Graficul plăților pentru subvențiile APIA în luna iunie!
Roxana Dobre -Graficul acțiunilor și plăților la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) în intervalul iunie-iulie! Funcționarii agenției de plăți au pe lista de acțiuni o serie de autorizări de subvenții și primiri de cereri pentru diverse scheme. Agrointeligența – AGROINTEL.RO a analizat situația și datele oficiale, prezentându-vă un calendar pentru perioada următoare cu activitățile ce țin de APIA și de plata subvențiilor agricole.
Iată care este graficul acțiunilor la APIA în intervalul iunie-iulie:
15 iunie: depunerea cererilor unice de plată, fără penalități –Campania 2020. Reamintim că șeful Agenției de plăți a emis o circulară pentru subvențiile agricole și zootehnice ale fermierilor. Adrian Pintea vrea să se asigure că toți fermierii pot depune cererea unică de plată pentru Campania 2020 astfel încât niciun fermier să nu piardă banii cuveniți pe hectar sau cap de animal. Adrian Pintea a emis o circulară prin care informează funcționarii APIA că în următoarele week-enduri până la termenul limită pentru depunerea cererii unice, adică 15 iunie, vor fi lucătoare pentru ca toți fermierii să poată depune cererea unică pentru subvenții.
Citiți și: Șeful APIA, apel URGENT către PRIMARI: Grăbiți eliberarea adeverințelor pentru subvenții!
30 iunie: data finală de depunere modificări la cereri fără penalizări. Fermierii pot aduce modificări cererii unice de plată sau pot retrage în totalitate cererea unică de plată sau părţi ale acesteia numai dacă:
– APIA nu a informat deja beneficiarul cu privire la eventualele neconformităţi din cererea unică de plată;
– APIA nu a notificat fermierului intenţia sa de a efectua un control la faţa locului.
În cazul în care în cadrul unui control la faţa locului, a fost constatată o neconformitate, modificările sau retragerile nu sunt autorizate pentru parcelele agricole la care se referă neconformitatea. În cazul în care modificările aduse cererii unice de plată au incidenţă asupra documentelor justificative sau asupra contractelor care trebuie prezentate, respectivele documente sau contracte se vor actualiza în consecinţă. Numai solicitantul însuși sau persoana împuternicită de el poate efectua modificări ale cererii unice de plată. Împuternicirea se realizează prin procură notarială (în cazul persoanelor fizice) sau delegaţie de împuternicire (în cazul persoanelor juridice). Acestea trebuie să fie însoțite și de copiile CI/BI/pașaport ale titularului cererii unice de plată și al împuternicitului care trebuie ataşate la dosarul cererii de plată. Împuternicitul înlocuiește titularul doar în scopul și pentru perioada pentru care a fost emisă împuternicirea. Pentru toate modificările aduse cererii unice de plată, fermierul trebuie să prezinte documente justificative care susțin aceste modificări.
Fermierii pot folosi formularele M1 și M2, M3 și M4 asttfel: M1 Schimbarea declaraţiei de suprafaţă pentru anul 2020 – M1 (se poate: mări suprafaţa unei parcele/subparcele deja declarate, schimba cultura, diviza parcela în subparcele, modifica numărul blocului fizic dacă fermierul nu a fost notificat de APIA cu privire la erori sau nu a fost supus controlului pe teren, modifica suprafaţa unei parcele deja adaugată prin formular M2. Pentru culturile modificate, care implică prezentarea la APIA a unor documente specifice în conformitate cu schemele pentru care solicită plata, acestea sunt prezentate de fermieri în termenele precizate de legislaţie (dacă acestea sunt aduse de fermier în perioada de penalizare, întârzierea este sancţionată cu 1% pentru fiecare zi lucrătoare).
