Idei de afaceri la țară: Doi tineri au investit într-o microfabrică de bere la poalele muntelui Zăganu
agrointeligenta.ro -Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu sunt cei doi tineri care au introdus pe piața românească un nou concept – acela de ”microberărie”. În comuna Măneciu-Ungureni, antreprenorii au investit 250.000 de euro în propria fabrică de bere locală pe care, potrivit publicației Business Magazin, au reușit să o impună în 120 de restaurante și pub-uri din întreaga țară. Așa au reușit să își recupereze investiția încă din primul an și să creeze un brand promițător: berea Zăganu.
Povestea de succes a celor doi tineri a demarat în 2012, când Alexandru Geamănu – cu experiență în publicitate și Laurențiu Bănescu – fost corporatist, au decis să pună bazele propriei berării. „Cred că a fost o combinaţie de timing foarte bun cu noroc şi perseverenţă“, descriu ei momentul când s-au hotărât să înceapă antreprenoriatul. De la prima discuţie, din decembrie 2012, a durat aproape un an până să vândă prima bere produsă în Fabrica de Bere Bună. Au căutat iniţial fabrici de bere din străinătate pe care să le aducă în România, dar costurile prea mari i-au îndemnat să îşi îndrepte atenţia spre piaţa locală.
Așa au descoperit o fabrică de bere închisă, aflată în conservare la poalele vârfului Zăganu (Carpaţii Orientali), aproape de staţiunea Cheia. Cu bani proprii și credite, în total 250.000 de euro, au reuşit să depăşească problemele echipamentelor depășite, au făcut noi achiziții și au modernizat unitate de producție.
Următorul pas a fost găsirea unui nume reprezentativ pentru berea lor, autentic şi românesc. „A fost un brainstorming intens, în care am trecut prin cel puţin 50 de nume, care mai de care mai neaoşe, iar în cele din urmă am ales să ne întoarcem la origini, la masivul Zăganu“, spun cei doi antreprenori. Au început producţia în extrasezon, în luna octombrie 2013, cu volume mici, din cauza autorizaţiei de a vinde berea primite după sezonul de vară, şi au reuşit să se apropie, în lunile de vară, de aproximativ 50% din capacitatea de producţie. În restul anului, produc la aproximativ 20% din capacitatea fabricii, îmbuteliind doar la cerere.
În prezent, la microberăria din comuna Măneciu-Ungureni lucrează nouă localnici, din care o parte au lucrat și la vechea fabrică. Este și cazul ”doamnei Ileana” – cea care a și lucrat intens și la rețeta berii Zăganu. „Noi i-am spus că vrem ca berea noastră să fie amară, dar nici foarte amară şi nici dulceagă, când eram destul de neiniţiaţi în procesul de producţie a berii. Am făcut mai multe încercări şi am stabilit reţeta împreună“, descriu ei munca alături de maestra locală a berii. Despre procesul de producție, tinerii declară că o mare parte din este realizat manual, astfel că berea este îmbuteliată şi etichetată manual, inclusiv capsarea sticlelor făcându-se cu un dispozitiv activat cu piciorul. Ca și ingrediente, se folosește apă, malț, trei tipuri de hamei și drojdie, iar din făbricuță ies două tipuri de bere: bere blondă și bere brună, ambele varietăți fiind nepasteurizate și cu o valabilitate de doar 45 de zile.
Odată producția demarată, cei doi antreprenori s-au dedicat promovării berii lor. Au optat pentru comerțul direct, așa că s-au dus personal cu sticlele de bere și cu cărțile de vizită la restaurante și pub-uri unde știau că există clienți și pentru berea lor nefiltrată. „Sunt clienţi atipici, cu o deschidere mai mare către produsele artizanale“, descriu ei profilul clienţilor, în mare parte bucureșteni. Berea lor ajunge şi în afara Capitalei, în sudul litoralului, pe perioada verii, în staţiuni precum Vama Veche, 2 Mai, Jupiter, dar şi în câteva localuri din Cluj-Napoca. În alte zone din ţară, Zăganu ajunge prin intermediul site-ului. „Avem cam patru clienţi zilnici din oraşe precum Baia Mare, Satu Mare, Botoşani, Vatra Dornei şi mai ales în Iaşi şi Braşov.“
Pe lângă creşterea vânzărilor, printre planurile de viitor ale lui Bănescu şi Geamănu se numără producţia altor sortimente de bere. Până atunci, încearcă să nu uite lecţia învăţată de la fostul proprietar al fabricii: „Dom`le, cheia la o fabrică de bere e desfacerea. Noi am luat-o aşa, ca un fel de glumă, dar mare dreptate a avut că degeaba produci milioane de hectolitri, dacă lucrezi pe o piaţă care nu îţi este favorabilă“.
Foto: Facebook/Zăganu, Business Magazin