Agro-interviul de luni. Alexandru Precup (Summit Agro România): Aducem pe piață Trika Expert – îngrășământ starter și insecticid în aceeași granulă
Gabriela Gimbășanu -Cu prețuri mici pentru recoltă, șansa fermierilor români este în recolte mari și de calitate. Aici intervine inovația companiilor din piața de inputuri care vin cu soluții adaptate problemelor actuale ale agricultorilor. În acest trend se înscrie și Summit Agro România, care aparține grupului de firme cu capital japonez Sumi Agro Europe și activează în piața românească de 19 ani. Despre noutățile pe care Summit Agro le pregătește fermierilor români, dar și care este strategia companiei în agricultură, am aflat de la Alexandru Precup, președintele Summit Agro România în cadrul unui amplu interviu acordat pentru Agrointeligența.
Cum au evoluat agricultura și nevoile fermierilor români de la momentul apariției companiei Summit Agro pe piața românească și până acum?
Anul următor împlinim 20 de ani de când suntem pe piață și în această perioadă s-a remarcat o evoluție foarte mare a agriculturii din România. Dacă înainte de integrarea în Uniunea Europeană agricultura din România era mai mult una de subzistență, o agricultură unde fermierii care încercau să aducă plus valoare pentru România, se luptau și, cu greu răzbeau, de la un an la altul, acum – după integrare și datorită subvențiilor și fondurilor europene pe care cei mai mulți fermieri le-au accesat aș putea spune că agricultura românească s-a schimbat radical față de momentul în care noi am intrat pe piață.
Înainte de integrarea în UE, fermele erau mici și foarte mici, acum se vede din ce în ce mai mult o consolidare a acestora, exploatațiile au început să crească în suprafață, iar fermierii au început să investească din ce în ce mai mult atât în tehnologii de cultură, cât și în tehnologii de prelucrare a solului.
Agricultura din România a evoluat și din punct de vedere al cunoștințelor. Fermierii au început să meargă foarte mult în afara țării. Merg la târguri, au fost invitați de companii să viziteze ferme din alte state și acum informația este disponibilă tuturor. Este o evoluție fantastică pe care am trăit-o împreună cu fermierii.
Ce caută cu precădere fermierii români? Care au fost principalele probleme pentru care aceștia au solicitat ajutorul specialiștilor din cadrul companiei Summit Agro România?
Cea mai mare problemă în România și lucrul cu care și noi ne confruntăm în întrebările și discuțiile cu fermierii este cauzată de combaterea buruienilor. Cam în toate culturile, buruienile provoacă cele mai mari pierderi, sunt cel mai greu de controlat pentru că natura se adaptează continuu la toate metodele de combatere pe care le avem. Tocmai de aceea, fermierii ne cer erbicide, alături de celelalte produse din gamă. Suntem compania care oferă atât semințe și fertilizanți, cât și produse pentru protecția plantelor. Oferim soluții complete. În general, fermierii caută, pe lângă clasicul erbicid, și soluții, tehnologii noi, idei noi de a combate buruienile din cultură pentru că și noi încercăm ne adaptăm așa cum și natura evoluează și se adaptează.
Care este cel mai vândut produs al companiei? De ce credeți că are atât de mult succes?
Avem două produse care, an de an, se bat și sunt, când unul, când celălalt, cel mai vândut. Aici vorbim din punct de vedere al cifrei de afaceri și a suprafeței acoperite, nu din punct de vedere al volumului. Avem două produse cu care noi ne mândrim: insecticidul Mospilan 20 SG și fungicidul Topsin. Sunt două produse care, an după an, și-au dovedit eficacitatea și nu au dezamăgit fermierii indiferent de condițiile meteo.
Care este strategia companiei în vederea stabilirii unui parteneriat pe termen lung cu fermierii?
Oamenii din compania noastră sunt agronomi. Si eu sunt inginer agronom, iar prin intermediul departamentului de marketing și al departamentului tehnic, organizăm loturi demonstrative foarte mari, unde invităm fermierii. În agricultură, ceea ce vezi este și ceea ce crezi. Atunci strategia noastră de a ne face cunoscuți, dar și credibili în fața fermierilor, este de a aplica aceste produse în loturi mari, de a le arăta fermierilor că în condiții de câmp produsele și tehnologiile noastre fac față problemelor pe care le întâlnesc și ei în fermă. Tocmai de aceea avem astfel de platforme demonstrative de testare, în mai multe zone din țară pentru că vrem să acoperim mai multe tipuri de sol, condiții meteo și hibrizi. În funcție de zonă, anumiți hibrizi merg mai bine și atunci încercăm să arătăm fermierilor și distribuitorilor – care sunt principalii noștri parteneri, că ceea ce le propunem este ceva credibil, este ceva care face față cu succes noilor provocări ale mediului și climei.
Promovați conceptul de ”soluții la cheie” pentru culturile din România. Ce presupune asta?
”Soluții la cheie” este un concept pe care noi l-am dezvoltat în timp și astfel am ajuns să oferim soluții complete pentru agricultură. Venim în sprijinul partenerilor noștri, atât distribuitori, cât și fermieri, cu o gamă completă de produse, atât produse de protecție a plantelor, cât și semințe și fertilizanți speciali. Soluțiile complete sunt acele soluții pe care noi le-am testat deja în câmpurile noastre atât în loturi mici, în loturi în care alegem dintr-o multitudine de produse, de hibrizi și de fertilizanți și punem în loturile mari doar câteva dintre ele. Atunci când venim în fața fermierilor cu aceste soluții, știm că funcționează pentru că le-am văzut, le-am testat și oferim astfel o tehnologie completă, așa cum trebuie să aibă fiecare fermă din România.