Formularul M2 este destinat suprafeţelor adăugate prin M2 sunt justificate de documente doveditoare ale utilizarii terenului. Se pot adăuga una sau mai multe parcele individuale, declarată(e) ulterior depunerii cererii iniţiale, inclusiv parcele pentru care se solicită sprijin pe măsurile de dezvoltare rurală. Se poate înscrie pachetul/varianta /subpachetul în declaraţia de suprafaţă. Se pot adauga şi scheme şi/sau măsuri/pachete/subpachete/variante. În cazul în care fermierul depune inițial cererea unică de plată în care solicită doar scheme de plată aferente sectorului zootehnic, iar ulterior completează un formular de modificare M2 prin care declară o suprafață de teren, acesta va avea obligația să completeze pe hârtie, să dateze, să semneze și să atașeze formularului M2 secțiunea 57B. Scheme de plată / măsuri de sprijin/ajutor din Cerere unică de plată 2020 aprobată prin Ordinul MADR nr.52/2020.
Formularul M3 este destinat retragerii unei/unor parcele sau unei părţi dintr-o parcelă din declaraţia de suprafaţă, a pachetelor de agromediu de pe parcelă (retragere parţială de suprafeţe). În conformitate cu art. 3 din Regulamentul UE nr. 809/2014, o cerere unică de plată poate fi retrasă în totalitate sau parţial în orice moment, în scris. Dacă APIA a informat deja fermierul cu privire la eventualele cazuri de neconformitate din cererea unică de plată, dacă APIA a avertizat fermierul cu privire la intenţia sa de a efectua un control la faţa locului sau dacă, în cadrul unui control la faţa locului, se constată orice neconformitate, nu sunt autorizate retragerile în ceea ce priveşte acele părţi din cererea unică de plată care sunt implicate. Retragerea unei/unor parcele sau unei părţi dintr-o parcelă din declaraţia de suprafaţă şi a bifelor de solicitare corespunzătoare (retragere parţială de suprafeţe) se efectuează prin intermediul formularului M3.
Formularul M4 este destinat pentru schimbarea adresei/coordonatelor bancare/numelui societăţii fără i a se modifica CUI-ul. Acesta se depune de către fermier fără penalităţi la orice moment. Formularul se depune la CL/CJ al APIA de către fermier, fără penalizări, în orice moment după depunerea cererii unice de plată până la emiterea Deciziei de plată.
Documente anexate: după caz, la solicitarea de modificare a datelor cererii:
– copie CUI / CIF / CI pentru modificare denumire / nume / adresa;
– dovadă coordonate bancare ca urmare a modificării datelor bancare.
15 iunie-13 iulie: perioada notificare fermieri control preliminar (26 de zile). În cursul controalelor administrative referitoare la utilizarea terenurilor agricole care fac obiectul cererii unice de plată, funcţionarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată verifică corespondenţa suprafeţelor utilizate înscrise în adeverinţă, cu suprafeţele declarate în cererea unică de plată. În urma verificărilor, funcţionarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată notifică, după caz, fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma cărora decide dacă sunt necesare măsuri corective de reducere a suprafeţei declarate, conform art. 5 alin. 5 din Ordinul MADR nr. 619/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (8) din ordonanţă, în cursul controalelor administrative, în situaţia în care se constată că terenul face obiectul cererilor a doi sau mai mulţi solicitanţi, APIA, în termen de 30 de zile calendaristice, va notifica solicitanţii, care au obligaţia să rezolve litigiul. Dacă litigiul nu se rezolvă în termen de
30 de zile calendaristice de la primirea notificării, suprafaţa de teren supradeclarată nu este eligibilă la plată în anul curent de cerere, cu excepţia cazurilor în care litigiul este soluţionat în instanţă judecătorească, conform art. 5 alin. (51) din Ordinului MADR nr. 619/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Suprafeţele declarate în cererile unice de plată pentru care nu se depun documentele care fac dovada utilizării terenului până la data-limită de depunere a cererilor unice de plată sunt neeligibile, conform art. 5 alin. (8) din Ordinul MADR nr. 619/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Modificări/corectări la cererea unică de plată ca urmare a controalelor administrative preliminare, modificări ale informaţiilor declarate în cerere pe care le poate face solicitantul fără a fi penalizat, în
termenele prevăzute de Reg.(UE) nr. 2333/2014 Conform art. 1, pc. 2 din Regulamentul (UE) nr. 2333/2014 cererile unice de plată sunt supuse controalelor încrucişate preliminare menţionate la articolul 29 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 809/2014 (supradeclarări/suprapuneri). Rezultatele controalelor încrucişate preliminare se notifică fermierului de către APIA în termen de 26 de zile calendaristice de la data finală de depunere a cererii unice de plată menţionată la articolul 13 din Regulamentul (UE) nr. 809/2014, respectiv în perioada 15 iunie 2020 – 13 iulie 2020. În termen de nouă zile calendaristice de la data finală pentru notificarea către beneficiar a rezultatelor controalelor preliminare (până la data de 15 iulie 2020, inclusiv), fermierul notificat de APIA poate modifica cererea unică de plată în aplicaţia IPA-Online, prin depunerea formularelor de modificare.
