ANPC: Reguli noi pentru țăranii care vând legume și fructe
Roxana Dobre -Ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pentru toți fermierii care comercializează legume și fructe. Instituția de control a publicat în transparență decizională un proiect care stabilește care sunt condițiile necesară a fi îndeplinite de către operatorii economici care comercializează legume și fructe.
ANPC a informat printr-un comunicat că a publicat ieri, marți – 14 mai pe site-ul propriu un proiect de ordin care se află în dezbatere publică, privind normele obligatorii privind vânzarea legumelor și fructelor. Conform instituției, nouă ordine vine ca o completare a unui act normativ similar dat publicității în 2021, pentru realiza o mai bună informare a consumatorilor.
Citiți și: ANPC a retras din magazine mai multe loturi de carne de pui cu Salmonella
Regulile care ar putea deveni obligatorii pentru vânzarea fructelor ș legumelor
Proiectul de ordin publicat în dezbatere publică stabilește care vot fi condițiile necesare a fi îndeplinite de către operatorii economici care comercializează legume și fructe:
– mijloacele de măsurare trebuie să respecte cerinţele de metrologie aplicabile, conform tipului şi specificului produsului
– preţul produselor trebuie să fie afişat vizibil şi înscris într-o formă clară, în conformitate cu prevederile legale aplicabile
– denumirea produselor ce se comercializează trebuie să fie afişată în limba română, fără a exclude prezentarea acesteia în alte limbi
– produsele trebuie să se comercializeze în cadrul datei durabilităţii minimale, conform informaţiilor înscrise pe ambalaj/etichetă şi/sau conform informaţiilor transmise de furnizor sau producător, după caz
– produsele ce se comercializează trebuie să aibă înscrise pe ambalaj (produse preambalate) sau pe eticheta de preţ, precum şi în orice material informativ, după denumirea fiecărui/fiecărei produs alimentar/băuturi (produse comercializate în vrac), componentele cu efecte alergene
– legumele și fructele ce se comercializează în interiorul piețelor trebuie să aibă afișată pe eticheta de produs, următoarele informații: denumire produs și categoria de calitate; specie sau soi, după caz; ţara de origine; denumire producător / ambalator / expeditor; calibrul, dacă este cazul
– laptele, produsele lactate, carnea, produsele din carne, peştele, ouăle trebuie să fie comercializate în structuri de vânzare special amenajate, dotate astfel încât să fie asigurate normele de igienă în vigoare şi condiţiile de depozitare stabilite de producător, precum şi orice condiţii specifice stabilite prin actele administrative de autorizare emise de autorităţile competente
– vinul trebuie să fie comercializat exclusiv în spaţii comerciale autorizate în acest scop, care să asigure menţinerea caracteristicilor fizico-chimice şi organoleptice ale vinului.
Cei interesați de proiect pot trimite Propuneri și observații în perioada 15.05.2024 – 25.05.2024, la adresa de e-mail: secretariat@anpc.ro.
Citiți și: Pui îngălbeniți artificial să pară crescuți ca la țară. Șeful ANPC: Vopseaua este pusă în furaj
Noile reguli, stabilite de ANPC în urma controalelor din piețe
Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC a declarat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în piețe.
”Având în vedere rezultatele acțiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în piețe, astfel încât abrevierile țărilor de origine, calitatea/calibrul produsului și numele producătorului să fie clare și ușor de identificat de către consumatori, fără a crea confuzie sau a furniza acestora informații contradictorii despre produs”, a spus Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
Ordinul va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.