MADR înființează o nouă agenție care va oferi fermierilor bonusuri în bani și punctaje la proiectele AFIR


Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) va reorganiza prin Ordonanță de Urgență rețeaua de date contabile agricole (RICA), Agenția de legătură cu Comisia Europeană (CE) care coordonează activitatea de colectare, verificare, procesare şi analiză a informațiilor contabile agricole și transmiterea datelor la CE. Astfel se înființează o Rețea de date privind durabilitatea agricolă (RDDA), cu scopul de a colecta date la nivel de fermă și alți indicatori de durabilitate.
MADR a publicat vineri, 19 septembrie, în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență privind înființarea Rețelei de date privind durabilitatea agricolă. Nou structura va înlocui rețeaua de date contabile agricole (RICA) care, conform datelor MADR, a colectat și transmis anual Comisiei date de la 5.100 de exploatații, date necesare pentru evaluarea aspectelor economice ale exploatațiilor agricole. În rețeaua de date privind durabilitatea agricolă (RDDA) se vor investi circa 3,5 milioane de euro și va avea trei angajați pentru care se vor plăti costuri salariale în valoare de 305.316 euro pentru o perioadă de 3 ani.
Citiți și: Sondaj: Agricultura, a doua cea mai respectată profesie, după cea de doctor
O nouă agenție de legătură cu CE, în subordinea MADR
Rețeaua de informații contabile agricole va fi transformată în Rețeaua de date privind durabilitatea agricolă, care va funcționa în subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Scopul RDDA va fi să culeagă, să analizeze și să evalueze datele privind durabilitatea la nivel de exploatație, care să acopere dimensiunea economică, cea de mediu și cea socială.
”Nepromovarea în regim de urgență a actui normativ privind înființarea Rețelei de date privind durabilitatea agricolă prin reorganizarea Rețelei de informații contabile agricole, poate avea următoarele consecințe negative: o parte importantă a fermierilor să nu îndeplinească standardele de mediu și sustenabilitate, ceea ce poate duce la pierderi economice și scăderea competitivității lor pe piața internă și internațională; acces mai dificil la finanțare și subvenții; aplicarea unor sancțiuni din partea Comisiei Europene: sancțiuni financiare prin diminuarea sumei alocate României, reducerea fondurilor din Politica Agricolă Comună, proceduri de infringement, sancțiuni suplimentare care vizează protecția mediului și utilizarea resurselor naturale. Agenția de Legătură RDDA se înființează prin reorganizarea Agenției de Legătură RICA, respectiv a Serviciului RICA existent în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în Serviciul RDDA, în subordinea directă a ministrului, în cadrul aceluiași minister”, arată MADR în proiectul de ordonanță de urgență.
Datele RDDA pot fi folosite și pentru a le oferi fermierilor consiliere sau informații referitoare la evaluarea comparativă, cu scopul de a facilita gestionarea exploatațiilor și de a îmbunătăți durabilitatea acestora.
Agenția de Legătură RDDA va avea următoarele atribuții:
a) să informeze Comitetul Național, structurile teritoriale ale autorității competente, colectorii de date, birourile de contabilitate și alte organizații/instituții/societăți implicate în activitatea RDDA asupra regulilor detaliate de aplicare și să se asigure că aceste reguli sunt implementate complet;
b) să informeze Comitetul Național în mod regulat asupra activității RDDA;
c) să informeze Comitetul Național și colectorii de date despre cadrul de reglementare aplicabil și să vegheze la punerea în aplicare corespunzătoare a acestuia;
d) să supună aprobării Comitetului Național planul de selecție a exploatațiilor participante și, ulterior, să-l transmită Comisiei;
e) să întocmească:
i) lista exploatațiilor participante;
ii) lista colectorilor de date contractați pentru prestarea de servicii de colectare date;
f) să verifice dacă fișele exploatațiilor sunt completate corect și, dacă este necesar, să remedieze orice erori sau inexactități detectate;
g) să transmită electronic CE, prin intermediul unui sistem informatizat achiziționat din fondurile puse la dispoziție de către aceasta, fișele de exploatație completate corect, în formatul solicitat și în termenul stabilit;
h) să ofere oricărei exploatații participante posibilitatea de a obține rezultatele anchetei, dar, în orice caz, nu mai târziu de patru luni de la data la care Comisia confirmă că fișa exploatației este completată în mod corespunzător; rezultatele includ informații de analiză comparativă a rezultatelor cu mediile regionale, naționale sau sectoriale;
i) să stabilească un plan de stimulare a participării fermierilor/exploatațiilor la RDDA și să îl prezinte Comisiei împreună cu planul de selecție a exploatațiilor participante;
j) să pună la dispoziție rezultatele obținute sub formă de date agregate și anonimizate, la nivel național, regional sau la nivel sectorial;
k) să realizeze baza de date cu informațiile RDDA colectate anual;
Agenția de Legătură RDDA va stabili, pe lângă fișa exploatației, legătura dintre exploatația care furnizează date și identificatorii acesteia în următoarele seturi/surse de date aferente Politicii Agricole Comune, denumită în continuare PAC:
a) Date pentru monitorizare și evaluare (DME);
b) Sistemul integrat de administrare și control (IACS);
Citiți și: Sondaj: 9 din 10 europeni sunt de acord ca UE să continue să plătească subvenții fermierilor
Cât va costa procesul de transformare a RICA în RDDA. Fermierii care participă la sondaje primsc bani
Comisia Europeană va finanța din Fondul european de garantare agricolă cheltuieli pentru transformarea RICA, funcționarea și dezvoltarea noii rețele RDDA, colectarea și transmiterea de date privind durabilitatea agricolă, în special variabilele sociale și de mediu, etc. Din fondurile FEGA încasate de la Comisia Europeană, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va finanța următoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli aferente activității de colectare a datelor RDDA;
b) cheltuieli pentru activitatea de promovare a RDDA;
c) cheltuieli de deplasare în țară și străinătate aferente Agenției de Legătură RDDA;
d) cheltuieli pentru achiziția de echipamente și consumabile necesare funcționării RDDA conform noilor cerințe ale CE;
e) cheltuieli pentru instruirea și perfecționarea personalului RDDA.
Fermierii și structurile agricole participante la furnizarea de date RDDA vor fi stimulați de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale cu o sumă fixă anuală neimpozabilă în valoare de 50 Euro, echivalent în lei din fondurile FEGA-RDDA.
Pentru fermierii sau structurile agricole care furnizează date RDDA atunci când accesează intervențiile PAC, se pot acorda punctaje suplimentare integrate în criteriile de selecție ale diverselor scheme de finanțare potrivit cadrului național de implementare aferent PS PAC 2023-2027 și programelor/strategiilor post 2027. În vederea menținerii punctajului suplimentar fermierii sau structurile agricole trebuie să furnizeze colectorilor de date RDDA informațiile solicitate pentru o perioadă de minimum 5 ani de anchetă. Modalitatea de stabilire și acordare a punctajelor va fi aprobată în cadrul Comitetului de Monitorizare pentru PS PAC 2023-2027.
Alocarea maximă a CE pentru înființarea RDDA România, este de 2.577.741 euro, sumă încasată în luna decembrie 2024. Din fondurile încasate, a fost estimată prin proiectul de buget suma de 1.590.408 Euro fără TVA pentru dezvoltarea unei noi aplicații software specifice RDDA și 243.000 Euro fără TVA pentru achiziționarea echipamentelor hardware.
În vederea transformării RICA în RDDA, după finalizarea procesului de reorganizare a MADR, pentru consolidarea Serviciului RDDA conform cerințelor CE, minimum de 3 specialiști vor fi angajați prin concurs sau transfer. Pentru buna funcționare a rețelei conform standardelor UE și realizarea angajamentelor asumate, noua echipă RDDA va fi dotată cu echipamente IT, respectiv 11 calculatoare de tip desktop și 11 laptopuri.
În 2025 se va lansa procedura de achiziție publică pentru dezvoltare software RDDA și achiziție de echipamente hardware și IT.
Pentru procesul de transformare s-au mai bugetat următoarele cheltuieli din fonduri FEGA: costuri salariale pentru 3 noi angajați în valoare de 305.316 euro pentru o perioadă de 3 ani; alte bunuri, lucrări și servicii în valoare de 29.984 euro; programe de schimb de experiență în 2 state membre UE 21.560 euro; construirea unei pagini web RDDA 10.000 euro; contractarea unor servicii de analiză economică a datelor
și editarea de rapoarte 268.800 euro; stimulente pentru fermierii în perioada 2025-2027, 765.000 euro; materiale promoționale 23.550 euro; costuri indirecte 211.912 euro.
