Legislație nouă în vigoare pentru fermierii care dețin tractoare
Roxana Dobre -O lege nouă este în vigoare și vizează toți fermierii care dețin tractoare înregistrate la primării. Modificările au fost introduse printr-o Ordonanţă de Urgență aprobată de Guvern și publicată ulterior în Monitorul Oficial.
În Monitorul Oficial de marți, 31 ianuarie, a fost publicată Ordonanţa de Ugență nr. 11/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice care a fost aprobată anterior în ședința de Guvern. Proiectul de act normativ este promovat din inițiativa Ministerului Afacerilor Interne și vizează și deținătorii de tractoare.
Despre Ordonanța Guvernului Agrointeligența-AGROINTEL.RO a scris aici când acesta era în faza de proiect: Lege nouă pentru tractoarele și utilajele agricole înregistrate la primărie
Ce modificări aduce noua lege pentru fermierii ce dețin tractoare
Prin Ordonanța Guvernului publicată în Monitorul Oficial se creează cadrul legal în baza căruia este ținută evidența centralizată a vehiculelor înregistrate la nivelul primarilor comunelor, orașelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului București, prin constituirea unui registru unic de către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări.
Astfel, articolul 14 din Codul Rutier s-a modificat cu următorul cuprins: ”Tractoarele agricole sau forestiere, inclusiv remorcile destinate a fi tractate de acestea, vehiculele lente, precum și vehiculele cu tracțiune animală se înregistrează la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București. Evidența vehiculelor înregistrate se ține la autoritatea competentă pe raza căreia proprietarul sau deținătorul mandatat își are domiciliul, reședința sau sediul, care înscrie datele de identificare a proprietarului și a vehiculului în Registrul de evidență a vehiculelor înregistrate, constituit la nivelul Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări”, se precizează în legea modificată.
Înscrierea datelor se realizează prin intermediul aplicațiilor informatice puse la dispoziția autorităților administrației publice locale competente, în mod gratuit, de către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări.
”Prelucrarea unor date din Registrul de evidență a vehiculelor înregistrate, inclusiv a unor date cu caracter personal, de către autoritățile și instituțiile publice cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale se realizează pe bază de protocol încheiat între acestea și Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări ( D.G.P.C.Î. )”, se mai precizează în document.
Odată cu realizarea operațiunilor de înmatriculare a vehiculului, autoritatea competentă eliberează proprietarului sau deținătorului mandatat un certificat de înmatriculare, conform categoriei din care face parte vehiculul respectiv, precum și plăcuțe cu numărul de înmatriculare. La cererea proprietarului sau deținătorului mandatat al vehiculului, autoritatea competentă eliberează, pentru situațiile în care se emite un certificat de înmatriculare, o dovadă înlocuitoare a acestuia care atestă înmatricularea vehiculului, valabilă până la emiterea certificatului de înmatriculare, dar nu mai mult de 30 de zile.
Citiți și: Primul tractor din lume care se alimentează cu gunoi de grajd
De asemenea, prin actul normativ este extinsă obligativitatea înregistrării audio-video a probei practice a examenului pentru obținerea permisului de conducere și în ceea ce privește proba practică susținută pentru categoriile A1, A2 și A, cu excepția probei susținută în poligon.
Mai mult, ordonanța adoptată marți reglementează și competența D.G.P.C.Î. de a elibera permisul de conducere internațional. Modalitatea și condițiile de emitere urmează să fie stabilite, cât mai curând posibil, prin regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002, în conformitate cu prevederile Convenției asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 și ratificată de România prin Decretul nr. 318/1980.