Povestea de succes a lui Grigore Florea, românul care vrea să îi învețe pe străini să mănânce ca-n Bucovina
Gabriela Gimbășanu -Grigore Florea face parte dintre acei români de care auzim prea puțin. De peste 25 de ani, conduce o afacere prosperă pe care a pus-o singur pe picioare și cu care și-a propus să îi învețe atât pe români, dar și pe străini, că bucatele gustoase din Bucovina își merită un loc pe masa de Sărbători a oricărei familii.
Suceveanul Grigore Florea administrează societatea Raitar din județul Suceava și poate fi dat oricând ca exemplu de antreprenoriat în România. A reușit să intre pe piața mezelurilor imediat după căderea comunismului, într-o perioadă economică tulbure, a muncit mult, a rezistat și a prosperat. Își aduce și astăzi aminte de începuturile afacerii sale ale cărei merite au fost recent recunoscute și de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale prin atestate de rețetă consacrate pentru produse din fabrica cu 110 de angajați.
15% din producție merge la export
”Am început activitatea în satul Sasca-Nouă, comuna Cornu Luncii, din județul Suceava cu un număr restrâns de oameni, mai timid, dar în timp, după foarte multă muncă am reușit după 25 de ani să avem o făbricuță care produce în jur de 8.000 de kilograme de marfă pe zi, pe care o vindem cu profit bun în țară și în străinătate. 15% din totalul producție se vinde la export. Acum 25 de ani am început cu 17 angajați și în prezent am 110 angajați, m-am dezvoltat încet, nu a fost totul dintr-o dată, am luat-o pas cu pas. Toți angajații mei sunt oameni din zona Bucovinei, marea majoritate a lor locuiesc în mediul rural”, a declarat pentru Agrointeligența Grigore Florea, administratorul companiei de mezeluri Raitar.
Trei atestate de produse fabricate după rețetă consacrată
Pentru că și-a dorit ca toți cumpărătorii săi să aibă încredere în mezelurile care ies pe poarta fabricii din Bucovina, conducerea companiei a reușit să obțină până în prezent trei atestate pentru produse realizate după rețete consacrate.
”Recent, am avut onoarea să primim de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale 2 atestate de produse realizate după rețete consacrate pentru mușchiul file afumat și pentru jambonul afumat fără os. În afara de aceste două produse mai avem un atestat de produs pentru rețeta consacrată la cârnații cabanos. Aceste trei produse pot spune că sunt de top la noi în fabrică, sunt fabricate după rețete consacrate, pentru care după analize sofisticate și controale amănunțite, am reușit să primim certificate de calitate. Mușchiul file afumat și jambonul afumat fără os, se produc de două săptămânii la noi în fabrică și se bucură de un real succes pe piață”, ne-a vorbit administratorul companiei de mezeluri, despre produsele care au primit recent atestat de produs realizat după rețetă consacrată.
Procesul legislativ de obținere a atestatelor a durat 2 luni
Tot procesul legislativ – de la depunerea documentație și până efectiv au primit atestatele, a durat în jur de 2 luni.
”Procesul de obținere a atestatului de rețetă consacrată nu a durat foarte mult, ca întindere de timp. Am avut noroc și de faptul că MADR-ul s-a implicat activ în acest proces, ne-a explicat care sunt pașii care trebuiesc urmați și ne-a îndrumat. Pentru a primi atestatul de produs fabricat după rețetă consacrată, trebuie să respecți un anumit traseu, atunci când fabrici produsul. Produsele au fost fabricate, degustate, analizate, sigilate și controlate, până când s-a dovedit că ingredientele din produs respectă rețeta stas. Acest certificat de produs realizat după rețetă consacrată oferă încredere consumatorului”, ne-a explicat Grigore Florea, precizând că mezelurile marca Raitar pot fi găsite în supermarket-urile din București și în țară, în magazinele proprii din Suceava, Iași, Botoșani și Bacău.
Mușchiul file pleacă din fabrică cu 23 de lei kilogramul
Chiar dacă prețurile par cam piperate, atunci când arunci o privire mai atentă asupra produselor și dacă îl asculți pe producător, îți dai seama că marfa de calitate își are prețul corect.
”Consumatorul român este un consumator bine informat, știe să calculeze corect raportul dintre preț și calitate. Prețurile sunt accesibile și considerăm că prin calitatea lor își merită cu prisosință banii. Mușchiul file afumat pleacă din fabrică cu prețul de 23 lei kilogramul. În magazinele proprii, mușchiul file se vinde cu 37 lei, în supermarket este o altă discuție, acolo nu mai controlăm noi prețul”, ne-a mărturisit bucovineanul.
Materie primă de pe piața locală de carne
Deși îi este greu să-și respecte o promisiune pe care și-a făcut-o cu ani în urmă, Grigore Florea spune că nimic pe lumea asta nu o să-l oprească să cumpere carne de pe piața românească, decât dacă va dispărea zootehnia din România. Cu toate că nu îi este ușor să găsească cantitățile de carne de care are nevoie în fabrică antreprenorul face tot posibilul pentru a-i ajuta și pe mici producători, astfel că, carnea de vită o procură din gospodăriile populație.
”Materia primă pe care o folosim la producerea mezelurilor este procurată de la noi din țară. Cumpărăm de pe piața locală carne de porc, de vită și de oaie. Ne aprovizionăm cu materie primă intern, din complexele de creștere și îngrășare a porcilor din România, vita o luăm din gospodăriile populațiilor. Toate animalele pe care le achiziționăm sunt sacrificate în abatoarele autorizate cu ștampilă ovală”, ne-a spus administratorul companiei Raitar.
Ce aduce anul 2016 pentru fermieri?
Aruncând un ochi asupra sectorul în care activează, părerea antreprenorului este una tranșantă, sectorul zootehnic are nevoie de sprijin urgent.
”Este foarte greu să facem previziuni pentru șase luni, ce să mai zic de un an. Vorbim despre un domeniu asupra căruia acționează foarte mulți factori: economici, politici, sociali, administrativi care de multe ori aduc cu ei regresul sau stagnarea. Problemele din sectorul cărnii sunt multe și nu văd o rezolvare prea rapidă. Nu ne rămâne decât să ne facem treaba în continuare și să așteptăm un sprijin pentru sectorul zootehnic. Fără zootehnie noi nu avem de unde să cumpărăm materiei primă și nici consumatorul nu va mai avea de unde să cumpere mezeluri produse în România. Chiar dacă românul a devenit conștient și caută la raft produse făcute în România, cred că avem nevoie de o campanie agresivă de susținere a produselor românești”, a declarat pentru Agrointeligența Grigore Florea, administratorul companiei Raitar din județul Suceava.