Urgent la APIA! A început depunerea cererilor pentru ajutorul la oi și capre, tineret femel


Subvenția de 248 lei/cap tineret femel ovin/caprin a intrat în vigoare după ce Hotărârea nr. 69/2025 privind acordarea unui sprijin financiar de urgenţă în agricultură pentru sectorul de creştere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 159 din 21 februarie și a intrat în vigoare pe 22 februarie.
Crescătorii de oi și capre pot solicita la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) ajutorul de 248 de lei pe cap de oaie sau capră, în următoarele 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare HG nr. 69/2025 adică din 22 februarie. Agrointeligența-AGROINTEL.RO vă spune ce documente trebuie să pregătiți și unde se depun documentele de eligibilitate.
Citiți și: Plăți APIA pentru ANT ovine și caprine. Banii alocați – cuantum estimat pe cap de animal
Termen de 20 de zile lucătoare pentru depunerea cererilor
Conform hotărârii de Guvern în vigoare, cererea de solicitare a sprijinului financiar de urgenţă şi documentele de eligibilitate se depun în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a hotărârii, care este data de 22 februarie.
Cererile se depun la centrele judeţene/locale ale APIA, respectiv la centrul APIA din municipiul Bucureşti, unde au depus cererea de plată pentru anul 2024 eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii, intervenţia PD-01, din PS 2023-2027/pe raza judeţului unde au sediul social/domiciliul sau unde deţin exploataţia cu cod ANSVSA cu efectivul cel mai mare.
Acte necesare pentru ajutorul la oi și capre
Odată cu depunerea cererii de solicitare a sprijinului, fermierii trebuie să depună la APIA și o serie de documente de eligibilitate astfel:
a) copie a B.I./C.I. al/a solicitantului sau al/a reprezentantului legal, dacă cererea este depusă prin reprezentant legal/împuternicit;
b) împuternicire/procură notarială şi o copie a B.I./C.I. al/a unui reprezentant, după caz;
c) copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului/a actului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea, după caz, al solicitantului, împuternicire şi o copie a B.I./C.I. al/a reprezentantului legal, în copie, după caz;
d) datele de identificare ale contului deschis la unităţile Trezoreriei Statului sau la instituţii financiar-bancare
Documentul care atestă îndeplinirea condiţiilor din care rezultă efectivul de tineret femel ovin/caprin cu vârsta de 1-12 luni deţinut/exploataţie cu cod ANSVSA la data de 31 august 2024, precum şi efectivul de femele adulte ovine/caprine, înscris în Baza Națională de Date (BND), cu vârsta minimă de 12 luni în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii, este emis, la solicitarea beneficiarului, de către utilizatorii Sistemului naţional de identificare şi înregistrare a animalelor (SNIIA). Documentele emise de utilizatorii SNIIA transmise electronic către centrele judeţene/locale APIA se vor genera, printa şi ataşa la dosarul cererii de solicitare a sprijinului financiar de către funcţionarul responsabil de primirea cererii.
Asociația Agricolă Țara Loviștei a precizat în mediul online că fermierii trebuie să solicite medicului veterinar documentul din care rezultă efectivul de tineret femel ovin/caprin, cu vârsta de 1-12 luni deținut la data de 31 august 2024, precum și efectivul de femele adulte ovine/caprine, înscris în BND, cu vârsta minimă de 12 luni în ziua anterioară începerii și apoi să se prezinte la APIA pentru depunerea cererii.
Documentele depuse în copie de către beneficiar vor purta sintagma ”conform cu originalul”, vor fi datate şi însuşite prin semnătură de către beneficiar.
Beneficiarul sprijinului financiar de urgenţă poate să fie diferit faţă de deţinătorul animalelor de la data de 31 august 2024 pentru următoarele cazuri, cu condiţia ca data schimbării formei de organizare/radierii să fie cuprinsă între 31 august 2024 şi data depunerii cererii de solicitare:
a) beneficiarul este persoană fizică autorizată PFA, întreprindere individuală – II, întreprindere familială – IF, iar animalele figurează în BND la data de 31 august 2024 pe CNP-ul reprezentantului PFA, II, IF;
b) beneficiarul persoană fizică este reprezentantul PFA/II/IF, iar animalele figurează în BND la data de 31 august 2024 pe codul unic de înregistrare – CUI al PFA/II/IF.
După finalizarea verificărilor, centrele judeţene/locale ale APIA, respectiv centrul APIA din municipiul Bucureşti stabilesc beneficiarii eligibili, întocmesc şi transmit la aparatul central al APIA situaţia centralizatoare a beneficiarilor şi valoarea sprijinului financiar de urgenţă la nivel judeţean.
Reamintim că beneficiarii sprijinului financiar de urgenţă sunt producătorii agricoli, crescători de ovine/caprine persoane fizice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, constituite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi societăţi agricole constituite în baza Legii nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau persoane juridice, care au depus cerere de plată pentru anul 2024, eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii, intervenţia PD-01, din PS 2023-2027.
Ajutorul se va achita fermierilor până pe 30 aprilie
Sprijinul financiar de urgenţă se aplică pe întreg teritoriul României iar plăţile sumelor reprezentând grantul se efectuează până la data de 30 aprilie 2025. În situaţia în care plata a fost efectuată într-un cont invalid până la data de 30 aprilie 2025, sumele respective pot fi realocate în contul corect indicat de beneficiarul eligibil, dar nu mai târziu de data de 30 iunie 2025, fără ca operaţiunea să fie considerată o nouă plată.