Având în vedere condițiile specifice din România, dar și faptul că fermierii nu dispun mereu de resurse financiare pentru a investi în culturile agricole, le oferiți acestora și soluții de finanțare?
Trebuie să funcționăm și să facem față și acestei provocări. Este, dacă vreți, al patrulea produs oferit de compania noastră – finanțarea. Din păcate avem acest rol, care nu ar trebui să fie al nostru. Acesta este rolul băncilor. În România, băncile nu oferă aceste servicii fermierilor, uneori nici distribuitorilor și atunci noi trebuie să venim cu soluții de finanțare. Oferim aceste soluții partenerilor noștri direcți, distribuitorilor, și la rândul lor, aceștia oferă finanțare fermierilor.
Vindem produsele atunci când fermierii au nevoie – în primăvară sau în toamnă, urmând a ne recupera banii întotdeauna la finalul sezonului. Dacă vindem în primăvară recuperăm banii în toamnă, dacă vindem în toamnă recuperăm banii vara, după recoltare. Nu este ușor să facem asta, întotdeauna când faci această finanțare, banii vin tot din bănci. Din fericire, noi avem în spate un grup extrem de puternic, un grup care ne-a sprijinit în a obține finanțare de la bănci, dar toți acești bani pe care noi îi dăm în piață fermierilor trebuie restituiți băncilor și îi restituim cu dobândă așa cum este și normal, este o activitate economică.
Vizavi de activitatea companiei, cum vă evaluați activitatea, acum la jumătatea anului 2016 comparativ cu anul 2015 și 2014?
Și anul acesta, ca și anii trecuți (2014 si 2015), compania Summit Agro România a crescut. În acest sens, au crescut vânzările și a crescut prezența în piață. În ultimii trei ani, și este cazul și primei jumătăți a acestui an, am crescut mai mult decât piața. Anul acesta am crescut față de anul trecut cu mai mult de 20%, iar din studiile și rapoartele pe care le-am văzut în momentul de față – făcute pe prima jumătate a anului, creșterea este de trei ori mai mare decât cea a pieței. Suntem o companie dinamică, suntem o companie energică, o companie tânără și așa reușim să creștem an după an. În raportările financiare avem incluse și vânzările din Bulgaria. Tocmai de aceea menționez că cifra de afaceri înregistrată anul trecut, numai pentru România, a fost de 15,8 milioane de euro la valoare netă.
Pentru că avem și experiența vânzărilor din Bulgaria am observat că nu există o diferențiere majoră între țări. Și Bulgaria este o țară care se află în plin proces de dezvoltare și a avut aceeași evoluție ca și România din punct de vedere al agriculturii, după integrarea în Uniunea Europeană. Și acolo s-au primit subvenții și fermierii au primit bani pe care i-au investit. Fermierii bulgari au început încet-încet să se capitalizeze. România și Bulgaria sunt două țări care merg în același ritm din punct de vedere al agriculturii, însă vânzările companiei Summit Agro sunt mai bune în România decât în Bulgaria.
Ce surprize le pregătiți fermierilor pentru perioada următoare?
Întotdeauna departamentul nostru de marketing vine cu o surpriză. În fiecare an încercăm să venim cu un produs nou, cu o tehnologie nouă, cu o idee nouă. Pentru anul care vine avem pregătite două produse, dintre care unul este foarte important și inovator în piața din România, un nou concept. Este vorba despre Trika Expert, un insecticid granulat cu aplicare la sol, pentru combaterea dăunătorilor la cultura porumbului, florii soarelui, dar și a cartofului. Inovația vine din faptul că acest insecticid este combinat cu un îngrășământ starter. Fermierii vor aplica odată cu semănatul aceste granule și vor avea atât efectul de starter dat de îngrășământ, cât și protecția împotriva dăunătorilor de sol, precum viermii sârmă. Produsul reușește să combine atât insecticidul, cât și îngrășământul starter în aceeași granulă. Este un produs unic pe piață care va putea fi testat de fermierii români începând de anul viitor.
Al doilea produs pe care deja am început să îl vindem este un acaricid – Kanemite. Acesta are un efect rapid, de knock down, care va putea fi folosit cu succes pentru legume, pomi, plante ornamentale si hamei.
Care este mesajul pe care compania vrea să-l transmită fermierilor din România?
Le recomandăm fermierilor români să fie în continuare optimiști, așa cum au fost chiar și în anii foarte grei, de până la integrarea în Uniunea Europeană, să fie întotdeauna atenți la tot ce este nou, să fie întotdeauna deschiși la inovație și să se concentreze din ce în ce mai mult pe producția din câmp, pentru că, așa cum v-am spus, și eu sunt agronom și la un moment dat sper să mă retrag la o fermă. Noi (agronomii – n.r) știm să lucrăm pământul, ne plac plantele, ne place ideea de a crește în fiecare an o producție nouă și de a obține în fiecare an ceva mai mult. Fermierii trebuie să se concentreze pe ceea ce știu să facă cel mai bine – adică producție și tehnologii de cultură.