15 iunie: depunerea cererii de plata în cadrul submăsurii 15.1-„Servicii de silvomediu, servicii climatice și conservarea pădurilor”, din PNDR 2014-2020;
30 iunie: depunerea cererii de plată în cadrul submăsurii 8.1 ‘Împădurirea și crearea de suprafețe împădurite’, din PNDR 2014-2020;
30 iunie: depunerea formularelor de modificare a cererilor din cadrul măsurilor 15.1 și 8.1 beneficiarii, fără penalități, până la data de 30 iunie 2020 inclusiv, respectiv până la data de 10 iulie 2020, cu aplicarea unei reduceri de 1% pentru fiecare zi lucrătoare a sumelor la care beneficiarul ar fi avut dreptul dacă, cererea de plată, respectiv formularul de modificare a cererii de plată, ar fi fost depus până la data de 15 iunie 2020 inclusiv.
30 iunie: depunerea cererilor pentru ajutorul privind depozitarea privată a anumitor produse agroalimentare. Perioada de depunere a cererilor este deschisă începând cu data de 7 mai iar pentru produsele carne de bovină, respectiv carne de oaie și capră s-a stabilit ca termen limită de depunere a cererilor, data de 30 iunie 2020. Formularul cererii de ajutor este disponibil pe pe site-ul APIA: www.apia.org.ro sau va fi pus la dispoziția solicitanţilor de către funcţionarii APIA prin mijloace electronice, în urma unei solicitări adresată pe adresa de e-mail: zootehnie.apia@apia.org.ro .
După completare de către solicitant, cererea de ajutor împreună cu documentele atașate cererii și documentele privind constituirea garanţiei vor fi scanate/fotografiate şi vor fi transmise la APIA, pe adresa de e-mail: zootehnie.apia@apia.org.ro, împreună cu dovada expedierii documentelor originale prin servicii de poştă/curierat, sau vor fi depuse la Registratura APIA – Aparat Central, din B-dul. Carol I, nr. 17, sector 2, Bucureşti. Documentele semnate electronic se transmit tot la adresa de e-mail indicată mai sus. Procedura de depozitare privată a produselor agroalimentare se derulează în baza regulamentelor specifice menționate. Condițiile generale de derulare a măsurilor de depozitare privată sunt stabilite însă prin Regulamentul delegat (UE) 2016/1238 AL COMISIEI din 18 mai 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește intervenția publică și ajutoarele pentru depozitarea private. Toate produsele trebuie să respecte inclusiv prevederile stabilite în Anexa VI a Regulamentului (UE) nr. 1240/2016. În cazul produselor a căror depozitare se efectuează
după aprobarea cererii de ajutor și care au o garanție constituită aferentă cererii, perioada maximă pentru constatarea conformității produselor și intrarea în depozit la locul de congelare a cantităților din cerere este de maximum 28 zile de la notificarea privind aprobarea.
Dacă în cele 28 de zile a intrat în depozit sub 95% din cantitatea solicitată în cererea de ajutor, garanția aferentă se reține în totalitate iar ajutorul nu se mai acordă!
30 iunie: finalizarea plăților aferente Campaniei 2020.