Sovecon: Rusia va exporta mai mult grâu ca niciodată, România și Ucraina principalele concurente pe piață
Angelica Lefter -România și Ucraina concurează Rusia la exporturile de cereale. Cu toate acestea, exporturile rusești de grâu în anul agricol 2023-2024 ar putea fi mai mari ca niciodată. Cel puțin așa susține Centrul de Cercetare din Moscova pentru Economie Agricolă (Sovecon).
Analiştii şi-au majorat prognoza pentru exporturile rusești de grâu cu 0,9 milioane de tone, la 48,1 milioane de tone. Aceasta ar depăși volumul maxim atins în anul precedent cu 1,2 milioane de tone, potrivit publicației poloneze Farmer.
Rusia a înregistrat o rată ridicată de export, la începutul sezonului
Sovecon și-a justificat evaluarea mai optimistă prin ritmul fără precedent al exporturilor de la începutul sezonului. Restul vânzărilor la termen de grâu rusesc, la data de 9 august 2023, s-a ridicat la aproximativ 4,9 milioane de tone, comparativ cu 700.000 tone, în aceeași perioadă a anului trecut.
Potrivit Sovecon, exportatorii ruși de grâu ar putea câștiga suplimentar din marjele mari de profit din comerț și extinderea infrastructurii de export în propria lor țară.
În plus, pe piața globală este de așteptat o concurență mai mică din partea Ucrainei și o cerere în creștere din partea țărilor din Africa de Nord.
Exporturile rusești de grâu, concurate de cele românești și ucrainene
Un posibil obstacol în calea exporturilor rusești de grâu ar putea fi însă concurența din țări precum România, au mai notat analiștii.
Într-o licitație organizată de Agenția Egipteană pentru Cereale (GASC) pe 2 august 2023, furnizorii români de grâu au oferit cel mai mic preț FOB (free of board) de 249 de dolari pe tonă, depășind cea mai ieftină ofertă rusească cu 1 dolar pe tonă.
Între timp, analiștii au subliniat că exporturile de grâu ucrainene prin România din recolta actuală, ar putea crește și mai mult în lunile următoare, deoarece livrările din porturile proprii au devenit prea riscante, după ce Rusia s-a retras din acordul Mării Negre. Acest lucru este indicat și de numărul mare în continuare de nave cu marfă la vrac ancorate în porturile românești Constanța și Agigea la Marea Neagră.