Ce este sweetie – cel mai nou fruct de pe piața din România
agrointeligenta.ro -Sweetie sau oroblanco (”aurul alb”) este un fruct obținut din încrucișarea a două citrice: pomelo și grepfrut. Recent, sweetie a intrat masiv și pe piața românească, cu un preț similar cu cel al altor citrice de sezon, respectiv circa 10 lei kilogramul.
La noi, noul fruct este importat din Israel, însă oroblanco a fost brevetat de Universitatea din California în 1981, în urma unui experiment cu citrice în Riverside. Cercetările, începute încă din 1958 au condus la o serie de teste prin care s-au obținut mai multe tipuri de citrice, însă la final sweetie a fost soiul înregistrat ca produs final al muncii științifice.
Din 1984, sweetie a început să fie cultivat pe scară largă în Israel, țară care, de altfel, a creat un adevărat brand pentru ”Sweetie”. Mai mult, compania Jaffa Sweetie s-a impus ca unic furnizor pentru Japonia, țară care înregistrează anual cel mai mare consum al acestor citrice.
Fructele de oroblanco au formă mai sferică – cam ca portocalele, au un gust dulceag, dar păstrează membrana albă cu gust amar, la fel ca la grepfrut. Odată curățate de acest înveliș, dimensiunea pulpei rămase este similară cu cea a unei mandarine.
Pe piață, sweetie sunt disponibile din septembrie până în decembrie.
Sweetie nu crește decât în zone cu climat cald, raportându-se exploatații de 1.500 de hectare în California, 10 hectare în Australia, însă nu există informații concrete privind suprafața totală plantată cu sweetie în Israel.
În privința beneficiilor pe care le are consumul acestor citrice pentru sănătate, studiile recente au arătat că pe lângă conținutul ridicat de vitamina C, sweetie are efecte benefice în tratamentul hipertensiunii arteriale și a colesterolului ridicat.