Carmen Avram, europarlamentar: ”Nicăieri în restul Uniunii Europene, agricultura nu este abandonată!”
Angelica Lefter -Directiva Uniunii Europene 2019/633, privind practicile comerciale neloiale, vine să susțină și să protejeze micul producător și firmele mici și mijlocii printr-o abordare comună a statelor membre UE, a afirmat eurodeputatul Carmen Avram, în cadrul conferinței organizate marți, 23 martie, de Agrointeligența BTVideo EVENTS, ediție care a purtat titlul ”Producătorii români în fața practicilor neloiale. Cum implementăm directiva europeană în favoarea fermierilor autohtoni”.
În cadrul intervenției sale, Carmen Avram, care este și membră a Comisiei de Agricultură din Parlamentul European, a arătat că alte state au făcut pași majori în sprijinirea producătorilor locali, iar modelul lor poate fi aplicat și în România.
Directiva trebuie preluată în legislația națională până la 1 mai 2021
Carmen Avram a anunțat că Directiva privind practicile comerciale neloiale trebuie preluată în legislația națională până la 1 mai 2021, iar în noiembrie Comisia va face primul raport despre implementarea ei. ”Deci, avem la nivel de Uniune această Directivă privind practicile comerciale neloiale, care va trebui preluată în legislația națională până la 1 mai anul acesta, urmând ca în noiembrie 2021 Comisia să facă un raport despre implementarea ei”, a fost noutatea pe care Carmen Avram a anunțat-o în cadrul evenimentului.
Totodată aceasta a menționat câteva dintre practicile neloiale care vor fi interzise odată cu aplicarea directivei. ”Ea stabilește care sunt practicile neloiale care trebuie interzise și o să vă dau câteva exemple: retailerul, de exemplu, nu mai are voie să plătească furnizorul la mai mult de 30 de zile de la livrare, modificarea unilaterală a contractului de către retailer devine ilegală, la fel și anularea în ultimul moment a comenzii de produse agroalimentare, retailerul nu mai are voie să refuze plata produselor perisabile care s-au stricat după momentul recepționării, nu vor fi acceptate represalii din partea retailerului dacă producătorul se plânge de practici neconcurențiale. Mai mult, este interzis vânzătorului să returneze producătorului marfa nevândută fără să o plătească, să ceară bani pentru listare, stocare și punerea pe raft a mărfii sau pentru promoții și, de asemenea, se reduc drastic taxele pentru activitățile de publicitate și marketing, ele fiind acceptate doar dacă se prevede într-un contract cu acordul ambelor părți. Deci, această directivă vine să susțină și să protejeze micul producător și firmele mici și mijlocii printr-o abordare comună, asta este foarte important, este o abordare care se aplică tuturor statelor membre”, a susținut oficialul european.
Ce măsuri iau alte țări
Carmen Avram a făcut referire la situația fermierilor români și la modul în care aceștia ar trebui să fie tratați de autorități, cele care ar trebui să adapteze politicile de la nivelul UE la cele din țara noastră. Aceasta a subliniat că și în alte state există dezechilibre mari între fermieri și retaileri, însă se fac încercări de a reduce aceste discordanțe, dând exemplul Franței și al Spaniei.
”Într-adevăr este o temă care nu preocupă doar România, ci întreaga Uniune Europeană. Am descoperit că există dezechilibre mari și în Franța între fermieri și retaileri, dar și un soi de război al prețurilor care l-a adus pe agricultor în situația de a nu mai putea vinde în hipermarketuri decât în condiții foarte stricte, din cauză că prețurile deveniseră mult prea mici, prețurile practicate de retaileri deveniseră mult prea mici și complet descurajante pentru fermieri. Mai mult, se întâmplă ca unii dintre retaileri să fi părăsit Franța pentru a-și face centre de distribuție în țări învecinate pentru a scăpa de radarul autorităților. Deci, da, este o problemă despre care vorbește întreaga Europă de Vest în special. În Estul Europei tocmai am constatat că se vorbește mai puțin și măsurile sunt ceva mai puțin drastice”, a subliniat Carmen Avram.
Aceasta a dat și exemplul Spaniei, care dorește acum să-și modifice legislația privind lanțul alimentar prin introducerea unui articol care să oblige retailerul să-i plătească producătorului un preț mai mare decât cel suportat de agricultor pentru fabricarea unui anumit produs.
”De aceea a părut această necesitate de a exista o legislație europeană mult mai clară, mai eficientă și croită pe măsura viziunilor și a așteptărilor privind agricultura de pe continent, pentru că după cum știți așteptările sunt chiar foarte mari și urmează o perioadă foarte dificilă, însă această legislație europeană nu va fi suficientă, va fi nevoie și de implicarea statelor membre, prin măsuri adaptate la realitățile fiecărei țări” a menționat europarlamentarul român”, a mai spus aceasta.
