• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • CONTRAATACUL fermierilor: Vom publica PREȚURILE LA POARTA FERMEI. Să vadă românii cine SCUMPEȘTE MÂNCAREA!

    agrointeligenta.ro -

    Fermierii spun că prețurile alimentelor nu au nici un motiv să crească dacă președintele României, Klaus Iohannis, va promulga Legea supermarketurilor. Dimpotrivă, actul normativ va împiedica lanțurile de retail să mai ”umfle” prețul cu taxe de raft și să refactureze tot felul de servicii, ducându-și profitul în afară, explică președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România, Laurențiu Baciu. Liderul din agricultură face publică, în premieră, o inițiativă prin care consumatorii vor știi exact ce preț s-a achiziționat un produs și vor putea face comparația cu ce găsesc în magazine, cântărind singuri cine face profit uriaș.

    Fermierii intenționează să își facă propriul monitor al prețurilor, unul cu prețurile de la poarta fermei.

    ”Vorbim de o inițiativă LAPAR și ne propunem să monitorizăm zilnic prețul produselor agricole la poarta fermelor și aici mă refer pe de o parte la produsele care vor intra sub incidența Legii 321: legume, fructe, carne, lactate, dar și la cereale. În acest fel cumpărătorul are posibilitatea să-și caute răspuns la întrebarea – de ce prețurile din supermarketuri sunt atât de mari? De produsele pleacă de la producător la un preț foarte mic și ajung în plasa cumpărătorului la prețuri și de 4-5 ori mai mari. Prin această monitorizare a prețurilor consumatorul își formează o imagine clară și poate identifica singur cine câștigă cel mai mult”, a declarat pentru Agrointeligența Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România.

    În timp ce fermierii sunt hăituiți de angajații ANAF cu privire la producțiile pe care le realizează și prețurile de comercializare, aceiași angajați, spune Bciu, nu se sesizează și în cazul marilor rețele comerciale care nu au parte de prea multe controale. Monitorizarea prețurilor le-ar fi de mare ajutor celor de la ANAF.

    Monitorizarea prețurilor la poarta fermei aduce un plus pentru consumator, dar în același timp poate vor face ochii mari, se vor autosesiza și cei de la ANAF care din păcate acest sector de retail nu îl prea au în prioritățile lor de control. Aceste organe de control merg la un mic producător să-l întrebe de ce vecinul a făcut X cantitate de grâu și tu de ce ai făcut mai puțin sau de ce ai vândut la un preț și vecinul tău a vândut la un alt preț, în timp ce la supermarket-uri nu au pus niciodată aceste întrebări. Asta mă face să cred că este vorba de un complot concertat între ANAF și supermarketuri. Așa cum îmi spunea un politician acum câteva luni că oricum nu avem noi puterea lor financiară în așa fel încât să putem să scoatem o lege în favoarea noastră”, a mai spus fermierul băcăuan.

    Prețurile de la poarta fermei vor fi făcute publice

    În ceea ce privește culegerea datelor, aceasta se va face prin culegerea informațiilor în ceea ce privește prețul de vânzare de la poarta fermei, acțiune ce se va face în cadrul unui departament special al LAPAR-ului și în colaborare cu celelalte asociații profesionale.

    Va exista un departament care va culege informațiile de la poarta fermierilor privind prețul produselor agricole. Datele se vor centraliza, se vor face publice, fie prin intermediul mass-media fie o altă alternativă în așa fel încât consumatorii să ia act de felul în care se formează prețul la raft. Monitorizarea prețurilor va începe imediat după ce președintele României va promulga noua lege, în așa fel încât să avem un obiectiv clar”, a explicat liderul fermierilor, care va fi data de începere a acestei monitorizări.

    Chiar și acum după adoptarea de către Parlament a modificărilor aduse la legea nr. 321/2009, atitudinea reprezentanților supermarket-urilor rămâne neschimbată, producătorii din România se simt pur și simplu sfidați cu legea în mână.

    ”Reprezentanții marilor rețele comerciale prezenți în cadrul dezbaterii de săptămâna aceasta (14 iunie – n.r) pur și simplu au afișat o atitudine disprețuitoare, zeflemistă, unde ei erau atotștiutorii, ei erau stăpânii și vroiau să lase impresia că noi am înota într-un bazin fără apă. La pretențiile pe care le au mă așteptam la o atitudine mai de cei 7 ani de acasă, dar nu s-a văzut asta. Spre deosebire de noi (producătorii agricoli – n.r) acei reprezentanți care ieri ne sfidau sau comentau toate propunerile ca și cum ei sunt superoameni, aceștia au în plus față de noi școala de șmecheri, noi avem 7 ani de acasă, ei au școala de șmecheri”, se arată indignat președintele Baciu.

    La dezbaterea organizată marți (14 iunie – n.r) de către grupul parlamentar PNL au fost prezenți, pe lângă producători, reprezentanții marilor magazine și procesatori și reprezentanții acestora. În opinia liderului Baciu s-au conturat două poziții, pe de o parte procesatorii care fac comerț adevărat în România, cu materie primă românească și pe de altă parte reprezentanții procesatorilor, care servesc alte interesele decât cele naționale.

    ”La discuții au fost prezenții procesatorii și reprezentanții procesatorilor. Aici am avut două categorii distincte, pe de o parte Radu Timiș care spre bucuria noastră are coloană vertebrală și a avut un discurs echilibrat, iar pe de altă parte a fost discursul lui Sorin Minea care este aservit intereselor multinaționalelor și care vorbește în numele multor industriași din industria alimentară, dar pe care nu îi reprezintă, ci se reprezintă doar pe el. Dacă vorbiți cu ceilalți mari procesatori nu îl recunosc ca reprezentant. Tocmai de aici și interesul lui Sorin Minea de a-și rezolva problema personală și nu pe cele ale industriei”, a declarat pentru Agrointeligența Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România.

    Noua lege nu va obliga consumatorii să cumpere produsele românești

    Totodată, Baciu a clarificat că noua lege nu îi obligă pe consumatori să cumpere produse românești: ”Văd că se face un joc ciudat. Că lumea va fi obligată să ne cumpere produsele românești. Odată că vorbim doar de produse proaspete – categorii clare – carne, legume, fructe, lactate, brânză, ouă, pâine sau miere, care primesc EXPUNERE la raft de 51%. Adică dacă într-o zi, până la prânz, merele poloneze din supermarket se epuizează, se completează tot cu mere poloneze, nu rămân doar merele românești la raft. Deci proporția rămâne CONSTANTĂ, indiferent câte mere sau roșii românești sau străine se vând în acea zi, oamenii vor putea alege, dar spre deosebire de situația actuală, vor avea și opțiunea de a cumpăra un produs românesc, ceea ce am încrederea că mulți o vor face”, a mai spus Laurențiu Baciu.


    Te-ar mai putea interesa

    Satul cu cea mai gustoasă brânză. Oile pasc iarbă pe soluri sărăturate și bogate în minerale Preț carne 2024. Cât costă un kilogram de carne de porc cumpărată de la un mic fermier Cum sunt păcăliți românii care cumpără brânză din piețe și magazine

    Ultimele știri

    România ar putea avea un laborator care să efectueze analizele pentru mierea din afara UE UCPR: Produsele avicole obținut în fermele din România sunt sigure din punct de vedere al sănătăţii Situație fără precedent în SUA: Gripă aviară depistată la vaci de lapte