O cultivatoare din Bacău își face propriul magazin cu produse din lavandă: ”Dacă vrei profit, îți trebuie strategie de marketing”
Gabriela Gimbășanu -Creșterea numărului de plantații a făcut ca lavanda să devină o afacere profitabilă doar pentru cei care știu cu adevărat cum să își valorifice recolta.
Amploarea pe care a luat-o cultivarea lavandei în România i-a determinat pe micii producători să își găsească noi modalități de valorificare a recoltei, pentru a putea fi cât mai competitivi pe piață. Astfel, dacă pentru cei care dețin plantații de câteva hectare, soluția o reprezintă mai ales exportul, la producătorii mici, care dețin suprafețe de cel mult un hectar, este nevoie de creativitate și de investiții suplimentare pentru asigurarea profitului.
Este și cazul familiei Duma din județul Bacău care, în urmă cu aproximativ un an, a luat decizia de a investi într-o cultură de lavandă pe un singur hectar de teren. Totul a început din pasiunea care o avea pentru această plantătânăra Loredana Duma, cea care s-a hotărât să ducă mai departe tradiția transmisă din generație în generație, de a cultiva pămânul, totul într-o modalitate unică.
“Tatăl meu practică agricultura de la 14 ani. Are o suprafață de teren agricol și la un moment dat trebuia să duc mai departe și eu cea ce el a reușit să pună pe picioare până acum. Singura mea problemă era că nu mă încânta deloc să mă ocup de vreo cultură de grâu sau porumb. Atunci a trebuit să găsesc ceva care să fie pe placul meu. Lavanda este o plantă care mă fascina încă dinainte să mă apuc să o cultiv”, a declarat pentru Agrointeligența cultivatoarea de lavandă. De altfel, așa cum se vede și din imagini, plantația sa crește chiar lângă cea de porumb a tatălui său.
Costul de înființare a plantației – 7.000 euro/ha
Firma Piaceri di Lavanda a fost înființată în Bacău, în 2014 și a luat naștere din dorința de a aduce pe piața românească produse unice având la bază lavanda. “Pe data de 25 mai, de ziua mea, a fost plantată cultura, pe o suprafață de 1 hectar. Am ales să punem butași din soiul de lavandă Blue Scent deoarece au o inflorescență mai bogată și se pretează întrebuințărilor diverse. Costul de înființare ne-a dus cu tot cu mâna de lucru undeva la 7.000 euro. Nu știu exact ce producție am obținut, pentru că nu am ținut o evidență clară. Oricum a fost mult peste așteptările noastre având în vedere faptul că lavanda înflorește în mod normal de două ori pe an, iar a noastră a înflorit de patru ori. Nu mai conteneam cu strângerea recoltei”, a precizat Loredana despre începuturile afacerii sale cu lavandă.
Citiți și: Vrei să cultivi lavandă? Uite care sunt cele mai profitabile soiuri de lavandă
Fiind abia după primul an de cultură, tânăra nu poate aprecia dacă a făcut sau nu profit întrucât o mare parte din produsele pe care le vind presupun și alte costuri, iar o parte din recoltă o are încă în prelucrare.
Investiție din fonduri proprii
Toată investiția în plantația de lavandă și echipamentul de lucru a fost suportat din fonduri proprii. “Avem de gând anul acesta să apelăm la o firmă de consultanță care să ne ajute cu un proiect pentru a putea accesa fonduri europene. Avem planuri mărețe, ne dorim să dezvoltăm această cultură, nu atât ca și suprafață, ci să aducem pe piața românească produse din lavandă ce se găsesc doar în afară. Avem în proiect deschiderea unui magazin dedicat produselor din lavandă”, a spus tânăra. Despre magazin, deși încă nu vrea să dea pra multe detalii, mărturisește că nu va fi o investiție exagerată, valoarea fiind dată de produsele sale expuse într-un mod original.
