• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Tânăr fermier: Livrez salata la supermarket cu 0,80 lei. Ca să am profit, ar trebui să o dau cu 1 leu!

    Angelica Lefter -

    Compromis pe preț. Fermierii români așteaptă o legislație care să le asigure prețuri corecte pentru munca pe care o depun, în raport cu investițiile pe care le fac. Până când această legislație va fi adoptată și va intra în vigoare, tânărul fermier Andrei Cocoloș are de ales: livrează la supermarket fără a face profit la anumite culturi, dar având încasări pentru a merge mai departe, sau stau cu marfa și se blochează complet în activitate.

    Pe când oficialii din Agricultură fac eforturi și discută despre cum ar trebui să arate textul de transpunere a Directivei Uniunii Europene 2019/633 împotriva practicilor comerciale neloiale, producătorii au un sigur gând: să își primească banii pe munca cinstită și să fie acceptați de marile magazine.

    Prezent în cadrul conferinței organizate marți, 23 martie, de Agrointeligența BTVideo EVENTS, ediție intitulată ”Producătorii români în fața practicilor neloiale. Cum implementăm directiva europeană în favoarea fermierilor autohtoni”, Andrei Cocoloș, un tânăr legumicultor din Olt, a spus că singura sa dorință la ceea ce se întâmplă pe scena politică ar fi ca deciziile luate să fie în folosul comunității, și în special al fermierilor greu încercați.

    Tânărul fermier, președinte al Cooperativei ”Cilianca Legume și Fructe” și membru al Asociației Forța Fermierilor a menționat că deocamdată, în 2021, nu are un profit de pe urma muncii sale pentru că legumele pleacă la un preț mic de la producător, dar ajunge la unul mult mai mare în hipermarketuri.

    ”Săptămâna trecută am livrat salata cu 0,80 lei și a ajuns în supermarket la raft cu 2,39 lei. Doar cei 80 de bani au ajuns la mine. Ca să am profit trebuia să dau cu 1 leu salata. Am început anul trecut construcția unui spațiu de depozitare din fonduri proprii, împreună cu membrii Cooperativei și anul acesta dorim să-l finalizăm pentru că încercăm să încheiem un contract cu un supermarket. Problema care ar fi, cu care nu mă confrunt doar eu, ar fi să avem aceleași drepturi precum au fermierii din Vestul Europei, adică să nu stăm la mâna altora. Mi se pare că este un dezechilibru și între noi, între fermierii din Est și fermierii din Vest”, spune Andrei Cocoloș.

    Legumicultorul oltean vede ca pe o soluție unirea tuturor fermierilor și deschiderea de magazine proprii, după modelul pe care l-a observat în Danemarca.

    ”Noi, ce am putea să facem ca să nu stăm la mâna marilor magazine, ar fi să ne unim, să fie o unire a tuturor fermierilor din România. Să ne ducem și mai departe, în Danemarca, fermierii au propriile lor magazine, Cooperativele au propriile lor magazine. O cooperativă a producătorilor de brânză din Danemarca, Danish White, au propriul lor magazin”, spune fermierul.

    Președintele Cooperativei ”Cilianca Legume și Fructe” ne-a mărturisit că a avut oferte mai bune, de a pleca ca specialist în agricultură în străinătate. Le-a refuzat, însă, și a preferat să rămână în țară, unde încă mai speră ca din muncă cinstită să poată să realizeze lucruri mari. Deja din fonduri proprii a reușit să pună pe picioare un spațiu de depozitare, însă lupta cea mai grea o dă cu supermarketurile și spune că deși produce cantitate destul de mare, nu are loc în marile magazine.

    ”Cooperativa am înființat-o în 2019, anul trecut am fost în discuții cu unele magazine, dar nu am finalizat nimic, iar ca producție, avem o suprafață pe cooperativă de vreo 30 de hectare de solarii și vreo 10-20 de hectare de legume în câmp. Ca producție, e o medie undeva la 25 de tone pe 1000 de metri pătrați sau 250 de tone de tomate pe hectarul de solar. La fiecare supermarket la care am trimis o ofertă am trimis și un plan de producție, pe fiecare lună, ce legume am disponibile, în ce cantitate și cum vor să le ambalez. Este la alegerea lor cum vor să fie ambalajul, la lădițe de 5 kilograme, la lădițe de 8 kilograme, la lădițe de 10 kilograme”, a menționat Andrei Cocoloș.

    Tânărul legumicultor oltean are o singură mare dorință: politicienii să renunțe la orgolii și răutăți în favoarea unor decizii care să avantajeze și fermierii români. În general, spune fermierul, ar prefera ca banii europeni să fie investiți în țară.

    ”Mesajul meu este ca politicienii să renunțe la orgolii și să facă în așa fel încât să fie bine și pentru producători și pentru consumatori și pentru supermarketuri. Văd orgoliul ca pe o problemă în acest moment, mai nou, în agricultură avem un orgoliu. Trebuie să se ajungă în Parlament la un punct comun, adică peste tot, nu doar în agricultură. La noi o problemă destul de mare este răutatea pe care o avem unul față de altul, în loc să ne unim să ne meargă bine, noi stăm să ne contrăm, că nu suntem de acord, mai facem o contestație la nu știu ce drum, mai facem o contestație la nu știu ce lucrare publică și de aceea rămânem și fără lucrări și fără banii pe care îi primim de la Uniunea Europeană. Mie mi se pare o greșeală, în loc să ajungem la un punct comun, să dezvoltăm țara aceasta, noi ne apucăm să ne certăm pe ”ciolan”, cum se spune în popor”, spune fermierul Andrei Cocolo, membru al Asociației Forța Fermierilor.

    Agrointeligența BTvide EVENTS a organizat PRIMA DEZBATERE din România privind implementarea practicilor neloiale pe lanțul alimentar. Evenimentul a avut loc live, online, marți, 23 martie, și poate fi revăzut în video de mai jos:


    Te-ar mai putea interesa

    Primul județ în care DAJ anunță că a virat despăgubirile de secetă în conturile fermierilor! Piața cerealelor, din nou sub presiune. Prețuri la zi Subvenții APIA 2024 – tranșa a doua. Plățile finale achitate pe hectar și cap de animal

    Ultimele știri

    Mega-focar de Pesta Micilor Rumegătoare în Bulgaria. Oierii au ascuns boala timp de 2 săptămâni Legume și fructe care se recoltează în luna noiembrie La aniversarea primilor 7 ani de activitate, Franciza RO concept OSCAR ajunge la 90 de benzinării