Scrisoare urgentă: Parlamentul UE amenință să oprească discuțiile privind bugetul agricol

Parlamentul European amenință cu oprirea negocierilor privind bugetul post 2027 – într-o scrisoare, parlamentarii UE solicită un nou proiect de buget. În caz contrar, vor opri negocierile. Chiar și președintele Comisiei Europene poate primi ceva asemănător unei mustrări. În acest caz, vine din partea unui grup larg de eurodeputați. Este o scrisoare care probabil îi va da bătăi de cap Ursulei von der Leyen, fiind o expresie a nemulțumirii și rezistenței crescânde față de planurile bugetare pentru anii următori.
Scrisoarea, pe care Agrarheute a obținut-o, este semnată de patru grupuri parlamentare. Liderii Partidului Popular European (PPE), Social-Democraților (S&D), grupului liberal Renew Europe și Verzilor/ALE amenință că vor opri negocierile privind cadrul financiar pe șapte ani dacă Comisia Europeană nu îndeplinește cele șapte cerințe principale ale acestora.
Ultimatum pentru von der Leyen: O nouă propunere de buget sau oprirea negocierilor
Contextul este propunerea Comisiei din iulie 2025 privind bugetul UE pentru perioada 2028-2034. Conform acestei propuneri, acesta ar trebui să se ridice la aproape două trilioane de euro, ceea ce ar reprezenta o creștere semnificativă față de bugetul actual.
Până aici, totul merge bine. Mărul discordiei este însă planul de a uni finanțarea regională și subvențiile agricole în programe naționale centralizate, în valoare totală de 865 de miliarde de euro. Acest lucru este la fel de nepopular în rândul fermierilor, precum și în rândul miniștrilor Agriculturii, al reprezentanților regionali și al parlamentarilor UE.
Principala preocupare este că fuzionarea finanțării agricole cu cea regională ar putea estompa obiectivele politice. În schimb, ar crea noi conflicte de distribuție și ar pune în pericol transparența și eficacitatea politicilor de finanțare ale UE. În scrisoare, deputații europeni au enumerat șapte modificări propuse pentru programele naționale planificate. În caz contrar, aceștia amenință să blocheze progresul:
„Prin urmare, ne așteptăm ca principalele noastre preocupări să fie abordate în mod substanțial într-o propunere revizuită din partea Comisiei Europene, astfel încât negocierile cu Parlamentul European să poată continua”, scriu ei în scrisoare.
Citește și: Ce șanse sunt ca Parlamentul European să respingă propunerea Comisiei privind bugetul agricol din noua PAC

De la agricultură la democrație – Șapte cerințe
Parlamentarii UE solicită următoarele:
- Fără renaționalizare. „Suntem împotriva unei Uniuni à la carte, în care deciziile naționale centralizate ignoră prioritățile UE și subminează valoarea adăugată a UE.”
- Nicio combinație între politica regională/de coeziune și politica agricolă. „Politica de coeziune și PAC au nevoie de o viziune modernă bazată pe inovație, competitivitate, sustenabilitate și eficiență energetică, cu scopul de a aprofunda piața unică, de a promova convergența și de a reduce inegalitățile.”
- Consolidarea rolului regiunilor și al autorităților locale. „Politica de coeziune nu poate fi concepută și gestionată exclusiv de guvernele centrale naționale. Prin urmare, rolul regiunilor și al autorităților locale trebuie consolidat și mult mai bine definit în legislația propunerii.”
- Standarde uniforme pentru subvențiile și politica agricolă. „ Politica agricolă comună trebuie să asigure condiții de concurență echitabile pentru fermieri , în loc să continue propunerea actuală cu reglementări comune minime.”
- Nicio subminare a poziției Parlamentului UE: „Nomenclatura bugetară trebuie să fie mult mai detaliată și clar legată de obiectivele generale și specifice ale cheltuielilor pentru a permite un proces decizional semnificativ, controlul și transparența tuturor cheltuielilor operaționale.”
- Control reglementat asupra fondurilor UE. „Regulamentul privind condiționalitatea și respectarea valorilor UE trebuie să se aplice întregului buget al UE, inclusiv viitoarelor planuri naționale pentru politica de coeziune și PAC, și nu trebuie duplicate în instrumente paralele.” Scopul este de a se asigura că fondurile UE sunt direcționate doar către țările care respectă valorile UE – în special statul de drept.
- Critică la adresa deficitului democratic. „Modelul «bani pentru reforme» are un deficit democratic inerent, deoarece nu există control din partea Parlamentului European – în calitate de autoritate bugetară și de descărcare de gestiune – și nici din partea organismelor alese naționale sau regionale.” Parlamentul UE dorește să fie consultat atunci când se cheltuiesc banii UE.
Citește și: Subvenții dublate pentru acești fermieri! Decizia – la nivelul UE!
Mingea este acum în terenul Comisiei Europene
Mingea este acum din nou în terenul Comisiei. Parlamentul European se va întruni pentru următoarea sa sesiune pe 12 și 13 noiembrie. Dacă Comisia nu dă niciun semn de compromis până atunci, acest lucru ar putea complica negocierile privind cadrul financiar.
„Parlamentul European nu poate accepta acest lucru ca bază pentru negocieri”, au declarat deputații europeni în scrisoarea lor.
Aceste voturi asupra bugetului sunt încă în stadii incipiente. Statele membre au termen până în 2026 pentru a-și prezenta evaluările înainte ca cadrul financiar să fie din nou supus spre analiză Parlamentului European la începutul anului 2027. Au suficient timp pentru a-și defini pozițiile și a face totuși o diferență.





