• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Jabbar Kanani, antreprenor în agricultură: Este momentul să înlocuim granturile cu investiții strategice

    agrointeligenta.ro -

    Dincolo de capcana stagnării: este momentul să înlocuim granturile cu investiții strategice

    Am văzut de prea multe ori cum afacerile românești, construite cu trudă și determinare, ajung într-un impas din lipsa resurselor necesare pentru a trece la următorul nivel. Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM) din România reprezintă coloana vertebrală a economiei locale, susținând comunități, generând locuri de muncă și reinvestind în infrastructură și bunăstare socială.

    Dar aici apare paradoxul: deși producătorii mici și mijlocii sunt recunoscuți ca fiind motorul dezvoltării economice aceștia, de cele mai multe ori afaceri locale, rămân subfinanțați și subdezvoltați. Finanțările guvernamentale și europene vizează, în mare parte, start-up-urile, din care mai mult de jumătate eșuează în primii trei ani. În același timp, afacerile care au supraviețuit provocărilor inițiale și sunt pregătite să crească se confruntă cu lipsa finanțărilor adecvate. Prea mari pentru granturi, prea mici pentru investitori instituționali sau pentru listare pe bursă, aceste companii sunt prinse într-un cerc vicios.

    Blocajele IMM-urilor: de la acces la finanțare, la vizibilitate pe piață

    Realitatea ne arată un tablou care descurajează creșterea. România se află sub media UE în ceea ce privește accesul IMM-urilor la finanțare, iar sondajele BNR arată că sub 20% dintre IMM-urile din România au beneficiat de credite bancare. Totodată, dacă ne uităm strict la producătorii agro-alimentari, supermarketurile, care controlează peste 60% din vânzările de produse alimentare, impun cerințe stricte de volum, calitate și continuitate, iar lipsa tehnologizării, dezvoltării unor capacități de producție adecvate sau a cunoștințelor de marketing face ca multe produse locale să rămână invizibile pentru consumatori.

    Aceste afaceri au nevoie de finanțare, dar nu numai! Au nevoie de sprijin real, structurat și coordonat, pentru a trece de la supraviețuire la scalare. Cum am putea sprijini acest salt pentru companiile agro-alimentare medii din România? Un posibil răspuns, o idee care ar putea corela toate aceste nevoi ar fi un Fond de Investiții Regional, care să rupă acest cerc vicios.

    Citește și: Jabbar Kanani, antreprenor în agricultură: Agricultura românească între criză și redresare. O perspectivă necesară

    Putem să pornim de la idei cu rezultate dovedite

    Nu trebuie să reinventăm roata. Privind către alte țări europene, observăm inițiative similare care au avut un succes considerabil.

    În Franța, Paris Region Venture Fund a contribuit la promovarea Parisului și suburbiilor sale – pentru a asigura creșterea companiilor locale și pentru a atrage noi investiții directe. Fondul raporta în 2022 crearea a peste 10.000 de noi locuri de muncă și dezvoltarea a peste 430 de proiecte.

    Proiecte regionale din jurul produselor și tradițiilor locale cum a fost cel denumit Pane Toscano din Italia a reunit producători locali de grâu și brutari tradiționali, creând un brand regional distinct. Standardizarea calității și promovarea tradițiilor locale au dus la creșterea veniturilor și la o mai bună vizibilitate pe piețele internaționale. Un program asemănător, tot italian, dedicat producției de lactate a reușit să aducă regiunii Emilia Romana o creștere a exporturilor cu 20% în jurul unui brand regional de mozzarela.

    În mod similar, proiectul Pain Poilâne din Franța a demonstrat cum utilizarea cerealelor locale și a metodelor tradiționale de panificație poate crea un brand regional puternic. Acest brand a devenit sinonim cu calitatea și tradiția, atrăgând atât consumatori locali, cât și internaționali, și contribuind la dezvoltarea economică a regiunii.

    Găsim povești de succes inclusiv pe piața locală. Un bun exemplu de companie specializată în marketing, vânzare și controlul calității, care a reușit să aducă sub același brand mai mulți producători locali și chiar internaționali, respectând același standard de calitate, îl reprezintă “Delaco”. Faptul că, începând cu anul 2010, Delaco a devenit parte din grupul Savencia, al cincilea producător de brânzeturi din lume, reprezintă în egală măsură o dovadă a succesului pentru o astfel de inițiativă, dar și un exemplu de urmat.

    Dacă vrem să construim o economie solidă, trebuie să alocăm resursele acolo unde impactul este real: producătorii locali mici și mijlocii care au depășit etapa de start-up și sunt pregătiți pentru expansiune. Nu mai e vorba de teorie ci de soluții realizabile imediat.

    Un Fond de Investiții Regional: aplicat la specificul local, asigurând consiliere, strategie și finanțare

    În momentul de față cred că România dispune de resursele necesare pentru implementarea unui proiect strategic de amploare, cu impact național. Avem în țară know-how, expertiză și putem direcționa resurse finaciare pentru implementarea unui mecanism care să crească economia locală, creând valoare adăugată prin consumul de materie primă locală, dezvoltarea producției locale și a brandurilor regionale.

