După ce a rămas fără producţie de tractoare, România asamblează piese din Belarus
agrointeligenta.ro -Chiar dacă principala fabrică românească de tractoare – Tractorul Braşov – s-a închis, cererea este încă robustă. Fosta fabrică de tractoare forestiere de la Reghin a reuşit să acopere o parte din piaţa pierdută. Reţeta e simplă: cu o licenţă din Belarus produce, importă şi asamblează piese iar produsul final îl vinde sub marcă proprie.
Parteneriat cu MTZ
Fabrica de tractoare IRUM de la Reghin a fost fondată în 1953, iar în perioada anilor 1968-1969 au fost proiectate şi fabricate primele TAF-uri (tractoare forestiere). IRUM a devenit companie cu capital complet privat în anul 1999, cu Maviprod ca şi principal acţionar, dedicându-se de atunci în principal industriei forestiere.
Din 2010, compania începe producţia şi în domeniul utilajelor agricole, respectiv tractoare agricole prin încheierea unui parteneriat cu constructorul MTZ din Belarus. Marca proprie a IRUM, TAG, este de fapt un tractor Belarus produs aici sub licenţă. Preţul tractorului Irum este însă mai accesibil decat tractorul Belarus, fermierul fiind scutit de plata taxelor vamale. Sub marca TAG cu tehnologie Belarus, la Reghin, sunt produse cinci tipuri de tractoare agricole de la 81 de cai putere până la 212 cai putere. Modelele diesel de 95 CP şi 110 CP sunt cele mai căutate de fermierii din Romania.
Trebuie menţionat că Belarus MTZ este unul dintre cei mai mari producători de tractoare agricole din lume (peste 80.000 utilaje/an ).
Credite de achiziţie pentru utilaje agricole
Preţul unui tractor de Reghin porneşte de la 16.000 de euro. Pentru cumpărare, în completarea surselor proprii, se poate utiliza creditul de investiţii pentru achiziţia de echipamente şi utilaje agricole (tractoare, TAF-uri, utilaje şi echipamente agricole), cu sau fără fonduri europene aprobate. Suma creditului acoperă diferenţa dintre valoarea utilajului sau a echipamenului agricol, exclusiv TVA şi contribuţia proprie a societăţii. Contributia proprie a firmei acceptată este de minim 20% din valoarea investiţiei (în situaţia în care nu dispui de sursele necesare finanţării TVA-ului aferent investiţiei, banca îţi poate acorda un credit în acest sens). Perioada de acordare a creditului este de maximum 5 ani, iar perioada de graţie de maximum 12 luni.
Pentru anul 2013, potrivit site-ului Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) nu este în derulare programul „Rabla” pentru tractoare, care permite fermierilor să înlocuiesc un vehicul vechi cu unul nou, utilizand primă de casare (vouchere) de la stat.
70% din componentele pentru tractoare sunt produse la Reghin
IRUM are 400 de angajaţi şi hale distribuite pe o suprafaţă de 17,5 hectare. Societatea este unic distribuitor şi furnizor de service pentru motoarele Perkins şi colaborează cu furnizori consacraţi precum Belarus, Sauer-Danfoss, Eaton, LUK, NAF, Cobo, Bibus etc.
Aproximativ 70% din componente sunt de producţie proprie. Gama de produse cuprinde în momentul de faţă tractoare articulate forestiere, tractoare agricole, funiculare, trolii şi piese de schimb, dar fabrica dispune şi de centru prelucrări, turnătorie, linie de tratament termic, sculărie, atelier sudură, vopsitorie şi service.
Cum îţi alegi tractorul
„Fermierii ştiu deja ce să-şi cumpere când vin la noi la firmă. Ei tatonează terenul, în prealabil se informează în vecini, se documentează întrebând alţi fermieri, consultă broşuri de prezentare. Sunt foarte puţini cei care vin direct, fără să se intereseze înainte. Bineînţeles, dacă vedem că un client doreşte să achiziţioneze un tractor care nu se potriveşte cu dimensiunea afacerii pe care o dezvoltă, îl consiliem, îi explicăm, îi putem indica un tractor potrivit. Însă, în general, fermierii sunt documentaţi referitor la ce urmează să cumpere”, spune Alexandru Geczi, director naţional de vânzări pentru tractoare agricole la societatea comercială IRUM din Reghin, judeţul Mureş.
Criteriile principale în alegerea tractorului de către fermierul român sunt: suma de bani disponibilă pentru achiziţie, suprafaţa de teren agricol deţinută, tipurile de lucrări agricole pe care le desfăşoară, costurile de întreţinere, profitabilitatea culturilor şi nu în ultimul rând planul de dezvoltare al afacerii (trebuie ţinut cont de eventuala extindere a suprafeţelor lucrate). Alte criterii pot ţine de confortul cabinei, de consumul de carburant etc.
„Există nişe pentru fiecare tip de tractor. Gama noastră de tractoare se adresează fermierilor cu exploataţii agricole de pânâ în 500 de hectare cultivate. Când un agricultur cumpără un tractor, îl cumpără să-l utilizeze o perioadă mai îndelungată, opt ani, chiar zece ani. Alegi tractorul şi în funcţie de suprafaţă, de exemplu, dacă cineva are un teren sub 10 hectare şi dispune de o finanţare limitată să zicem, atunci un tractor mai mic, robust, cu costuri mici de întreţinere, chiar şi fără cabină îi este de mare ajutor şi poate fi suficient. Depinde însă şi de ce cultivi, cât de profitabile sunt culturile etc. Dacă însă vedem că cineva caută să cumpere un tractor de 300 de cai putere pentru a lucra un teren de sub 100 de hectare îi explicăm că s-ar putea să fie mai mult decât îi este necesar. Depinde de situaţie, de cumpărător,de situaţia financiară”, explică Alexandru Geczi.
De cele mai mult ori, fermierii care îşi cumpără un tractor agricol nou sunt cei care au mai deţinut un tractor de fabricaţie românească şi care se gândesc să-l schimbe cu unul nou, mai performant, mai confortabil în utilizare şi de ce nu, cu un consum mai redus de combustibil.
„Cel mai vândut tractor al companiei noastre este cel de 95 cai putere. La noi vin agricultori care, în general, îşi schimbă vechiul tractor clasic, românesc cu altul nou, performant, cu un consum redus de carburant şi care nu au dispozitive electronice foarte sofisticate. Oferim diverse mijloace de finanţare, avem un program intern, de tipul „Rabla pentru tractoare”, deoarece programul naţional de înnoire a parcului de utilaje agricole nu funcţionează”, a mai precizat directoul de vânzări de la IRUM, producător de tractoare agricole marcă proprie în colaborare cu constructorul MTZ din Belarus.