Ordonanță Guvern pentru Creditul Fermierului cu dobândă de 1,95%. Condiții de accesare
Roxana Dobre -Creditul Fermierului cu dubândă de 1,95% și ROBOR suportat de stat. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a lansat în dezbatere publică Creditul Fermierului, program de sprijinire a accesului la lichidități a întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. Schema va fi valabilă până la data de 30 iunie 2024.
După ce marți, pe 9 ianuarie, Alianța pentru Agricultură și Cooperare a solicitat Ministerului Agriculturii să lanseze în regim de urgență creditele cu dobândă subvenționată pentru fermieri, astăzi, MADR a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță privind aprobarea schemei de ajutor de stat ”Creditul Fermierului”, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. Pentru a intra în vigoare documentul trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Citiți și: AAC cere MADR să lanseze de urgență creditele agricole promise fermierilor
Creditul Fermierului – cum funcționează
În cadrul schemei “Creditul Fermierului” se acordă un ajutor de stat beneficiarilor eligibili, sub formă de grant, care acoperă componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni, acordată pe o perioadă de maximum 60 luni, fără a depăși cuantumul nominal stabilit prin acordul de finanțare, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 280.000 de euro/beneficiar.
Instituțiile de credite înscrise în program acordă beneficiarilor în conformitate cu normele proprii de creditare în vigoare, credite non-revolving pentru finanțarea capitalului de lucru, pe o perioadă maxim de 60 de luni, fără posibilitate de prelungire.
Pentru creditele acordate prin acest ajutor de stat nu se va percepe comision de rambursare anticipată, iar contractul de credit nu poate conține clauze care să permită modificarea unilaterală a acestuia de către instituția de credit.
Rata dobânzii aferenta creditelor va fi rata dobânzii formată din ROBOR la 3 luni plus o marjă de maximum 1,95% pe an. Marja include și nivelul total al comisioanelor percepute de către instituția de credit în toate etapele creditării. Marja nu include taxele aferente operațiunilor conexe activității de creditare, precum: taxe notariale, costurile legate de evaluare și înregistrarea garanțiilor și altele asemenea.
Rata dobânzii se suportă astfel:
a) partea reprezentând ROBOR la 3 luni de către bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
b) marja de maximum 1,95% pe an de către beneficiarul creditului.
Schema de ajutor de stat Creditul Fermierului devine operațional după data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană, iar acordurile de finanțare vor fi emise până cel târziu la data de la 30 iunie 2024, fără a se depăși bugetul schemei prevăzute în program.
Citiți și: Guvernul va lansa Creditul Fermierilor pentru capital de lucru cu dobândă de 1,95%
Creditul Fermierului: CAEN-uri care se încadrează
Beneficiarii ajutorului de stat vor fi operatori economici care își desfășoară activitatea în sectorul producției agricole primare definite prin Codurile CAEN – 01 – Agricultură, vânătoare și servicii anexe; CAEN 011 – Cultivarea plantelor nepermanente; CAEN 012 – Cultivarea plantelor din culturi permanente; CAEN 013 – Cultivarea plantelor pentru înmulțire; CAEN 014 – Creșterea animalelor și CAEN 015 – Activități în ferme mixte (cultura vegetala combinata cu creșterea animalelor), CAEN 031 – Pescuitul, CAEN 032 – Acvacultura, indiferent de mărimea acestora.
Creditul Fermierului: condiții de accesare
Ajutorul de stat sub formă de grant se va acorda beneficiarilor care vor îndeplini cumulativ, la data solicitării, următoarele condiții:
a) au contractat de la o instituție de credit înscrisă în program, unul sau mai multe credite, respectiv credite non-revolving pentru finanțarea capitalului de lucru, potrivit contractului de credit încheiat după data autorizării prezentei scheme de ajutor de stat de către Comisia Europeană;
b) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
c) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;
d) împotriva lor nu s-a deschis procedura insolvenței;
e) are activitate în domeniul producției agricole primare și după caz, activitatea este înregistrată potrivit certificatului constatator obținut de la RECOM;
f) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanțe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit;
g) nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăți cu interdicție de a emite cecuri și cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării;
Măsura de ajutor prevăzută de prezenta schemă nu poate fi utilizată în niciun fel pentru a submina efectele scontate ale sancțiunilor impuse de UE sau de partenerii săi internaționali și trebuie să fie în deplină concordanță cu normele de combatere a eludării din regulamentele aplicabile. Este interzis ca entitățile care fac obiectul sancțiunilor să beneficieze direct sau indirect de astfel de măsuri. Astfel, nu pot beneficia de facilitățile acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat întreprinderile care fac obiectul sancțiunilor adoptate de UE și nici:
a) persoanele, entitățile sau organismele desemnate în mod specific în actele juridice care impun sancțiunile respective;
b) întreprinderile deținute sau controlate de persoane, entități sau organisme vizate de sancțiunile adoptate de UE;
c) întreprinderile care își desfășoară activitatea în industrii vizate de sancțiunile adoptate de UE, în măsura în care ajutoarele ar submina obiectivele aferente sancțiunilor relevante, nelimitându-se însă la acestea.
Ajutorul acordat în temeiul schemei lansate de MADR în dezbatere publică nu este condiționat de relocarea unei activități de producție sau a altei activități a beneficiarului dintr-o altă țară din Spațiul Economic European (SEE) pe teritoriul statului membru care acordă ajutorul, indiferent de numărul de locuri de muncă pierdute efectiv în unitatea inițială a beneficiarului din SEE.
Bugetul schemei de ajutor de stat este de maximum 815,5 milioane lei, echivalentul în lei a aproximativ 164,1 milioane euro, și se implementează numai în limita sumelor disponibile în soldul contului. Prin implementarea schemei de ajutor de stat se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de maximum 3.500 de beneficiari.
Plata grantului se efectuează până la data 30 iunie 2030 inclusiv fără a se depăși cuantumurile nominale stabilite prin acordurile de finanțare. În situația în care pe perioada de valabilitate a creditului nivelul componentei de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni depășește nivelul prevăzut în acordul de finanțare, beneficiarul are obligația de a plăti diferența.
Creditul Fermierului, garantat de stat prin FGCR
Furnizorul schemei de ajutor de stat este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și derularea schemei este asigurată de Fondul de Garantare a Creditului Rural – S.A. – IFN (FGCR), în calitate de administrator al schemei de ajutor de stat.
Ajutorul de stat sub forma grantului, suportat din resursele MADR se virează lunar, pentru sumele aferente lunii anterioare, de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale în contul administratorului, FGCR conform deciziei emise de către acesta pe baza situațiilor centralizatoare privind dobânzile lunare datorate, transmise lunar de instituțiile de credit pe propria răspundere.