FORUMUL PENTRU LEGUMICULTURĂ SYNGENTA 2018. Tendințe de piață: ROȘIILE ROZ, ARDEII CAPIA…ȘI FACEBOOK!
Andreea Elefterie -Forumul pentru legumicultură, eveniment organizat anual de către compania Syngenta România, a ajuns la cea de-a cincea ediție, reușind și anul acesta să surprindă cultivatorii de legume cu noutăți în materie de hibrizi profitabili și informații utile. Cu o participare largă atât din partea fermierilor, cât și a specialiștilor, mai ales a reprezentanților fitafarmaciilor din toată țara, Forumul de anul acesta s-a ținut la Poiana Brașov, pe 16 ianuarie, punând accent pe planurile Syngenta pentru viitorul apropiat în parteneriatul cu producătorii.
În cadrul Forumului din acest an au fost atinse mai multe subiecte, printre care limitele maxime reziduale în produsele alimentare, noutăți pe partea de semințe și de protecție a plantelor, subiecte din alte culturi decât cele legumicole (viticultură și pomicultură) sau prezentarea campaniei Clientul misterios. De precizat că o parte dintre temele abordate acum au fost solicitate de către participanți în ediția anterioară.
Cuvântul de deschidere din cadrul Forumului pentru Legumicultură Syngenta România i-a aparținut Andreei Caimac,manager de produs culturi horticole Syngenta, care a salutat numărul mare de participanți, un număr în creștere de la o ediție la alta.
„În numele echipei Syngenta vă urez LA MULȚI ANI în primul rând și bine ați venit la ediția a V-a a Forumului pentru legumicultură. Sunteți aici, prezenți, fitofarmacii din toată țară și suntem mândri că numărul dumneavoastră crește de la an la an. Este un motiv de orgoliu pentru noi și este, de asemenea, o provocare de a veni mereu în fața dumneavoastră cu subiecte noi și de interes. În toată activitatea noastră ne bazăm pe partenerii noștri, iar unii dintre ei sunteți chiar dumneavoastră. Credem că un impact foarte mare în mediul de afaceri îl constituie acțiunile pe care dumneavoastră le întreprindeți și, de asemenea, un alt impact îl au Guvernul sau alte instituții, ONG-urile, care au un cuvânt de spus în ceea ce înseamnă utilizarea produselor sau folosirea semințelor”, a spus Andreea Caimac.
O noutate anunțată oficial în cadrul evenimentului de la Poiana Brașov a fost lansarea paginii de Facebook Syngenta România. Activă din data de 20 decembrie, aceasta este instrumentul cu care compania vrea să se fie mai aproape de fermieri cu informații utile despre produsele, evenimentele sale, cu sfaturi și chiar avertizări legate de boli sau dăunători.
„De anul acesta ne puteți urmări pe Facebook. Syngenta are o pagină, probabil că deja o cunoașteți. Este vorba de Syngenta România – așa se numește pagina, este pagina companiei noastre în limba română, deci este dedicată pentru tot ce întreprindem noi. Acolo dacă ne urmăriți puteți vedea toate noutățile relaționate cu portofoliul sau acțiunile pe care le desfășurăm în țară”, le-a transmis Andreea Caimac celor prezenți.
Ramona Grama, Marketing Operations Manager, Vegetable Seeds Syngenta, a fost cea care a făcut o scurtă prezentare a companiei Syngenta, în special a diviziei de semințe de legume.
