• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Guvernul a aprobat alocarea a peste 1,44 miliarde de lei pentru modernizarea Portului Constanța

    Violina Gorcinschi -

    Guvernul a aprobat alocarea a mai mult de 1,44 miliarde de lei, investiții pentru dezvoltarea și modernizarea Portului Constanța, incluzând infrastructura rutieră, de apă și canalizare și de distribuție a energiei electrice, pentru a gestiona și facilita traficul de mărfuri tot mai solicitant în urma războiului din Ucraina.

    Executivul a aprobat actele normative ce privesc investiții care depășesc 1,44 miliarde de lei, în mare parte din fonduri europene, pentru dezvoltarea portului Constanța.

    „Avem și câteva proiecte de investiții-strategice în infrastructură. Două dintre acestea, însumând 1.4 miliarde de lei, au legătură cu extinderea și modernizarea Portului Constanța. Domnule ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, mă bucură faptul că asta se întâmplă chiar a doua zi după Forumul de Afaceri al Inițiativei Celor 3 Mări, de la București. Aceasta este dovada clară și concretă că România face eforturi serioase în vederea sprijinirii Ucrainei, prin susținerea tranzitului de cereale, dar și pentru a interconecta regiunea pe zona de infrastructură. Deoarece puterea noastră economică este esențială pentru siguranța noastră ca stat și pentru construirea unei securități regionale extinse. În paralel, însă, trebuie să discutăm astăzi cu cifre clare – și deja le avem – despre impactul pe care războiul din Ucraina l-a provocat bugetului de stat. Am analizat acest aspect și la Bruxelles, săptămâna trecută, iar oficialii europeni înțeleg situația României și așteaptă să le trimitem date actualizate în acest sens”, a declarat premierul Marcel Ciolacu la începutul ședinței de Guvern.

    utilaje care lucreaza la reabilitarea unui drum
    Modernizarea infrastructurii rutiere în Portul Constanța (foto: ctnews.ro)

    Modernizarea Portului Constanța-Infrastructura rutieră

    Unul dintre cele mai importante obiective ale Guvernului este să investească în planul infrastructurii rutiere și de acces a Portului Constanța. Este vorba despre reabilitarea, extinderea și modernizarea șoselelor și pasajelor din Portul Constanța. Locațiile pentru lucrări vizează Incinta Port Constanța, zonele Constanța și Midia. În cadrul acestei părți de modernizare, se vor investi 721.300.583 lei, cu tot cu TVA.

    Investiția se va realiza pe o perioadă de 3 ani, din care 8 luni va dura realizarea proiectului tehnic și 28 de luni execuția, de la data emiterii ordinului de începere.

    „Căile de acces în port și rețeaua de drumuri interioare au fost proiectate înainte de anul 1989, fiind legate la rețeaua de drumuri din oraș pe care era permisă circulația de autovehicule grele. Deși în acea perioadă traficul derulat prin port era mai mare decât în prezent, ponderea traficului auto din traficul total era mult mai mică decât în prezent, fiind preponderent traficul pe calea ferată. După 1990, structura traficului de mărfuri s-a modificat ca urmare a schimbării nevoilor economice atât naționale, cât și ale statelor riverane Dunării. De exemplu, a scăzut traficul de produse lichide (țiței și produse petroliere) și de minereu, în timp ce traficul de cereale și cel de containere a crescut, transportul acestora se realizează în mare măsură pe cale rutieră, concomitent pe apă”, au arătat autoritățile.

    Astfel, autoritățile se concentrează mai mult pe dezvoltarea infrastructurii rutiere, în locul celei feroviare, în contextul în care drumurile nu sunt suficient de bune pentru a suporta actualul trafic de mărfuri derulat prin port.

    reparatii la canalizare
    Modernizarea infrastructurii de canalizare și alimentării cu apă în Portul Constanța (foto: greenbuildings.ro)

    Modernizarea Portului Constanța-Infrastructura de alimentare cu apă și canalizare

    Portul Constanța se confruntă cu anumite probleme în sistemul de alimentare cu apă. Printre acestea se numără starea degradată a rețelelor vechi de alimentare cu apă, starea tehnică defectuoasă a rezervoarelor și stațiilor actuale de pompare a apei, lipsa rețelelor de alimentare cu apă în zonele portului în curs de dezvoltare economică.

