea este asigurată sau decontată de către angajator, după caz,
c) sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
d) unul din următoarele elemente, la alegerea angajatorului: (i) denumirea, gradul, felul muncii sau categoria activității profesionale pentru care este angajată persoana; (ii) o scurtă caracterizare sau descriere a muncii;
e) data de la care începe raportul de muncă;
f) în cazul unui raport de muncă pe durată determinată, data la care încetează sau durata preconizată a acestuia;
g) durata și condițiile perioadei de probă, dacă există;
h) dreptul și condițiile privind formarea profesională oferită de angajator;
i) durata concediului de odihnă plătit;
j) procedura și condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante şi durata acestuia; k) drepturile salariale, cu menționarea elementelor componente, dacă sunt aplicabile alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, menționate separat, periodicitatea plății acestora și metoda de plată;
1) durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și/sau ore/săptămână, condițiile de efectuare și de compensare a orelor suplimentare, precum și, dacă este cazul, modalitățile de organizare a muncii în schimburi;
m) contractul colectiv de muncă sau acordul colectiv de muncă aplicabil, dacă există;
n) asigurare medicală privată, contribuții suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a persoanei suportate de angajator, în condițiile legii, precum și orice alte beneficii sociale, acordate din inițiativa angajatorului, atunci când acestea constituie avantaje în bani sau în natură acordate sau plătite de angajator persoanei ca urmare a activității profesionale a acesteia, după caz.
Ghidul fermierului privind conditionalitatea socială poate fi consulat pe pagina MADR la secțiunea Proiecte de acte normative.