Cum ajută Legea supermarketurilor mierea românească. Analiza de piață a lui Ioan Fetea, președintele ACA!
Roxana Dobre -Miere românească în supermarketuri! Promulgarea Legii supermarketurilor de către președintele Klaus Iohannis vine ca o gură de oxigen și pentru apicultori având în vedere că printre produsele românești care se vor afla pe rafturile magazinelor se află și mierea!
Cea mai importantă prevedere a noii legislații privind comercializarea produselor agroalimentare prevede ca cel puțin 51% din suprafața totală destinată vânzării de produse proaspete să fie alocată celor ce provin din lanțul scurt, ceea ce favorizează produsele românești. Este vorba despre legume, fructe, carne, ouă, miere, pâine și produse de panificație, lapte și brânzeturi, iar această regulă se respectă doar în perioadele din an în care producția internă poate acoperi necesarul marilor magazine.
Și pentru apicultori această lege este o mare gură de oxigen având în vedere că, nu de mult, se plângeau de concurența neloială cauzată de produsele aduse din import.
”Aprobarea legii vine ca o gură de oxigen și pentru noi! Noi cu produsul apicol până acum vreo patru ani nu prea am avut probleme la raft, în sensul în care mierea românească nu prea avea concurență. Dar în ultimii ani multe dintre marile magazine și-au făcut marca proprie și au îmbuteliat sau procesat miere sub, repet, etichetă proprie fără ca noi să știm de unde provine mierea respectivă”, a declarat în exclusivitate pentru Agrointeligența, Ioan Fetea, președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACA).
Reprezentantul apicultorilor spune că în perioada următoare se va insista pentru o lege a etichetării astfel încât consumatorul să știe clar de unde provine mierea pe care o achiziționează.
”Noi facem demersuri, așa cum au obținut și fermierii care vând lapte, să facem o lege a etichetării și pentru mierea românească. În mod deosebit cerem, pe lângă celelalte condiții pe care le implică eticheta și care sunt solicitate prin legislația actuală, să nu fie permis acest amestec al mierii românești cu miere adusă din import, vezi China, Argentina sau alte state. Și să se pună în borcane separat astfel încât să nu ne batem joc de consumator că este miere UE, non UE! Avem deja sprijinul Comisiei de Agricultură din Camera Deputaților iar acum așteptăm acest act legislativ pentru că avem de suferit și va fi distrus și acest sector! Au fost cazuri în care noi achiziționam mierea cu 12 lei iar la raft, în supermarket, kilogramul se vindea cu 8 lei. Este o contradicție oricum am privi-o”, a mai opinat Ioan Fetea.
Spot pentru promovarea mierii românești
Pentru a promova produsele apicole, apicultorii au făcut încă din 2013 un spot publicitar pe care însă nici în ziua de astăzi nu au reuşit însă să îl difuzeze la televiziuni. ”Noi am făcut cum 3 ani un spot publicitar, atât audio cât și video în care am investit 13-14.000 de euro. Am primit aprobare de la Consiliul Național al Audovizualului (CNA) că nu este un spor publicitar economic. Cu Televiziunea Română chiar aveam o înțelegere să fie difuzat gratuit dar când am mers efectiv cu spotul ni s-a spus că între timp spațiul publicitar s-a privatizat și că ne costă, dacă îmi amintesc bine, 4-6.000 de euro minutul! Noi în continuare insistăm și la MADR și la Guvern să ne acorde fonduri pentru publicitate, pentru că sunt prevăzute dar sunt folosite probabil pentru altceva”, ne-a mai declarat Ioan Fetea.