Alex Jurconi, președinte PRO AGRO: ”Cotizația la Fondul Mutual PRO AGRO s-a stabilit pentru anul 2014 la 3 euro pe hectar”
Vlad Macovei -Alex Jurconi, președintele Federației Naționale PRO AGRO a acordat un interviu revistei Agrointeligența. Liderul vorbește despre reacțiile autorităților în urma protestului de la serele Hortifruct, despre primul fond mutual din agricultura națională și despre șansele fermierilor români de a fi reprezentanți la cel mai înalt nivel în UE.
Un început de an agitat, nu-i așa?
Da, fără îndoială. 2014 este un an important pentru fermieri, pentru agricultura românească. Toți colegii mei din Federația PRO AGRO au așteptări mari și planuri pe măsură. Sunt onorat și mândru să îi reprezint. Revenind la întrebare, anul a început a început mult mai agitat decât preconizam pentru că unul dintre membrii noștri a avut probleme mari, care l-au pus în imposibilitatea de a-și continua activitatea. Totul din cauza unor măsuri administrative, puțin discutate și comunicate.
Vă referiți la Leoser și la problema prețului gigacloriei?
Da, sigur. Cea mai mare seră din Europa a fost în pericol de a fi închisă și nu am putut sta cu mâinile în sân. Am făcut ceea ce era firesc până la urmă: am început un dialog eficient și intens cu toți factorii de decizie, dialog care a dat rezultate.
Prin urmare ați găsit o soluție cu autoritățile pentru rezolvarea problemei prețului la gigacalorie?
Suntem încă în discuții, vă pot spune ca da, am identificat câteva posibilități de rezolvare rezonabilă a problemei. Am avut o rundă de discuții cu ministrul Energiei, Constantin Niță, și sunt extrem de mulțumit de rezultat și de disponibilitatea la dialog. Evit însă în acest moment să confirm care dintre soluțiile prezentate va fi aleasă, pentru că este vorba încă de niște detalii de pus la punct. Dar pot spune răspicat că în acest moment există toate premisele ca Leoser să își continue activitatea, oamenii să nu intre în șomaj iar românii să aibă acces la legume românești în sezonul rece, la un preț acceptabil.
Cu Primăria Capitalei și Consiliul General veți continua discuțiile?
Da, este dorința noastră. Nu îmi plac cuvintele mari sau festiviste dar trebuie să mulțumesc public Primăriei Capitalei pentru sprijinul pe care ni l-au acordat. Suntem în continuare deschiși la continuarea dialogului pentru a găsi o soluție pe termen lung, astfel încât iarna viitoare să nu mai ajungem într-o situație disperată. Cred că este obiectivul tuturor părților care au fost implicate în discucțiile și negocierile din ultimele săptămâni.
A fost o situație de criză. Privind retrospectiv, cum apreciați ca ați gestionat-o?
A fost o situație de criză într-adevăr pentru ca niște oameni riscau să își piardă locurile de muncă. Niște oameni au protestat spontan cerând autorităților să găsească o soluție. Consumatorii, la rând lor, ar fi fost la mâna importatorilor de legume care ar fi modificat prețurile după cum ar fi vrut. Toate acestea au fost situații de criză. Criza am trecut-o prin negocieri și deschidere către dialog dar spunând răspicat care sunt riscurile. Cine mă cunoaște știe că sunt un om flexibil când este vorba de găsirea unei soluții dar inflexibil când este vorba de enunțarea problemei sau a riscurilor. Nu mă pot juca cu asta, vorbesc în calitate de președinte al Federației PRO AGRO. Membrii noștri trebuie să știe că la fel mai voi comporta și pe viitor.
Acum că publicul a răsuflat ușurat că s-a găsit o soluție pentru salvarea roșiei românești, vreau să trecem la problemele asociațiilor de producători din agricultură și industria alimentară. De acord?
Avem mult de vorbit, în mod clar. Întrebările cred că vor fi ușor de pus și pertinente, răspunsurile nu vor fi foarte simplu de dat însă vor fi clare și sincere.
Stadiul dosarului Fondului Mutual PRO AGRO?
Fondul Mutual PRO AGRO și-a depus dosarul de acreditare pe 23 decembrie 2013, în baza OUG 64/2013 privind inființarea și acreditarea fondurilor mutuale pentru gestionarea riscurilor în agricultură și acordarea de compensații financiare membrilor pentru pierderile economice cauzate de boli ale animalelor, ale plantelor sau de un incident de mediu. Dosarul este în analiză la Ministerul Agriculturii și Dezvoltarii Rurale și asteptăm un răspuns din partea MADR în acest sens.
Care sunt riscurile acoperite de Fondul Mutual PRO AGRO?
