Bio şi organicŞtiri agricole

Ce cred românii despre agricultura bio? Prețuri prea mari și etichete în care nu poți avea încredere!

Românii vor să mănânce bio, dar foarte puțini știu ce înseamnă acest lucru. Aceata este una dintre concluziile unui recent studiu realizat la solicitarea fundației World Vision România, privind percepția românilor despre agricultura ecologică. Rezultatele analizei au fost prezentate astăzi, miercuri – 19 iunie, în cadrul unui eveniment care s-a desfășurat la sediul Fundației Româno-Americană.

Rezultatele studiului “Românii și agricultura” au fost prezentate de Crenguța Bărbosu, manager program agricultură și dezvoltare rurală World Vision Romania, care totodată a fost și gazda evenimentului alături de Csibi Mogor, care din luna mai s-a alăturat boardului organizației World Vision România.

“Credem că agricultura ecologică este o nișă interesantă pentru viitorul fermelor de familie din România, pentru fermele mici și mijlocii, care deși reprezintă coloana vertebrală a agriculturii în Europa, în România ele sunt aproape inexistente. Noi avem o agricultură foarte polarizată, ferme de subzistență și ferme foarte mari, intensive, de mii de hectare (…) Vreau să vă prezint un sondaj pe care l-am desfășurat în luna aprilie, care s-a făcut pe utilizatorii de internet. Am vrut să vedem percepția românilor asupra agriculturii, am vrut să verificăm percepțiile noastre și cu cele ale publicului larg”, a declarat Crenguța Bărbosu în deschiderea evenimentului.

După prezentarea rezultatelor studiului a urmat o dezbatare pe tema agriculturii ecologice în România la care au luat parte Marie-Luce Ghib, de la Ambasada Franței, care este consilier agricol regional pentru România, Bulgaria și Serbia, Mihai Sorin, apicultor care produce miere ecologică, Liliana Chiriacescu, inginer agronom și profesor la clasa de agricultură ecologică la Liceul Brănești, singurul liceu din țară care are o astfel de clasă de agricultură ecologică, Silviu Diaconu, director de Achiziție Produse Proaspete în cadrul Carrefour România, în contextul în care lanțul de hipermarketuri a lansat de curând un program de susținere a fermierilor care trec de la agricultura convențională la agricultura ecologică, Liliana Ciobanu, General Manager la Ecocert România, Ion Colțan, cel care deține brandul Origini, ce produce și comercializează lapte și carne realizate artizanal și Alexandra Toderiță, director executiv la Centrul Român de Politici Europene.

Rezultate studiului “Românii și agricultura”

Peste o treime (35,23%) dintre participanții la acest sondaj consideră că rolul agriculturii în țara noastră este unul esențial, iar 29,16% sunt de părere că rolul acestui sector este unul important, dar în scădere ca impact.

7 din 10 respondenți nu iau în considerare posibilitatea de a lucra în domeniul agriculturii.

Peste trei sferturi dintre cei care lucrează sau ar lucra în agricultură (76,85%), și-ar dori să-și desfășoare activitatea/meseria aleasă în calitate de antreprenor, iar 17,66%, în calitate de salariați.

Cei mai mulți dintre respondenți sunt de părere că nivelul de pregătire educațională necesar pentru a lucra în domeniul agricol este liceul agricol (36,64%), iar 16,96% consideră că școala gimnazială este suficientă pentru a putea activa în acest domeniu. 10,75% dintre respondenți sunt de părere că nivelul de educație poate fi unul și mai redus – fiind suficiente doar 4 clase. 36,16% dintre români consideră că nivelul de educație oferit elevilor în liceele agricole din țara noastră este unul slab și, într-un procentaj mai mic, de 34,3%, consideră că educația oferită în aceste licee este una bună. La extreme, 14,1% consideră nivelul de educație unul foarte slab și doar 5,69% îl consideră foarte bun. Astfel, 1 din 2 români nu și-ar da copilul la liceul agricol – doar 20,2% și-ar  îndemna copiii să aleagă această specializare la liceu.

Deși cei mai mulți respondenți nu ar alege o carieră în domeniul agriculturii, mai bine de jumătate – un procent de 57,56% – spun că dacă ar începe o afacere în agricultură, ar considera agricultura ecologică o oportunitate.

Românii și Agricultura ecologică: percepții și obiceiuri de consum

Trei sferturi dintre români înțeleg prin agricultura bio/ecologică produsele sănătoase, fără aditivi sau chimicale. Chiar mai mulți dintre respondenți, 77,79%, spun că ei cumpără produse bio/ecologice, fără a ști, de fapt, dacă aceste sunt certificate ca atare.

