Cea mai „tare” privatizare – Preşedintele Franţei a vândut din vinurile Palatului Elysee
agrointeligenta.ro -Este clar! Francois Hollande vrea neapărat să intre în istorie – după controversatele decizii privind supra-taxarea marilor averi şi legalizarea căsătoriilor de acelaşi sex a venit rândul unei alte decizii controversate – poate cea mai controversată dintre toate: vânzarea vinurilor din pivniţele Elysee-ului.
Franţa deţine cel mai valoros brand de ţară în materie de vinuri. Nobila licoare extrasă din strugurii diferitelor soiuri locale, rafinată de particularităţile climatului şi individualizată de datele fiecărui an în parte are statutul unor „opere de artă” sau cel mult al unor produse de serie limitată destinate colecţionării. Investiţia în aceste vinuri reprezintă o formă de tezaurizare.
O sticlă de vin nobil dintr-un an bun, nu se cumpără pentru a se bea – ci pentru a fi colecţionată, păstrată sau eventual vândută mai departe cu un preţ mai mare.
Preşedinţia franceză a decis să se despartă de câteva astfel de sticle – un gest fără precedent în istoria ultimelor două republici. Per total lotul celor 1200 de sticle de vin scoase la vânzare au adus visteriei Palatului Elysee, 780 000 de euro – o sumă de două ori mai mare decât se spera iniţial.
Vânzarea – în esenţă o privatizare, întrucât a presupus trecerea unor active publice în mâini private – s-a făcut într-un mod cum nu se poate mai transparent – prin licitaţie.
Pentru a vă da seama cum au mers lucrurile să spunem că O sticlă de Cognac (1 Coffret de COGNAC L & L COFFRET BOIS DE 5 FLACONS DE 20CL «ASSORTIMENT DES CRUS»)a intrat în licitaţie cu un preţ de 150 de euro şi a ieşit, după lovitura de ciocan care a anunţat oferta câştigătoare, la 2200.
Cumpărători au fost din întreaga lume, aşa cum subliniază reprezentantul casei Kapandji-Morhange, casa care s-a îngrijit de succesul operaţiunii.
Pivniţele Palatului Elysee au fost înfiiţate în 1947 sub Vincent Auriol având ca misiune atât tezaurizarea cât şi aprovizzionarea protocolului Preşedinţiei.
În lotul oferit vânzării nu se află „mari valori” ale pivniţei – însă gestul rămâne totuşi surprinzător, mai ales că au mai fost anunţate şi alte operaţiuni similare.
Surse: Le Figaro, Kapandji-Morhange