„Anul acesta este un an foarte important pentru noi. 150 de ani de inovație înseamnă tradiție, înseamnă o investiție în produse. Puteți vedea că pentru divizia de semințe de legume există 2.400 de angajați în întreaga lume. În întreaga lume suntem numărul 1 la familia cucurbitaceelor, astfel că suntem lideri la pepeni verzi, pepeni galbeni, la dovlecei, la castraveți, la vărzoase, varză, conopidă, broccoli, varză de Bruxelles, dar și la porumb dulce. De asemenea, suntem numărul 2 în cultura de ardei și de tomate. Syngenta semințe de legume a început acum 150 de ani de la o cultură de varză ca să ajungă în acest moment la 30 de culturi și peste 2.500 de produse. În fiecare an se lansează aproximativ 150 de produse la nivel global. Astfel, puteți observa și în catalogul de legume pe care l-am lansat în 2018 că Syngenta România aduce anul acesta 21 de produse noi pe care le veți regăsi în portofoliu și pe care le puteți comanda. După ani de cercetări, semințele Syngenta nu sunt introduse în portofoliu decât dacă sunt testate cel puțin doi ani în condițiile pedo-climatice din țara noastră”, a spus Ramona Grama.
Specialistul în omologări al companiei, Vlad Chirea, a vorbit despre limitele de reziduuri admise în produsele alimentare și despre produsele Syngenta cu anumite restricții.
„La erbicidul Fusilade Forte a fost retrasă utilizarea produsului la ardei, precum și la tomate, castraveți, varză, soia și pepeni verzi. La fungicidul de contact Bravo s-a retras utilizarea produsului la cultura de sfeclă, la fungicidul pentru tratarea seminţelor Dividend s-a retras utilizarea produsului la cultura de fasole și soia. La fungicidul Score s-a retras utilizarea produsului pentru controlul Botrytis cinerea – putregaiul cenușiu la căpșun. Fungicidul Topas a obținut extinderea produsului pentru mai multe utilizări la vița de vie și legume. La culturi de câmp, la tratamentul pentru sămânță Cruiser avem retragerea utilizării produsului la cultura de cartofi. La erbicidul Reglone avem o modificare a timpilor de pauză și la fungicidul Ridomil Gold retragerea utilizării produsului la cultura de soia”, a venit cu informații utile Vlad Chirea.
Nicoleta Ghindaru, Solanaceea Product Specialist pe țările din Balcani, România și Ungaria, a vorbit despre tendințele în materie de tomate în sud-estul Europei, dar și despre performanțele Syngenta, care, după spusele acesteia, probabil este numărul 1 în România la hibrizii timpurii de tomate și aduce pe piață noi produse care răspund cerințelor legumicultorilor.
„Dacă studiem harta din sud-estul Europei, o să observăm o mare diversitate în ceea ce privește cultura de tomate și putem observa de la segmentul de tomate Cluster până la segmentul de tomate Standard, putem observa în Bulgaria mai ales segmentul de tomate Beef, cu fruct la 300-350 de grame. De asemenea, putem observa o foarte mare extindere a specialităților, cum ar fi tomatele roz, tomatele cocktail, tomatele prunișoară, care sunt cultivate mai ales în Ungaria și în Turcia. La timpurietate, Syngenta, în cultura de tomate, cred că este numărul 1 în România. Avem cei mai timpurii hibrizi, Gravitet și Qualitet, hibrizi importanți. Bineînțeles, pe viitor o să venim pe piața din România și cu alți hibrizi pe acest segment”, a arătat spcialista de la Syngenta.
Nicoleta Ghindaru a arătat că legumicultorii s-au orientat în ultimii ani mai ales către acei hibrizi care au toleranță la virusul petelor de bronz, o boală care poate distruge chiar și în totalitate culturile.
”În ceea ce privește toleranțele, în ultimii 5-6 ani am văzut cu toții culturi devastate din cauza petelor de bronz. Fermierii caută din ce în ce mai mult să aibă această toleranță în pachetul de rezistență în noii hibrizi pe care îi cumpără. Desigur, toleranța la acest virus trebuie să vină alături de toleranță cum ar fi la Nematod, fuzarioză și cladosporioză. Syngenta este receptivă la această problemă a fermierilor și deja am lansat anul acesta pe piață produse cu toleranță la virusul petelor de bronz. Dacă ne referim la stresul abiotic, desigur și acesta este foarte important. Se remarcă un hibrid care are o creștere nedeterminată la Syngenta, cu toleranță la temperaturi ridicate, care leagă foarte bine, se numește Izmir. Pe segmentul de tomate cu creștere nedeterminată, Syngenta lansează în acest an doi hibrizi foarte toleranți, cu legare foarte bună la temperaturi ridicate. Dacă ne referim la specialități, vedem că Syngenta și-a diversificat portofoliul și anul acesta vine cu noutăți pe acest segment, fiindcă am observat orientarea fermierilor către aceste specialități. Cererea asta este venită din partea supermarketurilor. Am specificat mai înainte și despre gust. Am inclus gustul ca fiind din ce în ce mai important și mai cerut element la hibrizii noi. Desigur că Syngenta are deja pe piață hibrizi foarte gustoși. Aici mă gândesc la hibrizii de roșii Gravitet și Sandoline și ținem cont de această caracteristică atunci când lansăm noi produse în România”, a mai spus Nicoleta Ghindaru.
Specialista în solanacee a vorbit și despre focusul pe viitor al companiei și despre segmentele care vor aduce noutăți.
„Încep cu segmentul de tomate cu creștere semideterminată, unde de 8-9 ani testăm hibrizi noi și am fost foarte activi pe piața din România. Am introdus la fiecare 2-3 ani un hibrid nou. Ne păstrăm acest focus. Anul acesta o să avem 10 hibrizi noi pe acest segment în testări. Sunt hibrizi cu număr de cod, care o să fie primul an testați în România. Ca și noutate, ca să spun așa, pe segmentul de tomate cu fruct care formează un cron până acum nu am avut activitate de cercetare, dar am început și noi activ pe segmentul ăsta și anul ăsta deja am introdus un hibrid nou. Continuăm activitatea noastră de testări pe acest segment anul acesta, cu focus mai mult pe sudul țării, unde este și zonă propice pentru aceste tomate. Ca și noutate, ca să zic așa, o să testăm tomate cu fruct roz, cu creștere semideterminată. Bineînțeles, ne păstrăm activitatea pe segmentul de tomate cu creștere nedeterminată și dacă până anul acesta am avut și hibrizi cu greutate cuprinsă între 160-180 grame, am decis să ne focusăm mai mult pe tomate cu fruct mare, undeva între 200-300 grame. Și avem anul acesta 28 de hibrizi noi numai pe acest segment în testări primul an în România. Desigur, acest segment o să fie în testări și pe ciclul 1 de cultură și pe ciclul 2. Bineînțeles, ne extindem și pe segmentul de specialități. Anul acesta o să avem în testări tomate tip cherry, tomate tip cocktail, tomate cu fruct alungit, inimă de bou, dar și tomate în premieră cu fruct roz și cu creștere determinată pentru câmp deschis. O să avem și doi hibrizi de tomate pentru procesare”, a adăugat Nicoleta Ghindaru.
De asemenea, compania a început să se concentreze și asupra culturii de ardei. „Anul acesta o să avem șase hibrizi pe segmentul de capia, deja lansăm anul acesta Cornelya. Toți hibrizii prezintă toleranță la nematozi și virusul petelor de bronz. O să fie testați în două locații, în Matca și Izbiceni. Dacă mă refer la ardei gras, de tip Blocky, cred că toată lumea așteaptă versiunea lui Barbie cu TSWV și o să avem doi hibrizi în testare anul acesta în premieră. În segmentul de ardei roșu de tip California o să avem trei hibrizi anul ăsta în testări și o să ne continuăm activitatea și pe segmentul de ardei iute, pe segmentul Sahem. Toți hibrizii care vin o să aibă pachetul de toleranță la nematozi și la virusul petelor de bronz”, a mai spus Nicoleta Ghindaru.
În cadrul evenimentului au fost anunțați și alți noi hibrizi pe care fermierii îi pot cultiva începând din acest an.