Dezavantajele produselor ecologice, susțin cei chestionați, sunt prețul ridicat – mai bine de jumătate cred asta (55,32%), și etichetele în care nu poți avea deplină încredere – 1 din 3 persoane chestionate (28,38%).

Modalitatea prin care aproape jumătate dintre respondenți (47,52%) se asigură că produsul pe care îl cumpără este bio estesă verifice dacă pe etichetă scrie acest lucru, iar un sfert dintre participanții la sondaj verifică dacă produsul are pe etichetă certificarea UE. Atunci când vine vorba de sursele din care se informează românii despre agricultura ecologică, cei mai mulți au ales internetul (81,7%), 29,98% se informează de la televizor și 19,06% de la rude sau prieteni.

44,6% dintre respondenți își achiziționează alimentele bio de la supermarketul din zonă, 40,75% spun că își procură astfel de produse și din piața agroalimentară și 38,82% de la cunoștințele de la țară. Există un mare grad de confuzie cu privire la produsele eco/bio şi produsele sănătoase, dovadă fiind faptul că 77,79% declară că achiziționează alimente bio, dar locul de unde cumpără cei mai mulți – 87,98% – nu oferă niciun fel de certificare de acest tip (din piață, de la țară, de la vânzători ambulanți).

“Percepția majorității românilor chestionați este că bio/eco înseamnă  produse de la țăran, de micul producător, lucru  nu întotdeauna adevărat. De aceea credem că este nevoie de informație disponibilă pentru publicul larg, potențial consumator, despre ce înseamnă produsele și agricultura ecologică”, a mai declarat Crenguța Bărbosu, manager program  agricultură și dezvoltare rurală World Vision România.

Prețul mai mic i-ar determina pe români să cumpere mai multe produse bio

Dintre adepții produselor ecologice, 4 din 10 le cumpără într-un procent cuprins între 10% și 30% și doar 2 din 10 le cumpără între 30% și 50%. Factorii care i-ar determina pe români să cumpere mai multe produse bio sunt: prețul mai mic (42,41%) și siguranța că produsul pe care îl cumpără chiar este ecologic, fără chimicale (43,4%).

Cu toate acestea, aproape 7 români din 10 sunt  dispuși să plătească în plus pentru alimentele bio. Dintre aceștia, 43,85% ar fi de acord să plătească cu 5 până la 10 % în plus pentru alimentele bio, iar  27,86% ar fi dispuși să plătească  chiar cu 10% până la  20% mai mult. 3 din 10 respondenți nu ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produsele ecologice.

În ciuda declarațiilor conform cărora ar plăti în plus pentru produse bio, paradoxal, doar un preț mai mic al acestor produse i-ar determina pe 42,41% dintre respondenți să cumpere alimente bio. “În aceste condiții, credem că este necesară o campanie de educare a publicului despre tehnologiile de producere a alimentelor bio, anume că nu se folosesc: îngrășăminte chimice și, prin urmare, producțiile sunt mai mici; nu se administrează pesticide – culturile sunt mai vulnerabile la boli, paraziți, apar riscuri mari pentru fermieri”, explică Crenguța Bărbosu, manager program  agricultură și dezvoltare rurală World Vision România.

Măsură pentru stimularea producției bio – Stimulente de la stat

Aproape jumătate din respondenți (46,7%) sunt de părere că cea mai bună măsură pentru stimularea producției și consumul de alimente eco ar fi politici publice pentru stimularea agricultorilor care cultivă ecologic, iar 28,84% cred că dacă s-ar crea oportunități noi de comercializare ar stimula producția eco.

Deși cei mai mulți respondenți nu ar alege o carieră în domeniul agriculturii, mai bine de jumătate – un procent de 57,56% – spun că dacă ar începe o afacere în agricultură, ar considera agricultura ecologică o oportunitate. În acest moment, agricultura ecologică este un sector dinamic în România, care a cunoscut în ultimii ani o evoluție ascendentă, , dovadă fiind creșterea  suprafeței cultivate cu culturi permanente (livezi, viță de vie, arbuști fructiferi, nuci, etc.) de la 3093 ha în anul 2010 la 13165 ha în anul 2017.

Sondajul „Românii și agricultura” a fost realizat de iVox la solicitarea World Vision România și finațat în cadrul proiectului Make Europe Sustainable for All, derulat de Comisia Europeană pentru promovarea obiectivelor de dezvoltare durabilă din Agenda 2030.

Pe Instagram-ul Agrointeligența găsiți imaginile momentului din agricultură!

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Agrointeligența pentru telefoane Android și iPhone!


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!