FM PRO AGRO acoperă membrii fondului, care sunt și membrii celor 11 asociatii din agricultura care au înființat fondul, de următoarele riscuri: riscuri de boli la animale sau plante și riscuri de mediu, după cum spuneam. Bolile animalelor sau plantelor care sunt eligibile de a beneficia de compensatii financiare de la FMPA se regăsesc în două acte normative și anume Anexa1 la Decizia 2009/470 privind anumite cheltuieli în domeniul veterinar și Anexa HG 563/2007 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a OG 136/2000 privind măsurile de protecție împotriva introducerii și răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor și produselor vegetale. Riscurile de mediu, prin pierderile de venit rezultate în urma producerii unui incident de mediu, așa cum sunt ele definite în OUG 64/2013. S-au considerat ca incidente de mediu contaminarea producției animale/ vegetale cu contaminanți, foc voluntar sau nu, eliberare accidentală de poluanți din activitatea industrială și accidente de transport de mărfuri periculoase. Cotizația la Fondul Mutual PRO AGRO s-a stabilit pentru anul 2014 la 3 euro pe hectar sau echivalent UVM.
Se vorbea de o inițiativă legislativă pentru sprijinul asociaților de producători să se afilieze la organizațiile europene. Mai precis de sprijin pentru plata cotizației la COPA-COGECA. Care mai este stadiul acestui proiect?
În Parlamentul Romaniei se află o inițiativă legislativă susținută de 9 parlamentari USL, 2 PPDD, 1 PDL și 1 UDMR care susține aprobarea activităţilor pentru care se acordă sprijin financiar federaţiilor din sectorul agricol, în vederea reprezentării la nivelul factorilor de decizie la nivel european, în cadrul grupurilor consultative ale Comisiei Europene pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală. Prezenta lege reglementează stabilirea şi asigurarea cadrului juridic privind condiţiile generale pentru acordarea sprijinului financiar către organizaţiile profesionale reprezentative din agricultură, constituite din necesitatea ca producătorii agricoli să fie reprezentaţi în raporturile cu instituţiile naţionale şi europene, trebuie să participe la elaborarea unei politici de nivel european similar din statele membre. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale ar urma să asigure, prin Direcţia generală politici agricole şi strategii şi Direcţia generală buget finanţe şi fonduri europene, elaborarea reglementarilor sectoriale şi gestionarea fondurilor financiare necesare acordării sprijinului financiar către organizaţiile profesionale din agricultură. Beneficiarii sprijinului financiar sunt federaţiile cu reprezentare naţională, legal constituite, care au reprezentare la nivel european şi îşi desfăşoară activitatea în grupurile de lucru ale organizaţiilor agricultorilor europeni de la Bruxelles.
Bun, și unde au apărut problemele?
Propunerea legislativă a primit avizul favorabil al Consiliului Legislativ, susținerea MADR prin 2 adrese transmise în data de 24 aprilie și 24 mai 2013. Guvernul, respectiv Ministerul de Finanțe au făcut confuzii când au interpretat conținutul legii și au dat aviz negativ acestui demers în varianta inițială prezentată, deoarece proiectul legislativ instituie norma-cadru pentru aplicarea măsurilor în cauză, iar legislația orizontală de punere în aplicare este aceea care urmează să cuprindă prevederi referitoare la bugetul măsurilor, forma sub care se va acorda sprijinul financiar, cheltuielile eligibile, mecanisme de verificare și control, inclusiv prin respectarea dispozițiilor art.7 din legea nr. 69/2010 a responsabilității fiscale bugetare. Urmare a acestui fapt Senatul a respins inițiativa parlamentară, desi nu este for decizional.
În prezent legea se afla la Camera Deputaților, asteptând raport din partea Comisiei pentru Agricultură și Comisiei Buget-Finanțe.
Și ce credeți că se va întâmpla acolo?
Sunt convins, nu doar cred, că distinșii membri ai Comisiei vor dori să sprijine o soluție pentru ca interesele producătorilor români, care sunt și votanții lor – pentru că vorbim de toate forțele politice, să fie reprezentate cu forță și demnitate la Bruxelles. Nu este vorba de vreo pomană, este o schemă de sprijin, ce scade de la an la an, pentru a putea intra cu dreptul în rândul organizațiilor profesionale europene iar omologii noștri să ne privească așa cum merităm: cu respect, conștienți de forța agriculturii și industriei alimentare din România.
De ce totuși credeți că este nevoie de această lege? Puteți detalia mai mult?
Nivelul redus al posibilitatilor agricultorilor romani de a sustine o participare de anvergura a dus, de-a lungul timpului, la o participare sporadica si ineficienta a organizatiilor romanesti la activitatea federatiilor europene de profil, cu consecinte directe asupra intereselor agricultorilor romani – si a agriculturii romanesti in general – agricultori care nu au fost reprezentati corect in cadrul acestui organism de dialog European, la elaborarea legislatiei si a deciziilor la nivel european, inclusiv la elaborarea noilor politici agricole comune.
Este asadar necesară o reprezentare corectă și consistentă a agriculturii românești la nivelul organizațiilor europene de gen.
Inițiativa parlamentară vine să susțina participarea reprezentării agricultorilor români și ai celor din industria alimentară în organizațiile profesionale reprezentative pe plan European, prin acoperirea cotizației anuale necesare obținerii calității de membru și, în consecință, a obținerii posibilității de a avea o poziție de substanță în cadrul unor negocieri în interesul României și reprezentanți în cadrul grupurilor de lucru.
Interviul a fost publicat în ediția tipărită a revistei Agrointeligența