• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Rabla pentru tractoare – ghid final. Condiții, acte necesare, procedură de înscriere

    agrointeligenta.ro -

    Programul Rabla pentru Tractoare – funcțional! În Monitorul Oficial de joi, 7 noiembrie, a fost publicat Ordinul nr. 2.499/2024 al ministrului mediului, apelor și pădurilor pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului național de tractoare și mașini agricole autopropulsate. Prin acest act normativ, regulile pentru accesarea sprijinului la achiziția de utilaje agricole a intrat în vigoare.

    Programul Rabla pentru tractoare este lansat prin publicarea ghidului, fără însă ca acesta să conțină termenele exact, datele la care va începe selecția dealerilor și la care se va face înscrierea efectivă în program. Astfel, toate datele, informațiile, instrucțiunile, comunicatele și alte documente relevante în legătură cu programul se publică pe pagina de internet a AFM, www.afm.ro, la secțiunea Programe de finanțare.

    Citiți și: Ministrul a semnat ordinul! Începe programul Rabla pentru tractoare – condiții fermieri

    Programul Rabla pentru tractoare are mai multe etape, iar o importanță foarte mare o au în cadrul acestuai dealerii de utilaje agricole, cei care vor face și selecția fermierilor eligibili pentru sprijin. De menționat că după procedura de selecție, fermierii vor găsi pe site-ul AFM lista dealerilor propuși în vederea validării și lista dealerilor propuși spre respingere.

    Astfel, etapele programului sunt următoarele:
    a) publicarea pe pagina de internet a AFM a informațiilor necesare demarării sesiunii de validare a dealerilor;
    b) derularea procesului de validare a dealerilor;
    c) publicarea pe pagina de internet a AFM a listei dealerilor validați;
    d) publicarea pe pagina de internet a AFM a informațiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanților;
    e) înscrierea solicitanților în program de către dealerii validați și rezervarea sumelor aferente finanțării;
    f) aprobarea acordării ajutoarelor de stat de către AFM, în baza listelor generate de aplicație;
    g) implementarea proiectului;
    h) verificarea eligibilității cheltuielilor solicitate de dealeri prin cereri de decontare și virarea de AFM a contravalorii acestora;
    i) monitorizarea beneficiarilor.

    Rabla pentru tractoare. Cuantum sprijin, nivel cofinanțare

    Programul Rabla pentru tractoare aduce micilor fermieri persoane fizice un sprijin pentru achiziția unui tractor și a altor utilaje de tip implement sau accesorii agricole. Astfel, intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziție a tractorului și/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.

    În cazul tinerilor fermieri, intensitatea sprijinului este de 80% din valoarea de achiziție a tractorului și/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.

    Ajutorul de statse acordă fermierului care îndeplinește condițiile de eligibilitate, sub rezerva predării spr casare a unui autovehicul uzat și achitării contribuției proprii. Nu se acordă ajutor pentru efectuarea de investiți constând numai în achiziția accesoriilor agricole aferente tractoarelor sau mașinilor agricole autopropulsate.

    Valoarea de achiziție a tractorului/mașinii agricole autopropulsate, inclusiv accesoriile agricole aferente, nu trebuie să depășească echivalentul în lei al valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă, cu mențiunea că cursul RON/EUR utilizat în cadrul ghidului este cursul InforEuro aferent lunii anterioare demarării sesiunii de înscriere.

    Rabla pentru tractoare. Ce utilaje se pot achiziționa

    Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziția de:
    a) tractoare agricole;
    b) mașini agricole autopropulsate;
    c) accesorii agricole aferente, care pot fi finanțate doar sub condiția achiziționării unui tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate.

    Este eligibilă TVA aferentă achizițiilor dacă fermierii beneficiari nu sunt înregistrați în scopuri de TVA. AFM nu finanțează cheltuielile efectuate anterior aprobării cererii de finanțare în cadrul programului.

    Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziția de:
    a) tractoare agricole;
    b) mașini agricole autopropulsate;
    c) accesorii agricole aferente, care pot fi finanțate doar sub condiția achiziționării unui tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate.

    De precizat că, potrivit Ordinului 2.499/2024, prin accesorii agricole se înțelege ”echipamentele sau atașamentele suplimentare care extind funcționalitatea și capacitatea vehiculelor agricole, proiectate pentru a efectua o varietate de sarcini agricole specifice, cum ar fi aratul, semănatul, recoltarea, fertilizarea, irigarea și altele; cu titlu de exemplu intră în această categorie: pluguri, semănători, cultivatoare, remorci, echipamente de fertilizare și irigare, combine de recoltat etc.”.

    Specificațiile tehnice minime care trebuie îndeplinite de tractoarele și mașinile agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente, sunt următoarele:
    a) sunt conforme cu standardele de emisii Stage V și respectă limitele de emisii prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/1.628 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 septembrie 2016 privind cerințele referitoare la limitele emisiilor de poluanți gazoși și de particule poluante;
    b) sunt omologate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român”;
    c) sunt noi;
    d) sunt produse în Uniunea Europeană sau în țări care respectă standardele europene de calitate și emisii;
    e) dețin certificări de calitate (exemplu: CE — Conformitate europeană) și certificări de eficiență energetică ce atestă reducerea emisiilor poluante.

    Condiții de eligibilitate în programul Rabla pentru tractoare (foto: Zetor Tractor România)

    Rabla pentru tractoare. Condiții de eligibilitate pentru fermieri

    Fermierii care pot accesa programul Rabla pentru fermieri sunt persoane fizice care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare și care dețin atestat de producător.