    Putem începe acest program național prin susținerea producătorilor locali mici și mijlocii din industria agro-alimentară, prin constituirea unui Fond de Investiții Regional care să acționeze în două direcții: investește pe perioadă determinată, atât în acționariatul producătorilor locali, cât și în înființarea și dezvoltarea unei entități specializate, o “companie de marketing și vânzare”, care să îi ajute pe aceștia în acoperirea nevoilor de marketing și desfacere a cel puțin o treime din producție sub un brand regional puternic. Pentru restul producției, producătorul va fi direct interesat să își dezvolte brandurile proprii.

    Un astfel de fond nu ar oferi doar capital, ci și know-how-ul necesar pentru a ajuta producătorii locali de nivel mediu să își îmbunătățească practicile de guvernanță corporativă, structura de management, transparența financiară și eficiența operațională. Modelul ar putea funcționa astfel:

    1. Investiții direcționate: fondul ar susține producătorii locali cu potențial, oferindu-le nu doar capital, ci și suport strategic. Dezvoltarea practicilor sustenabile de business și corelarea pe lanțul de producție, de la materie primă la produse cu valoare adăugată, ar putea pregăti companiile pentru și mai multe investiții și atragerea de noi finanțatori.

    2. Crearea unui brand regional puternic: o entitate specializată ar putea contura specificul regional – diferențiatorul fiecărei regiuni, ar negocia cu retailerii și ar promova produsele locale sub un brand unificat, garantând în același timp calitatea și stabilitatea pe piață.

    3. Reinvestirea profiturilor: un astfel de fond ar avea șansa unor randamente cel puțin similare unor alte fonduri de investiții, iar resursele ar fi reinvestite pentru a susține alte afaceri locale.

    Cine ar trebui să administreze un astfel de fond?

    În opinia mea, Agențiile de Dezvoltare Regională (ADR) ar fi partenerii ideali pentru un astfel de proiect. Cu o experiență dovedită în gestionarea fondurilor europene, ADR-urile pot implementa un astfel de fond cu mecanisme clare de transparență și eficiență, angajând manageri din domeniul privat cu experiență în conducerea de fonduri. Totodată, Consiliile Județene vor avea interes să susțină brandul regional pentru generarea de venit și creșterea imaginii regiunii.

    Vom putea avea opt astfel de Fonduri de Investiții Regionale și opt branduri regionale, fiecare valorificând diferențiatorul regiunii. Un brand unificat consolidează puterea comercială a afacerilor locale, înlocuind multiplele branduri mici și creând o identitate mai puternică și mai coerentă pe piață. Aceste beneficii contribuie la creșterea competitivității și la atragerea unei baze de clienți loiali, pe plan național și, de ce nu, chiar din afara țării, luând ca exemplu povestea de succes a brandului Delaco.

    Sigur, există fonduri, inclusiv granturile nerambursabile, acordate pentru sprijinirea dezvoltării teritoriale în diverse forme, prea puțin însă focus specific pe susținerea producătorilor agro-alimentari mici și mijlocii pentru a trece la următoarea etapă de dezvoltare prin creșterea competitivității care să asigure sustenabilitatea business-ului. Tocmai, prin acest proiect, ADR nu va acorda granturi ci va face investiții care vor genera randamente, asigurând continuitatea programului.

    Citește și: Agricover transformă distribuția agricolă prin deschiderea primului depozit certificat SEVESO din România, dedicat exclusiv inputurilor agricole

    România are potențial – cum îl transformăm în rezultate?

    În loc doar să ne mândrim cu potențialul formidabil și tradiția seculară, cred că trebuie să găsim acele pârghii strategice care să transforme posibilitatea de a avea succes, într-un succes real. Producătorii locali mici și mijlocii care au trecut de etapa de start-up au nevoie de capital și sprijin real pentru a scala idei de afaceri care deja au tracțiune. Un Fond de Investiții Regional este o soluție viabilă și testată, care ar putea transforma economia locală și ar oferi producătorilor români o șansă reală de a se dezvolta.

    Cred că este momentul să depășim retorica „avem potențial” și să construim un sistem în care producătorii locali nu doar supraviețuiesc, ci și prosperă. Cu o strategie clară și o implementare eficientă, acest fond ar putea fi cheia unei economii regionale mai puternice și mai sustenabile.


    Te-ar mai putea interesa

    De ce nu se pun roșiile lângă castraveți. Vecini compatibili în grădina de legume Dispare subvenția APIA plătită pe hectar? Calculele care dau peste cap planurile fermierilor Calendar AFIR 2025. Primele fonduri UE din acest an: procesare, micii fermieri și fermierii peste 40 de ani

    Ultimele știri

    Subvenția de 248 de lei pentru ovine și caprine, agreată cu fermierii. Plățile, până pe 30 aprilie Jabbar Kanani, antreprenor în agricultură: Este momentul să înlocuim granturile cu investiții strategice Stocul de semințe gratuite oferite de Banca de gene Buzău s-a epuizat în trei ore