• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Guvern: Tractoarele și utilajele agricole folosite la lucrări agricole nu trebuie înmatriculate dacă nu circulă pe drumuri publice

    Roxana Dobre -

    Guvernul ”demontează” un proiect de lege care propunere ca fermierii să fie scutiți de înmatricularea sau înregistrarea autovehiculelor pe care le dețin dacă acestea sunt folosite în scop agricol și nu circulă pe drumurile publice. Modificarea era prevăzută într-un proiect depus la Senat de mai mulți parlamentari ai UDMR și urma să completeze art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvemului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Executivul însă avertizează că numai dacă utilajul este scos pe drumurile publice, și nu este înmatriculat, poate aduce o pedeapsă cu închisoare de la 1 la 3 ani sau cu amendă.

    Guvernul a transmis că legislația în vigoare nu interzice folosirea vehiculelor neînmatriculate pe terenuri aflate în proprietate privată sau în alte zone care nu fac parte din categoria drumurilor publice. Precizarea se regăsește într-un punct punct de vedere la proiectul de lege despre care Agrointeligența-AGROINTEL.RO a scris în luna octombrie și care urma să permită fermierilor să nu își mai înregistreze autovehiculele sau utilajele, dacă acestea nu sunt utilizate pe drumurile publice. Conform celor transmise de Guvern către Senat, ”este redundantă implementarea soluției normative în contextul în care legislația în vigoare nu interzice folosirea vehiculelor neînmatriculate pe terenuri aflate în proprietate privată sau în alte zone care nu fac parte din categoria drumurilor publice”.

    Citiți și: Lege în Parlament: Tractoarele și mașinile folosite în agricultură nu mai trebuie înmatriculate!

    Tractor utilizat în agricultură

    Guvernul ”demontează” un proiect de lege pentru fermieri 

    Inițiativa legislativă depusă la Senat are ca obiect de reglementare completarea art.12 din Ordonanța de urgență nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu un nou alineat, alin.(11), în sensul instituirii unei derogări, astfel încât toate tipurile de vehicule neînmatriculate, inclusiv autoturisme, autoutilitare, tractoare motociclete să poată fi utilizate exclusiv în scopuri agricole sau forestiere, pe terenuri aflate în proprietatea privată sau în alte zone care nu fac parte din categoria drumurilor publice, cu condiția ca acestea să nu fie conduse pe drumurile publice.

    Guvernul apreciază în punctul de vedere transmis către Senat că este redundantă implementarea soluției normative în contextul în care legislația în vigoare nu interzice folosirea vehiculelor neînmatriculate pe terenuri aflate în proprietate privată sau în alte zone care nu fac parte din categoria drumurilor publice.

    ”Totodată, inserarea condiției conform cărei acestea să nu fie conduse pe drumurile publice constituie doar o reiterare a prevederilor legale prohibitive incidente în domeniu, respectiv art.334 din Legea nr.286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare (punerea în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat)”, se mai arată în documentul emis de Guvern.

    Astfel, art. 334 Punerea în circulaţie sau conducerea unui vehicul neînmatriculat prevede că:

    (1) Punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tramvai sau a unui tractor agricol ori forestier neînmatriculat sau neînregistrat, potrivit legii, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amendă;
    (2) Punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, tramvai, tractor agricol ori forestier cu număr fals de înmatriculare sau înregistrare se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă.

    Citiți și: Tractor furat din fermă, vopsit și vândut. Fermierul păgubit le-ar fi datorat bani hoților

    Guvernul mai atrage atenți că instituirea unui asemenea cadru legislativ ar avea ca efect crearea unui climat de incertitudine referitor la situația juridică a vehiculelor neînmatriculate. Astfel, potrivit art.11 alin. (4) din Ordonanța de urgență a guvernului nr.195/2002, „În cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar se înscriu în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor simultan cu menţionarea încetării calităţii de titular al înmatriculării a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operaţiuni, noul proprietar este obligat să solicite autorităţii competente de înmatriculare transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului”.

    Astfel, din textul legal anterior menționat, rezultă faptul că transmiterea dreptului de proprietate asupra vehiculelor este condiționat de efectuarea formalităților specifice înmatriculării.
    De asemenea, potrivit art. 11 alin. (41), „Organul fiscal care operează scoaterea vehiculului din evidenţa fiscală a fostului proprietar are obligaţia de a notifica înstrăinarea acestuia în cadrul schimbului de informaţii prevăzut de reglementările în materie fiscală, în termen de 5 zile lucrătoare, autorităţii competente de înmatriculare. Aceasta face menţiunea privind înstrăinarea vehiculului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, în termen de 30 de zile de la primirea notificării”.

    Astfel, existența obligației de înmatriculare a vehiculului prezintă importanță semnificativă și în ceea ce privește regimul fiscal aplicabil bunului mobil. Totodată, obligația de înmatriculare are o importanță sporită și în ceea ce privește verificarea condițiilor referitoare la asigurarea siguranței pe drumurile publice. Astfel, potrivit art. 11 alin. (48), „În scopul verificării efectuării inspecţiei tehnice periodice a vehiculului, a încheierii asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru vehiculele înmatriculate, respectiv a valabilităţii acestora, poliţia rutieră are drept de acces pentru consultarea Registrului naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate, în condiţiile stabilite prin protocolul încheiat între Inspectoratul General al Poliţiei Române şi Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări”.

    Drept urmare, exceptarea unor vehicule de la obligația înmatriculării poate crea incertitudine în ceea ce privește stabilirea titularului dreptului real ce vizează vehiculul și a regimului fiscal aplicabil acestuia. ”Independent de cele menționate anterior, subliniem faptul că o asemenea reglementare instituie premisele încurajării punerii în circulație sau conducerii unui vehicul neînmatriculat pe drumurile publice. Or, o astfel de situație este de evitat, întrucât conduita anterior menționată este sancționată de legiuitor prin instituirea răspunderii penale pentru săvârșirea unei infracțiuni de pericol abstract”, se mai arată în punctul de vedere al Guvernului care este unul consultativ.


    Te-ar mai putea interesa

    Victorie pentru AAC: România a desemnat, în sfârșit, un expert entomolog în cadrul EPPO pentru elaborarea standardui tehnic pentru Tanymecus dilaticollis Fermier român: ”Am refuzat să dau ouăle la export pentru a-mi păstra clienții de aici, de acasă” Cum faci economie la factura de curent. Aparatele din casă cu cel mai mare consum de energie

    Ultimele știri

    Incendiu de proporții la un siloz. 20.000 de tone de floarea-soarelui, mistuite de flăcări Guvern: Tractoarele și utilajele agricole folosite la lucrări agricole nu trebuie înmatriculate dacă nu circulă pe drumuri publice Ucraina câștigă o cotă tot mai mare pe piața grâului pentru Egipt. Și-a dublat influența datorită prețurilor