    Fermierii sunt eligibili în programul Rabla pentru tractoare dacă îndeplinesc următoarele condiții la momentul înscrierii în aplicație:
    a) sunt producători agricoli, persoane fizice, care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare și care dețin atestat de producător;
    b) nu înregistrează obligații de plată la bugetul de stat și bugetul local al unității administrativ-teritoriale în a cărei rază își au domiciliul;
    c) se angajează să predea spre casare un autovehicul uzat, personal sau prin intermediul unui cedent;
    d) se angajează să achite contribuția proprie;
    e) nu au fost condamnați pentru infracțiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
    f) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene prin care un ajutor acordat este declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;
    g) nu obțin finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeași investiție care urmează a fi efectuată în baza schemei de ajutor de stat;
    h) nu sunt în dificultate sau în alte situații similare, conform art. 6 lit. g) din schema de ajutor de stat;
    i) nu dețin certificat de înregistrare în scopuri de TVA emis în conformitate cu art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

    Acte necesare pentru Rabla tractoare (foto: Zetor Tractor România)

    Programul Rabla pentru tractoare. Acte necesare

    Pentru programul Rabla pentru fermieri, solicitantul persoană fizică trebuie să aibă o serie de documente pe care le încarcă dealerul validat în aplicație. Aceste acte necesare sunt:
    a) cererea de finanțare, completată integral prin tehnoredactare, semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE de către solicitant sau de către o altă persoană împuternicită;
    b) împuternicirea, în situația în care cererea de finanțare este semnată de o persoană împuternicită;
    c) actul de identitate al solicitantului, valabil la momentul înscrierii în aplicație;
    d) actul de identitate al persoanei care semnează cererea de finanțare, în situația în care cererea de finanțare este semnată de o persoană împuternicită, valabil la momentul înscrierii în aplicație;
    e) certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicație;
    f) certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicație;
    g) atestat de producător, emis pe numele solicitantului, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicație.

    Certificatele emise în format electronic vor fi încărcate în aplicație în același format în care au fost eliberate de autoritățile/instituțiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scanare/imagine după documentul emis în format electronic.

    Programul Rabla pentru tractoare. Când și cum se face înscrierea

    AFM demarează sesiunea de înscriere a solicitanților în aplicație la data menționată în dispoziția președintelui AFM.

    În vederea înscrierii solicitanților în program, dealerul validat îi identifică și le analizează dosarele de finanțare. Tot dealerul validat efectuează înscrierea solicitanților care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții la momentul înscrierii:
    a) toate documentele necesare au fost puse la dispoziția dealerului;
    b) solicitantul întrunește condițiile de eligibilitate;
    c) cererea de finanțare întocmită de solicitant respectă condițiile.

    Înscrierea fermierului în cadrul programului constă în:
    a) completarea câmpurilor din aplicație;
    b) încărcarea de către dealer a dosarului de finanțare în aplicația informatică.

    Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care au fost îndeplinite cerințele și aplicația a generat un număr de înregistrare.

    Pentru fiecare înscriere confirmată cu număr de înregistrare, aplicația rezervă sumele aferente finanțării solicitate până la concurența bugetului alocat sesiunii de înscriere.

    Documentele încărcate în sesiunea de înscriere pot fi completate/modificate până la momentul aprobării de către Comitetul de avizare. Documentele încărcate vor atesta eligibilitatea solicitantului la momentul înscrierii în aplicație.

    Un solicitant poate fi înscris o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru achiziția unui singur tractor sa a unei mașini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.

    Programul Rabla pentru tractoare. Implementarea proiectului

    Durata de implementare a proiectului este de 12 luni de la aprobarea acordării ajutorului de stat de către Comitetul de avizare, termen în care trebuie realizate, de către dealerul validat:
    a) efectuarea formalităților de vânzare-cumpărare și predareprimire a tractorului/mașinii agricole autopropulsate, inclusiv accesoriile aferente;
    b) emiterea și introducerea facturii în aplicație;
    c) introducerea certificatului de conformitate în aplicație.

    În situații justificate, termenul prevăzut pentru implementarea proiectului poate fi prelungit, cu acordul AFM, până la 12 luni. Ajutorul aprobat de AFM nu se poate suplimenta, beneficiarul având obligația să asigure din surse proprii finalizarea investiției.

    Monitorizarea programului, a investițiilor realizate în baza ajutoarelor de stat acordate, precum și a modului de respectare a condițiilor prevăzute în prezentul ghid se realizează de către AFM pe o perioadă de un an de la data achiziționării tractoarelor/mașinilor agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor aferente.

    Beneficiarii programului Rabla pentru tractoare au următoarele obligații pe perioada de monitorizare:
    a) să înregistreze permanent la primărie bunul achiziționat prin program, pe numele lor;
    b) să permită/să ia toate măsurile necesare pentru a se permite reprezentanților AFM/instituțiilor abilitate să verifice și să controleze modul în care sunt îndeplinite obiectivele proiectului, inclusiv prin vizite la fața locului;
    c) să furnizeze și să transmită AFM orice informație sau documente relevante, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 15 zile de la data primirii notificării;
    d) să nu înstrăineze bunul achiziționat prin program până la finalul perioadei de monitorizare a ajutorului de stat acordat;
    e) să păstreze documentele încărcate de dealer la momentul înscrierii în aplicație 10 ani de la data achiziționării bunului.

     


    Te-ar mai putea interesa

    Ministrul Florin Barbu – anunț despre plata avansului APIA Cât costă un hectar de pământ în funcție de regiune. Piața terenurilor agricole, la zi Fermieri blocați la plata avansului APIA: Din cauza schemei de Agromediu nu primim restul subvențiilor!

    Ultimele știri

    Guvernul a aprobat banii necesari pentru subvenția fermierilor care irigă Val de controale ANSVSA. Cine este vizat de verificări Pactul pentru o Politică Agricolă Integrată a fost lansat în cadrul Conferinței Naționale a Clubului Fermierilor Români