Bugetul maxim aprobat de CE pentru procesul de transformare a RICA în RDDA (perioada 2025-2027) este de 3.508.030 euro, din care 2.577.741 euro reprezintă contribuția CE, iar restul de 930.289 euro contribuția României.
Contribuția României constă în cheltuieli privind funcționarea Agenției de Legătură RDDA, respectiv Serviciul RDDA (cheltuieli directe și indirecte), suportate ca și până în prezent de la bugetul de stat.
Pentru a intra în vigoare proiectul de OUG trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
MADR: Înființarea RDDA reprezintă o obligație asumată de România prin legislația europeană
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a precizat printr-un comunicat remis astăzi, luni – 22 septembrie presei că elaborarea actului normativ pentru înființarea Rețelei de date privind durabilitatea agricolă (RDDA) reprezintă un demers necesar pentru alinierea României la cerințele Uniunii Europene în materie de agricultură durabilă.
”Începând cu anul de raportare 2025, toate statele membre au obligația de a colecta și transmite Comisiei Europene date referitoare la sustenabilitatea agriculturii, nu doar din perspectivă economică, ci și de mediu și socială. Această obligație derivă din Regulamentul (UE) 2023/2674 și din Regulamentele de punere în aplicare adoptate de Comisie în 2024, care transformă Rețeaua de Informații Contabile Agricole (RICA) în Rețeaua de date privind durabilitatea agricolă (RDDA)”, a informat MADR.
Noua structură va funcționa în subordinea MADR, prin reorganizarea Serviciului RICA, și va fi responsabilă de colectarea, verificarea și transmiterea datelor către Comisia Europeană, precum și de realizarea unor analize obiective care să sprijine fundamentarea politicilor agricole naționale.
Prin aceste informații, fermierii vor putea beneficia de consiliere personalizată și de analize comparative privind performanța fermelor, iar România va putea demonstra conformitatea cu obiectivele PAC și ale Pactului Verde European.
Pentru perioada 2025–2027, România beneficiază de un buget total de 3,5 milioane euro pentru operaționalizarea noii rețele, din care 2,57 milioane euro reprezintă contribuția Uniunii Europene, iar restul cofinanțare națională.
Fondurile vor fi direcționate prioritar către dezvoltarea unei aplicații software moderne și achiziția de echipamente hardware, în valoare de aproximativ 1,83 milioane euro, necesare pentru a asigura interoperabilitatea cu platformele europene și colectarea în timp real a datelor. Alte sume sunt destinate stimulentelor acordate fermierilor participanți la rețea (aproximativ 765.000 euro), serviciilor de analiză economică și editării de rapoarte (circa 268.000 euro), activităților de promovare, instruire și schimb de experiență, precum și cheltuielilor indirecte de funcționare. Doar o parte redusă a bugetului – aproximativ 305.000 euro pentru întreaga perioadă – este prevăzută pentru plata a trei posturi noi de specialiști care vor lucra în cadrul RDDA, restul cheltuielilor de personal fiind acoperite ca și până acum din bugetul MADR.
Referitor la informațiile apărute în spațiul public privind salariile, menționăm că suma de 2.800 de euro invocată se referă la salariul brut, echivalentul a 14.000 lei brut, ceea ce înseamnă aproximativ 8.100 lei net. Acest nivel de salarizare corespunde funcției publice de consilier superior, conform grilei aplicabile în administrația publică centrală, și nu reprezintă o excepție sau un beneficiu suplimentar.
”Înființarea RDDA nu reprezintă o opțiune facultativă, ci o obligație asumată de România prin legislația europeană. Prin acest demers, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale asigură respectarea angajamentelor europene și pune bazele unei agriculturi mai durabile, transparente și competitive, fundamentată pe date obiective și complete”, a mai precizat MADR.
Ministerul și-a reafirmat angajamentul pentru transparență și profesionalism în implementarea acestui proiect strategic pentru viitorul agriculturii românești.