Valorificarea producției
Valorificare producției de lavandă este cel mai important aspect pe care trebuie să îl ai în vedere atunci când te hotărăști să îți înființezi propria cultură. “Nu vindem lavandă ca ceilalți producători, pentru că e ca și cum ai vinde făină în loc să faci pâine. Facem diverse produse care au ca și bază lavanda: ulei esențial, diverse ornamente, săpunuri, produse de baie efervescente, mărturii pentru nunți, botezuri și ca noutate pernuțe cu flori de lavandă pentru bebeluși. Comercializăm produsele doar în România, momentan prin intermediul internetului, pe Facebook și Shopmania” ne-a vorbit Loredana despre produsele ei.
Obținerea uleiului esențial de lavandă
Pentru a face ulei de lavandă ai nevoie de echipamente speciale, fiind un proces destul de dificil. “Utilajul pe care l-am achiziționat pentru a face ulei a fost importat din Italia și a costat 6.000 euro. Extragerea uleiului din plantă se face prin distilare, utilizând aburul. Practic aburul trece prin plantă după care ajunge într-o serpentină unde uleiul rămâne la suprafață.La sfârșitul procesului separăm uleiul esențial de apa de lavandă. Toate produsele noastre sunt 100% naturale, nu adăugăm nimic artificial”, ne-a povestit Loredana Duma despre modalitatea în care familia ei produce uleiul de lavandă.
Pentru că se apropie Sf. Valentin, firma Piaceri di Lavanda a pregătit o surpriză inedită celor îndrăgostiți. “Am facut un produs dedicat lor, bombe efervescente de baie care au în interior mesaje de dragoste. Atunci când sunt introduse în apă, se eliberează uleiul esențial de lavandă și mesajul rămâne intact putând fi citit. În afară de aceste produse de baie facem la comandă pernuțe umplute cu flori de lavandă ce au inscripționat mesaje personalizate și inimioare din flori uscate”, a explicat cultivatoarea despre strategia de marketing pe care a adoptat-o pentru perioada următoare.
Potențial ridicat
Piața românească a produselor de lavandă are un potențial ridicat dar este nevoie de calitate. “Parerea mea este că în ultimii ani, după publicitatea care a fost făcută culturii de lavandă, toată lumea vrea să planteze. Ce nu știu mulți este că această cultură necesită foarte multă muncă. Cu toate acestea nimeni nu își pune întrebarea de bază: ce fac cu producția pe care o obțin? Nici eu nu pot să zic că de la început aveam totul plănuit, dar în linii mari știam ce am de facut. Ca să ajungi să fi un producător de lavandă, cu adevărat important ai nevoie de o cultură serioasă. Nu te poți prezenta cu 10-20 de rânduri în fața unei companii care solicită constant cantități însemnate”, ne-a spus băcăuanca despre piața românească de lavandă.
Participarea la târguri tematice
Piaceri di Lavanda a devenit deja un brand recunoscut, mai ales după ce Loredana Duma a decis să participe la târgurile tematice mai mari, așa cum a fost și cel de Crăciun de la Romexpo. Despre acest efort, cultivatoarea ne-a mărturisit că nu poate aprecia dacă a fost o activitate rentabilă sau nu: vânzările nu au fost mari, însă a fost o ocazie să crească notorietatea afacerii sale. “A fost primul târg la care am participat, scopul principal a fost acela de a ne promova produsele. Din păcate organizarea și publicitatea au fost destul de prost gândite. Am avut vizitatori foarte mulți doar la deschidere, în timpul săptămânii a fost o tragedie”, ne-a mărturisit Loredana despre experiența pe care a trăit-o la târg.
În viitor, Loredana Duma și asa afacere – Piaceri di Lavanda, pregătesc un proiect surpriză și și-au propus să devină o prezență constantă la cele mai importante târguri, mai ales la cele din Capitală.
Foto: Piaceri di Lavanda