”Ouăle” vegane vor ajunge curând în magazinele din Europa


”Ouăle” vegane vor lua cu asalt magazinele din Europa. Un înlocuitor vegan de ouă creat de o companie americană va fi în curând pe rafturile magazinelor din Europa. Produsul pe bază de fasole mung de la Eat Just începe să fie produs în Germania. Produsele vegane din ouă sunt deja populare în străinătate, nu datorită răspândirii dietei vegane, ci mai degrabă din cauza consecințelor economice ale gripei aviare. Piața produselor pe bază de plante înregistrează o creștere stabilă și în Europa, iar situația din Ungaria arată că există consumatori deschiși la produsele pe bază de plante.
Ouăle vegane de la compania americană Eat Just vor fi disponibile în curând și în Europa, a relatat recent Ag Funder News. Eat Just este liderul de piață pe piața înlocuitorilor de mese pe bază de plante din Statele Unite, cu un portofoliu extins specific alternativelor la ouă pe bază de plante, și își aduce acum produsul emblematic, JUST Egg, în Europa. Compania încheie un parteneriat cu British Vegan Food Group (VFG) din Regatul Unit. VFG, un holding corporativ care deține un grup de companii care fabrică produse vegane, începe să producă versiunea europeană a oului artificial american în Germania.
”Ouăle” vegane, soluție la criza cauzată gripa aviară din SUA
Ce a folosit compania americană pentru a prepara alimente pe bază de plante asemănătoare ouălor? Produsul este pe bază de fasole mung, o plantă leguminoasă originară din Asia de Sud-Est. În plus, există ulei de rapiță presat mecanic, extract de turmeric și morcov, ceapă uscată, tapioca, sare și zahăr, gumă gellan (un aditiv alimentar constând din zahăr fermentat cu bacterii), nisină (un conservant), citrat de potasiu (un ameliorator de textură), transglutaminază (o enzimă utilizată pentru formarea gelului) și pirofosfat tetrasodic (un emulgator).
Eat Just a primit aprobarea de reglementare pentru comercializarea proteinei din fasole mung în UE în aprilie 2022, în timp ce autoritățile din Regatul Unit au aprobat-o acum câteva luni. VFG (Vegan Food Group) a achiziționat drepturi exclusive de producție și distribuție în Europa pentru produsele JUST Egg. Compania britanică construiește în prezent o linie de producție complet automatizată pentru produs la fabrica sa din Lüneburg, Germania, iar producția comercială urmează să înceapă anul acesta. Ag Funder News relatează că proteina din fasole mung necesară pentru produsele europene ale JUST Egg va proveni de la unitatea de extracție a proteinelor Eat Just din Minnesota.

Gripa aviară a deschis calea pentru ouăle vegane
În 2011, Eat Just s-a concentrat pe parteneri de afaceri (B2B), dar din cauza ciclurilor lungi de dezvoltare ale companiilor alimentare, a intrat direct pe piață cu propriile mărci în 2013. Una dintre primele lor astfel de mărci a fost înlocuitorul lor de maioneză pe bază de proteine din mazăre, JUST Mayo. Compania își încearcă norocul și pe piața cărnii artificiale. Statele Unite și Singapore au aprobat deja produsul său numit GOOD Meat, dar nu au reușit încă să rezolve problema producției comerciale viabile de carne artificială cultivată în laborator. Cu toate acestea, ouăle vegane de la Eat Just cuceresc constant piața, iar conform știrilor din martie, consumul lor a explodat chiar și anul acesta. Acest succes nu a fost determinat de consumatorii vegani sau de tendințele gastronomice de tip new-wave, ci de o circumstanță practică: gripa aviară și pagubele economice cauzate de epidemie.
Josh Tetrick, CEO-ul fondator al companiei, a declarat pentru AFN că JUST Egg era numărul unu pe piața clătitelor cu ouă și numărul doi pe piața produselor congelate pe bază de ouă la începutul acestei primăveri. În martie a acestui an, creșterea vânzărilor lor a fost de cinci ori mai mare decât în urmă cu un an, iar 91% dintre clienții lor nu sunt deloc vegani sau vegetarieni. Acum au fost abordați de o serie de noi furnizori, de la cele mai mari lanțuri de retail din țară până la armata americană.
Citește și: Cercetătorii coreeni au creat un orez hibrid care conține celule de carne de vită
Potrivit lui Josh Tetrick, fiabilitatea joacă un rol foarte important în acest sens. Aprovizionarea către partenerii de afaceri reprezintă cea mai mică parte din vânzările JUST Egg, dar crește cel mai rapid, tocmai pentru că piața ouălor din America este foarte volatilă din cauza gripei aviare, iar cu un înlocuitor vegan care este întotdeauna disponibil stabil, este mult mai ușor de planificat. Pe de altă parte, așteptările privind bunăstarea animalelor contează foarte mult pentru consumatori și, deși ouăle vegane JUST Egg sunt în general mai scumpe decât ouăle provenite de la fermele tradiționale (deocamdată), pot deja depăși ca preț ouăle de la găini crescute în aer liber, fără cuști.
Alimentele pe bază de plante câștigă teren în Europa
Înlocuitorii vegani de ouă nu vor fi o surpriză atât de mare pentru mulți europeni, deoarece produsele pe bază de plante devin din ce în ce mai frecvente pe piața alimentară a continentului. Un studiu multianual realizat de ONG-ul Good Food Institute Europe, cu date din perioada 2021-2024, arată că piața produselor vegane este stabilă și în continuă evoluție. Institutul a examinat perspectivele produselor vegetale pe piețele a șase economii europene majore – Germania, Franța, Spania, Italia, Marea Britanie și Olanda. Între 2022 și 2023, volumul alimentelor pe bază de plante vândute a crescut cu 3,5%, iar valoarea cu 5,5%, ceea ce a făcut ca industria vegană să ajungă la o afacere de 5,4 miliarde de euro în cele șase țări în 2023. Dintre acestea, numai Germania a reprezentat o cifră de afaceri de 2,2 miliarde de euro.
Cea mai mare cifră de afaceri a fost pentru băuturile pe bază de plante care înlocuiesc laptele, tot cu o cotă totală de 2,2 miliarde de euro. În timp ce în Franța cota de piață a băuturilor pe bază de plante, comparativ cu laptele, a fost de 4,6%, în Germania aceasta a fost de 9,8%.
Piața globală a alimentelor vegane este în prezent o industrie de 22,3 miliarde de dolari, dar analiștii prevăd că sectorul va atinge o valoare totală de 55,4 miliarde de dolari până în 2034, cu o rată medie anuală de creștere de 10,6%. Pe lângă Europa, America de Nord este, de asemenea, o regiune importantă în sectorul vegan, dimensiunea pieței nord-americane de alimente vegane depășind 7,47 miliarde de dolari în 2024.