    Unele dintre conductele prin care trece apa uzată au fost construite în perioadă 1950-1990 se avariază des, ceea ce duce la eliminarea apei uzate în mediul înconjurător.

    Rețelele de canalizare pluvială, cu toate că sunt separate de rețelele de ape uzate, prezintă aceleași probleme. Dacă în Portul Vechi cât și în Portul Nou apele meteorice sunt preluate aproape de pe toată suprafața, în zona de sud lungimea rețelei reprezintă numai 17% din total, insuficientă, raportată la întregul areal și la perspectiva de dezvoltare a Portului.

    În Portul Vechi încă funcționează o conductă din 1947, iar cea mai nouă este din 1977. Conductele din Portul Nou au fost realizate mai recent (1969 – 1997), fiind amortizate în proporție de mai mult de 53%. În Zona Sudică, începută în 1978, primele rețele au început să lucreze începând cu 1987 și au gradul de amortizare mai scăzut, de circa 40%.

    În acest caz, valoarea totală a investiției, inclusiv TVA, va ajunge la 165.917.804 lei. Proiectul de modernizare a acestei infrastructuri va dura 32 de luni, din care în 8 luni se va realiza proiectul tehnic, iar în 24 de luni execuția, începând de la data emiterii ordinului de începere.

    port noaptea
    Modernizarea infrastructurii de distribuție energie electrică în Portul Constanța (foto: replicaonline.ro)

    Modernizarea Portului Constanța-Infrastructura de distribuție a energiei electrice

    Investițiile efectuate de Guvern vor îmbunătăți parametrii de distribuție a energiei electrice livrată consumatorilor din port, având în vedere că în zona nordică a Portului Constanța, o parte din distribuția energiei electrice se efectuează la tensiunea de 6 kV printr-o rețea de distribuție destul de uzată, iar în zona sudică a portului distribuția energiei electrice se realizează, în prezent, prin rețele electrice subterane de 20 kV, posturile de transformare 6/0,4 kV, respectiv 20/0,4 kV în mare parte învechite și uzate.

    În acest moment, rețeaua electrică prezintă următoarele probleme:

    – funcționarea la tensiunea de 6 kV – o tensiune de tehnologie picată în desuetudine, care provoacă pierderi și căderi de tensiune în rețea;
    – posturile de transformare 6/0,4 kV sunt vechi și uzate fizic și moral;
    – unitățile de transformare prezintă pierderi de energie semnificative;
    – parte dintre PT-uri au baterii de condensatoare cu reglaj manual pentru compensarea energiei reactive, majoritatea cu durata de viață depășită;
    – cablurile prezintă un grad de uzură avansat, în mare parte.

    Scopul investiției este continuarea etapei I de modernizare a sistemului electroenergetic actual, cu etapa a II-a, prin trecerea de la 6 kV la 20 kV a instalațiilor din sistemul de distribuție a energiei electrice din zonele Port Vechi, Port Nou (incluzând și zona Fluvio-Maritimă) și Port Sud (Agigea) și găsirea soluțiilor constructive/variante tehnice și tehnologice care să stea la baza realizării următoarei faze de proiectare și execuției lucrărilor.

    În acest sector, s-au investit, în total, cu tot cu TVA,  557.673.977 lei. Durata lucrărilor în care se va investi va fi de 36 de luni, dintre care 11 luni realizarea proiectului tehnic și 25 de luni execuția efectivă, de la data emiterii ordinului de începere.

    Finanțarea tuturor investițiilor se face din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor.


    Te-ar mai putea interesa

    Tractoarele Zetor pe care fermierii le pot cumpăra prin programul Rabla pentru Tractoare Primul îngheț la culturile din câmp. Alexander Degianski, fermier: O iarnă blândă, coșmarul unui agronom Ce putem planta lângă sau sub un nuc

    Ultimele știri

    Avans APIA 2024 – ultima oră! Prag depășit pentru plățile către fermieri! ANSVSA – 20 de ani de activitate. Adrian Pintea, MADR: Autoritatea și-a câștigat încrederea nu doar pe plan național, ci și pe scena europeană Auchan și Cora – amenzi uriașe de la Consiliul Concurenței! Judecătorii le-au respins contestațiile!