Radu Gherman, Carrefour România: ”Ne dorim să colaborăm cu cât mai mulți fermieri și producători români serioși”
agrointeligenta.ro -Radu Gherman este, de la începutul acestui an, Director de Achiziții Produse Proaspete al Carrefour România. O poziție-cheie în echipa unuia dintre cei mai mari retaileri care activează pe piața națională și care reușește să construiască parteneriate reale cu fermierii și producătorii români din industria alimentară.
Invitat în cadrul emisiunii Agrostrategia de pe TVR 1, Radu Gherman a vorbit despre oferta de carne proaspătă pe care Carrefour o comercializează și care provine din fermele din România.
”Noi ne dorim clientul să aleagă din ce în ce mai mult produs românesc, pentru că este esențial pentru economia României să consumăm produse făcute aici la noi în țară. Și cred că e important să accentez sau să explic de ce e atât de important. Gândiți-vă – o să dau un exemplu din alt domeniu, nu carne. Luăm un pachet de biscuiți: poți să-l aduci din afară sau poți să-l iei făcut în România. În momentul în care vorbești de producție în România, vorbești de angajați ai unei fabrici care produce aici, vorbești de impact pe orizontală la alte companii care sunt furnizoare pentru producătorul tău și efectul în cadrul economiei este mult mai amplu decât simpla cifră de afaceri pe care o dezvolți pe acel produs”, a explicat Radu Gherman.
”Crescătorii de porci au fost afectați într-un mod substanțial de pesta porcină”
Un subiect tot mai dezbătut în aceste zile – cel al cărnii de porc, a fost ridicat și în interviul din emisiunea Agrostrategia, unde Radu Gherman a subliniat de la început că pesta porcină africană, ”pentru crescătorii de porci, a fost o lovitură în etape succesive”.
”Au fost afectați într-un mod substanțial de pesta porcină și efectul a fost dramatic în ceea ce înseamnă fermele de scroafe care dădeau către ferme purcei sau dădeau posibilitatea fermierului să spună ”porc românesc”. În momentul în care aceste ferme de scroafe practic au fost decimate. (…) Legal, conform legislației actuale în vigoare și aici cred că autoritățile pot acorda sau ar putea să facă o diferențiere sau pe anumită perioadă de timp să ajute, pentru că la nivelul raftului, în momentul de față, unui porc născut în afara României, dar este adus purceluș și crescut în România, nu poți să-i spui porc românesc. Poți cel mult să-i spui un porc crescut în România. (…) Și atunci, pe această perioadă în care fermierii au nevoie de sprijin, au nevoie în special consumatorii – sprijinul asta înseamnă! Consumatorul să aleagă să cumpere această carne”, a explicat Radu Gherman.
Director de Achiziții Produse Proaspete al Carrefour România a explicat că un retailer trebuie să mulțumescă toți clienții, indiferent de preferințele și de bugetele acestora.
”În momentul de față avem două tipuri mari de consumator. Un consumator foarte atent la bugetul pe care-l are la dispoziție și își dorește să cumpere o carne la un preț cât mai decent. Aici România, tot ce înseamnă România, și toate problemele noastre, nu ne permit să fim la nivelul de competitivitate care se găsește în alte piețe – cum este piața spaniolă sau piața din Germania, unde există și alte ajutoare pe care statele respective le alocă crescătorilor. Așadar, avem consumatorul care caută sau este atent la bugetul pe care îl plătește într-un magazin pentru carnea de porc și avem clientul care alege să cumpere carne românească. Orice lanț modern își dorește să aibă, să abordeze toate segmentele sau cât mai multe dintre segmentele de piață și atunci, atât timp cât această balanță între cel care caută românesc și cel care caută, să spunem un produs mai accesibil, ponderea este echilibrată și nu este – să spunem – o pondere foarte mare a consumatorului care caută exclusiv românesc, natural în rafturile magazinele veți găsi și-și”, a spus Radu Gherman.
”Noi vindem exclusiv oaie românească”
Un segment de carne în întregime acoperit de retailer din ferme românești este cel de carne de oaie. ”Noi vindem exclusiv oaie românească (..) O mențiune importantă pe care doresc să o subliniez este că fiecare consumator trebuie să știe că pentru a putea spune că o anumită carne este românească, animalul respectiv trebuie să se nască în România. Adică dacă vorbim de purcel – purcelușul trebuie să fie născut pe teritoriul României. La pui nu discutăm, însă la porc, trebuie să fie născut în România. Vita la fel”, a accentual Gherman.
Filiera Calității pentru o calitate premium și trasabilitate
La carnea de vită, piața oferă suficientă producție locală, astfel că cu, mici produse de nișă, la rafturi vom găsi doar carne produsă în România. Iar pentru a asigura clienților cea mai bună calitate și o trasabilitate completă a produselor, Carrefour a dezvoltat programul ”Filiera Calității”.
”Avem Filiera Calității, un program care practic își dorește să pună pe masa consumatorului sau consumatorul să aibă posibilitatea să aleagă cel mai ridicat nivel de calitate posibilă pentru acel tip de carne. Avem acest program pentru mai multe tipuri de carne – carne de vită, carne de pasăre, îl avem și la pește pentru păstrăv. Dacă este să dau exemplu pentru carnea de vită, plecând de la trasabilitatea părinților, știm inclusiv mama – tata, adică avem toate datele despre despre vițel – unde s-a născut, avem trasabilitate 100% pe ceea ce înseamnă hrană – inclusiv bunăstarea animalelor ce reprezintă un aspect important pentru noi, modul în care vițelul este crescut, spațiul pe care-l are la dispoziție în aer liber„, a mai spus Radu Gherman.
Pe partea de carne de pasăre, sectorul fermelor românești acoperă necesarul pentru consumul intern, în ciuda tuturor problemelor cu care și aceste exploatații s-au confruntat în ultima perioadă, mai ales pe partea de creștere a costurilor de producție.
”Există în momentul de față în România un singur proiect de pui tradițional. (…) Puiul tradițional este un pui de o rasă diferită de puiul industrial (…), vorbim de o suprafață minimă pe care acest pui o are la dispoziție în curte, vorbim de o concentrație minimă pe hală. Dacă la un pui industrial vorbim de 20 de pui pe metrul pătrat, la un pui traditional vorbim de maxim 10 pui pe metrul pătrat. Fiecare pui are un 2 metri pătrați disponibil de curte”, a explicat Radu Gherman care este diferența dintre puiul crescut în ferme intensive și puiul crescut în sistem tradițional. Totodată, Directorul de Achiziții Produse Proaspete al Carrefour a precizat că în curând, clienții retailerului vor putea beneficia de un program dedicat cărnii de rață românească.
În finalul interviului acordat emisiunii Agrostrategia de pe TVR 1, Radu Gherman a reiterat deschiderea Carrefour România de a colabora cu fermierii și producătorii români.
”Ușa noastră este deschisă. În ce ne privește, ne dorim să colaborăm cu cât mai mulți fermieri și producători români serioși, în măsura în care capacitatea noastră de vânzare o permite. Nu putem să lucrăm cu toată lumea, evident – însă ne dorim să lucrăm cu acei fermieri care văd un business și gândesc pe termen mediu și lung. Ne interesează să dezvoltăm proiecte așa cum este ce cel de care am menționat și altele care urmează – o să vă dau un proiect pe care îl avem pe rața românească. (…) Este important pentru noi, dar și pentru fermieri, se găsească un partener sau o persoană cu care poate construi”, a mai spus Radu Gherman, Director de Achiziții Produse Proaspete al Carrefour România.