Urmează protestul fermierilor din România! Primele tractoare s-au pornit la drum!
Angelica Lefter -Fermierii români iau în calcul organizarea unor proteste ample, la nivel național, cât mai urgent. Situația financiară dificilă îi determină pe producătorii agricoli din România să urmeze modelul germanilor care în această săptămână paralizează marile orașe și chiar autostrăzi, nemulțumiți de tăierile din subvenția la motorină și alte creșteri de costuri.
În România, imaginile de la protestele din Germania au stârnit un val de reacții. Cei mai mulți fermieri au semnalat că situația din sectorul agricol românesc este mult mai gravă, așa că producătorii români sunt mai îndreptățiți să iasă în stradă. Lista nemulțumirilor este lungă și începutul de an nu a adus încă măsurile mult așteptate de către fermieri.
Citiți și: Protest al fermierilor din Germania – drumuri blocate! Se cere menținerea subvenției pentru motorină
Mai mulți fermieri din județul Botoșani au plecat să se alăture protestelor transportatorilor și fermierilor din Bacău
Unul dintre cei mai cunoscuți fermieri din nordul țării, Dănuț Andruș, din comuna Păltiniș, județul Botoșani, și-a anunțat intenția de a ieși cu utilajele și a se alătura protestelor colegilor transportatori și agricultori din Bacău. El a spus pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO că revendicări sunt foarte multe, iar autoritățile ar trebui să îi asculte pe fermieri pentru că aceștia se află la capătul puterilor.
”Eu mă îndrept către protestele transportatorilor de la Botoșani, să mă alătur lor. Eu nu chem pe nimeni, dar am spus că plec, eu nu sunt organizator de proteste, dar cei care vor să iasă, să o facă fiecare în dreptul lui. Din punctul mei de vedere este o organizare a celor de la Bacău din transporturi și din agricultură și m-am solidarizat fiind și eu nemulțumit de o sumedenie de probleme la nivel național”, a transmis fermierul Dănuț Andruș.
Acesta a sesizat o serie de probleme cu care se confruntă fermierii și a remarcat că multe dintre acestea provin din reaua gestionare a factorilor decizionali.
”Sunt multe nemulțumiri, foarte multe. În primul rând, lipsa de răspuns a autorităților la demersurile făcute de fermieri de 5-6 luni de zile. Mă refer aici la acea echivalare a categoriei B și lipsa înregistrării sau menținerii înregistrării utilajelor agricole. Am făcut demersuri atât la Ministerul Agriculturii care a înaintat prin Ministerul de Interne o ordonanță scrisă pentru această problemă. MAI nici măcar nu s-a sinchisit să dea un răspuns scris pentru această problemă. Atât timp cât Europa are niște reguli și noi suntem sub aceste reguli, ne aliniem doar la obligații, la drepturi nu. Există o prevedere legală în care ne obligă să înmatriculăm inclusiv plugul și balotiera și să le facem verificare tehnică o dată pe an. Păi noi ieșim o lună sau o săptămână-două pe an cu acel utilaj. Acea verificare nu este o chestiune reală, este o hârtie dată fără valoare, pentru a mai fi taxați pentru ceva. Dacă este obligatorie, atunci trebuie să existe standuri pentru așa ceva, tu faci o fotografie și îmi certifici conform cu fabricantul, deci mi se eliberează o hârtie care costă 500-600-1.000 de lei, prin care mi se spune că este conform cu fabricantul, păi altfel nu o cumpăram! Am solicitat forța majoră, suntem peste 30.000 de fermieri în faliment. Am solicitat ca statul, neavând cum să ne susțină, să ne ofere un cadrul legislativ de forță majoră. Leasingurile ne execută, băncile ne execută. Nu avem nici măsuri de creditare, avem dobânzi de 10 ori mai mari decât sunt în Europa. Pe fondul războiului din Ucraina, toate prețurile au sărit în sus, iar prețul cerealelor a scăzut. Suntem cu 60 de euro sub prețul de la Bursa de la Paris. Păi, nu mă socot eu că sunt prostul Europei?”, a întrebat indignat fermierul botoșănean.
Citiți și: Fermierii polonezi – protest la graniță până pe 10 ianuarie. Lasă să treacă numai 3 camioane pe oră
Fermierul Dănuț Andruș: ”Am ajuns o țară de import”
O altă problemă sesizată de fermieri este faptul că subvențiile intră cu greu, marii fermieri fiind lăsați ultimii când vine vorba despre încasarea banilor.
”Subvențiile se dau prioritar celor cu un hectar, două, trei. Noi, fermieri cu suprafețe mai mari întotdeauna luăm ultimii, suntem ținuți pe loc, suntem trimiși la bănci și ne jupoaie și băncile, și statul…Dacă eu am de dat statului 10.000 de lei, îmi pune majorări de 300%, dacă statul trebuie să-mi dea mie niște bani, când îi vine ni-i dă, fără niciun fel de dobândă, de majorare. Adică aceste lucruri trebuie făcute egale pentru toată lumea. Și la zootehnie avem o grămadă de carențe, de măsuri cerute. Sunt sectoare cu carențe, care nu acoperă producția internă, neacoperind producția internă devii vulnerabil. Am ajuns o țară doar de import”, a declarat pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO, fermierul fermierul Dănuț Andruș, care a adăugat că, pe drum, fermierilor plecați din Botoșani către Bacău, li se vor alătura și alții.
Protestul fermierilor, organizat în cadrul protestului transportatorilor
Protestul fermierilor din estul țării pare că va fi organizat în cadrul unei acțiuni deja demarate de transportatori. Mâine, pe 10 ianuarie, aceștia au anunțat că vor avea loc manifestări pe drumurile din apropierea orașelor București, Bacău, Suceava, Oradea, Sibiu, Alba, Arad și Timișoara. Transportatorii sunt nemulțumiți de nivelul RCA, de timpii mari de așteptare la vămi, dar și de obligația ca de la 1 ianuarie, toate camioane să fie dotate cu sisteme de geolocalizare conectate la sistemul Ministerului Finanțelor, pentru a ca ANAF că poată controla în orice moment traseul mărfurilor.
O mare parte dintre fermele din România sunt în prag de faliment după ce datoriile către furnizori s-au acumulat anul trecut pe fondul pierderilor provocate de secetă, a costurilor de producție majorate și a prețurilor scăzute la produsele agricole. Fermierii sperau ca începutul anului să aducă măsurile anunțate menite să îi salveze: creditele cu dobândă scăzută, plata integrală a subvențiilor APIA, ajutorul pentru crescătorii de animale și subvenția de 100 de euro la hectar pentru culturile de toamnă. Până la acest moment, însă, nu există niciun proiect de act normativ pentru implementarea noilor măsuri promise de Guvern.