În România controalele sunt rare, iar investigațiile durează ani întregi
De asemenea, potrivit europarlamentarului român, politicile naționale trebuie adaptate la situația fiecărei țări, așa cum este și cazul României. ”Dacă în alte țări sunt aplicate deja amenzi pentru practicile neloiale, în țara noastră controalele sunt rare, iar investigațiile durează ani întregi și amenzile sunt uneori anulate în instanță. În paralel trebuie gândite politici naționale adaptate la situația noastră. De exemplu, în Vestul Europei, în ultimii 5 ani, s-au aplicat zeci de amenzi cu sume imense acelor retaileri care au fost găsiți vinovați de practici neloiale în relația cu furnizorul. Numai Franța a dat sancțiuni de 350 de milioane de euro anul trecut, iar de la începutul lui 2021 sunt 5 retaileri din Vestul Europei care au fost acuzați de încălcarea practicilor comerciale neloiale”, a mai punctat Avram.
Aceasta recunoaște însă că sancționarea retailerilor nu trebuie să devină o regulă pentru că, în final, astfel de sancțiuni financiare vor fi suportate tot de fermieri și de consumatori. ”Și atunci, ținta Uniunii și a fiecărui stat membru în parte este de a crea mai multă transparență în relația producător – distribuitor”, a continuat aceasta.
De aceea, a mai anunțat Avram, tot ce va intra în vigoare, în viitorul apropiat, în materie de legislație europeană, are scopul de a susține micul producător și asociațiile pentru ca fermierul să-și primească partea echitabil, corect, astfel încât să poată crește.
Ce ar putea să facă un stat în afară de ceea ce se pregătește la nivel european?
Carmen Avram a dat exemplul Franței care a permis micilor agricultori să se reorganizeze pentru a se putea impune în relația cu retailerii. De asemenea, a instituit o formulă de calcul al prețului pentru produsele alimentare în care se ține cont de: energia consumată, de salariile plătite și așa mai departe, pentru a se stabili un preț de bază corect care ar trebui să fie plătit producătorului. ”Se caută acum la ei soluții legislative pentru a include remunerația fermierului în prețul produsului și se fac campanii de conștientizare pentru ca la nivel de consumator să se știe exact cât anume din prețul unui produs revine fermierului, pentru că el, repet, trebuie remunerat corespunzător”, a spus eurodeputatul.
Aceasta a opinat că în cazul României, soluția ar fi asocierea fermierilor. O altă chestiune ce ar trebui avută în vedere face referire la descentralizarea achiziției de produse, ca marile magazine să fie încurajate să achiziționeze produse locale. Un alt punct ar fi aplicarea unei legislații dure, susținută de Planul Național Strategic în noua Politică Agricolă Comună.
Legislație clară împotriva formării de carteluri
”Evident, pentru România soluția cea mai bună, în opinia mea, ar fi asocierea pentru că e singura formă prin care producătorii pot negocia de la egal la egal cu alianțele de retaileri și în plus, trebuie găsită o modalitate de a descentraliza achiziția de produse încurajând marile lanțuri de magazine să achiziționeze produse locale. Nu în ultimul rând să fie adoptată și aplicată o legislație clară și dură care să împiedice formarea de carteluri, iar peste toate acestea, ar trebui să vină Planul Național Strategic care este subsecvent PAC-ului, care să ofere producătorilor și cooperativelor oportunități financiare necesare dezvoltării, pentru ca agricultorul să devină o voce puternică la el acasă și în Uniunea Europeană”, mai susține Carmen Avram.
Protejarea fermierilor fiecărei țări este încă un subiect sensibil în Uniunea Europeană. Fermierului i se pun acum mai multe condiții, însă la nivel european au fost alocați bani pentru îndeplinirea acestora. Pe de altă parte, Carmen Avram, spune că în România fermierului nu i se arată că este susținut în această perioadă extrem de dificilă.
”Ce mă doare pe mine ca român, e faptul că noi nu reușim să le arătăm fermierilor români că îi susținem și nu pare că vrem să-i ajutăm într-o perioadă care este foarte, foarte complicată, în care fermierul român a fost lovit nu numai de criza COVID-19, dar și de o secetă cumplită, ori noi încă nu avem ajutoarele date pentru secetă, fermierul n-a fost susținut în această perioadă astfel încât să-și poată vinde marfa și cred că ar trebui să fim ceva mai atenți cu modul în care susținem fermierul, pentru că fără el, vom ajunge, știm cu toții, dependenți 100% de importuri, ceea ce nu se întâmplă nicăieri în restul Uniunii Europene. Nicăieri în restul Uniunii Europene, agricultura nu este abandonată. Ea este susținută în permanență pentru că este un sector strategic”, și-a încheiat expunerea oficialul european, Carmen Avram.
Agrointeligența BTvide EVENTS a organizat PRIMA DEZBATERE din România privind implementarea practicilor neloiale pe lanțul alimentar. Evenimentul a avut loc live, online, marți, 23 martie, și poate fi revăzut în video de mai jos: