Marcel, producătorul de mezeluri care folosește carne din ferma proprie
Daniel Befu -Marcel, unul dintre cei mai cunoscuți producători de mezeluri din România continuă să fie, la peste 30 de ani de la fondare, o afacere de familie. Particularitatea acestui business localizat în județul Iași este sursa principală pentru carnea folosită: propria fermă de porci. Produsele Marcel sunt comercializate atât în regim propriu, cât și prin intermediul retail-ului modern, fabrica având un parteneriat pe termen lung cu Carrefour România.
Fabrica de mezeluri Marcel a fost înființată de Marcel Iacob în 1991, iar în prezent afacerea de bucură și de implicarea copiilor, dintre care Edward Marian Iacob, fiul fondatorului acestui brand, este director de operațiuni, iar fiica a preluat partea de strategie de piață, marketing și relația cu clienții.
”Grupul de firme Marcel are 400 de angajați – la fel ca și numărul de angajați, facem peste 400 de sortimente preparate din carne. Avem de asemenea o parte din produse vegetale, precum zacuștă, varză murată, borș. Avem partea de brutărie – panificație în special pentru magazinele proprii, dar și ferma de suine care crește 32.000 de porci pe an, toți tăiați în unitatea de abatorizare proprie, peste 20 de magazine proprii și fabrica de procesare din Răchiteni”, explică Edward Marian Iacob ce înseamnă astăzi brandul Marcel.
Fiul, pe urmele tatălui, alături de acesta în afacerea familiei
Absolvent de economie, cu un master în magamentul calității și siguranței alimentare, tânărul măsturisește că de mic și-a dorit să continue munca tatălui său la fabrica de mezeluri.
”Pentru că locuiam foarte aproape de fabrică, atunci când eram copil obișnuiam să petrec foarte mult timp aici, în interiorul unității noastre de producție din carne. Tata, fiind la început, lucra foarte mult, iar eu dacă doream să-l văd, trebuia să-l vizitez la birou, trebuia să îmi fac joaca pe aici prin curte, temele la fel, la birou . Mă jucam cu verișorii mei, ne alergam prin interiorul fabricii de mezeluri. Practic, m-am obișnuit cu lumea cărnii, m-am obișnuit cu producția, m-am obișnuit cu lucrul între oameni și sunt o parte integrată a fabricii Marcel”, își amintește Eduard Iacob.
Rețetele locale sunt punctul forte al brandului Marcel
Copilul de ieri este managerul de astăzi al unei companii care s-a impus pe piață prin calitate și prin rețete proprii ce păstrează specificul local. Preparatele tradiționale sunt și astăzi cele mai vândute, iar pentru a face față cererii din piață, producătorul ieșean a investit enorm de-a lungul timpului.
”Pe lângă fabrica din Răchiteni la care ne aflăm acum, avem și o fabrică la Roman în care se produc renumiții mici boierești ai brandului Marcel. Împreună, cele două fabrici produc cu peste 10.000 de tone de preparate din carne anual, care ajunge pe mesele românilor din țară, dar și din străinătate (…) Avem și o investiție mai nouă, fabrica de crud-uscate cu care încercăm să livrăm și anumite gusturi noi printre care salamul chorizo, salamul Milano, dar și produse cu denumiri românești, cum sunt salamul bănățean, salamul ardelenesc sau salamul de iarnă – versiunea noastră a produsului sibian”, a explicat tânărul antreprenor.
Carnea pentru mezelurile Marcel provine din propria fermă de porci
Produsele Marcel sunt obținute integral din ingrediente naturale. Porcii sunt crescuți în ferma proprie cu cereale locale achiziționate de la antreprenori locali pe care, astfel, brandul de mezeluri îi susține și care, la rândul lor, sunt clienți ai mezelurilor Marcel.
Pe partea de zootehnie, societatea Zoosab SRL este administrată de Daniela Doboș, iar producția exploatației este valorificată integral prin fabrica Marcel.
