Cozi kilometrice de tiruri spre Portul Constanța. De marți, camioanele nu se mai mișcă din loc
Roxana Dobre -Tiruri încărcate cu cereale și floarea-soarelui, blocate de peste trei zile pe drumul spre Portul Constanța. Fermierul Vasile Balcan, Membru al Senatului Asociației Forța Fermierilor și administrator al Marsat SA Roman, care lucrează o suprafață cumulată de peste 3.300 ha, a semnalat că zeci de tiruri încărcate sunt blocate de marți.
Fermierul Vasile Balcan a semnalat pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO că are 10 tiruri încărcate cu floarea-soarelui blocate spre portul Constanța. Șoferii camioanelor stau de 3 zile pe drum iar nivelul de înaintare în trafic este unul infim. În acest timp, spune fermierul din zona Moldovei, autoritățile nu au avut nicio reacție.
Fermierul Vasile Balcan a menționat că tirurile stau efectiv pe loc de zile întregi. Astăzi, joi – 23 noiembrie, spre exemplu camioanele nu au avansat deloc.
”De marți stau tirurile blocate și nu știu când vor ajunge înapoi pentru că pe partea cealaltă trebuie să se întoarcă cu îngrășământ și probabil o să fie altă coadă. Dar nu s-au mișcat! Șoferii m-au anunțat că de azi-dimineață nu au avansat deloc. Trebuie aspectele economice luate în calcul, vă dați seama câtă motorină consumă aiurea, salarii. Nu mai zic valorificarea că durează cât durează și când trebuia făcută”, a detaliat Vasile Balcan pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO.
Potrivit fermierului din Roman, județul Neamț, cauza principală a blocajului sunt camioanele cu cereale venite în număr mare din Ucraina.
”Sunt camioane din Ucraina la greu, e acolo puzderie de tiruri. Peste tot sunt cozi. Cozi din Moldova, cozi din Ucraina. Toate vin, toate se duc în port și noi declarăm că facem 4 milioane de tone. Și șoferii de tir au ajuns la capătul puterilor. Îți lasă tirul încărcat acolo, pățim și lucuri de genul acesta”, a mai menționat fermierul.
Sistemul cu tichete ar fi trebuit să fluidizeze traficul, dar este ineficient
Vasile Balcan a precizat că nici digitizarea care urma să fluidizeze traficul nu ajută în situațiile acestea de blocaj. Deși tirurile sunt deja înregistrate, acestea nu pot trece peste camioanele aflate deja în față. ”Și au zis că fac digitizare pentru portul Constanța. Tirurile sunt înregistrate dar eu nu știu cum, că dacă ajunge șoferul la 20 km și e coada aceea imensă, cum să treacă în față? Adică stă cu bonul în mână. Eu nu văd logica cu înregistrările acestea care zic ei că le fac și fluidizează circulația. Pentru că un tir nu poate să treacă înainte”, a mai comentat producătorul agricol.
Acesta a completat că în total de la MARSAT Roman sunt blocate 10 tiruri iar pierderile pe fiecare minut de întârziere sunt considerabile.
”Eu am 10 tiruri de câte 25 de tone fiecare, deci 250 de tone blocate. Nu mai zic de costurile pe care le suportăm pentru că eu am grâu care trebuia livrat din luna august și e în siloz. Și suportăm cheltuieli din buzunar pentru că pot apărea între timp infestări, trebuie să îi facem condiționare, să aerăm, etc. Toate acestea înseamnă bani în plus din buzunarul nostru. Și vă dați seama acum la prețurile mici care sunt nu n-ai cum să ai marjă de adaos, sunt cheltuielile efective trecute și dacă ai una suplimentară, gata te-a dat peste cap cu totul”, a mai spus vizibil supărat fermierul.