„Ferma face parte din grupul de firme Marcel. Am început activitatea în anul 2001-2002, mai aprofundat. Avem o capacitate autorizată de 20.000 de capete pe flux. La sfârșitul anului preconizăm 36.000 de capete sacrificate in abatorul propriu. În ultimii 4 ani am construit două hale – de porc gras cu o capacitate fiecare de 2.400 de capete porc gras. Ele se adaugă la cele 10 hale existente – iar hala cu numărul 13, care sper să fie un număr cu noroc, va fi dată în folosință în septembrie – octombrie. Imediat după sărbători ne așteptăm să sacrificăm primii porci din ultima hală construită cu mari sacrificii, dacă ținem cont de perioada lungă de autorizare, de forța de muncă pe care o găsim mai greu – pentru că suntem și noi selectivi, nu putem să ne permitem să angajăm începători și să facem treabă de proastă calitate”, ne-a declarat Daniela Doboș.
Mezelurile Marcel, în supermarketurile Carrefour România
Parteneriatul cu retail-ul modern a însemnat pentru producătorul ieșean un salt uriaș, dar și o mare provocare. Colaborarea cu Carrefour România a adus o creștere a capacității de producție și numeroase certificări ale tehnologiilor folosite.
”Din colaborarea noastră cu Carrefour au luat naștere niște produse noi care au succes foarte mare la nivel național. Am dezvoltat gama DDR (Drag de România – n.r.) – gama Carrefour clasic și am avut o relație foarte bună încă de la început, prin prisma faptului că a fost o deschidere din partea lor de a prelua anumite rețete dezvoltate de noi pe parcursul anilor sau chiar mai bine spus dezvoltate de străbunicii noștri sau de sătenii de aici. Echipa lor de calitate a fost foarte atentă la nevoile noastre, noi le-am oferit lor toată transparența și rețetele noastre străbune, să le spunem așa – de jumări, cârnați împletiți cu bacon, cârnați trandafir – la care ei au venit cu diverse solicitări privind, spre exemplu, ambalarea la anumite gramaje”, a explicat directorul de operațiuni al fabricii Marcel.
Afacerea de familie de la Răchiteni înseamnă investiții continue. Cele mai recente includ un magazin de desfacere la porta fermei, un veritabil showroom pentru produdusele brandului Marcel. Magazinul este personalizat până la cel mai mic detaliu pentru a reflecta angajamanetul familiei Iacob față de calitate și față de tradițiile locului. ”
”Am ținut neapărat ca magazinul de la poarta fabricii să aibă o arhitectură industrială specifică sfârșitului de secol XIX – începutul secolului XX, pentru a avea o amprentă unică asupra localității noastre și pentru a fi un magazin trainic. Totul este personalizat – începând de la picturile desenate pe pereți în pastel de către artiști locali care ilustrează activitățile țăranului din regiunea noastră de pe Valea Siretului și continuând cu minunatele candelabre realizate manual de către oameni din echipa Marcel, magazinul are un caracter de unicitate care doar aici se poate găsi„, ne-a explicat Edward Iacob.
Mezelurile Marcel, apreciate și de românii din Diaspora
Mezelurile și alte produse Marcel se găsesc atât pe rafturile magazinelor Carrefour, cât și în rețeaua de magazine proprii ale producătorului. Mai mult, o componentă importantă a afacerii de familie este exportul, bunătățile fiind apreciate de către românii plecați în afară. ”Suntem prezenți în cinci județe, dar mai prezenți suntem în toate țările europene, acolo unde livrăm conaționalilor noștri români care se pot bucura de gustul de acasă. Una dintre principalele pieței este Anglia. Dacă mai înainte vindeam mai bine în Italia sau în Spania, acum observăm că s-a făcut o migrare către nordul Europei, unde probabil românii s-au dus după un trai mai bun. De asemenea, în momentul în care vine luna august, nu pot angajații noștri sau nu le recomandăm să-și ia concediu pentru că este o lună cu cerere mare în piață, când românii din Disapora vin acasă în vacanță și își fac provizii și pentru când se întorc în țările unde locuiesc în prezent”, a mai spus reprezentantul Marcel.
Afacere de familie: Mezeluri cu carne din ferma proprie