20.000 de hectare de teren agricol, vândute unui fond străin, fără taxe. Fermierii germani trag un semnal de alarmă


În ciuda vânzării de milioane de dolari a 20.000 de hectare de teren agricol către un investitor străin, nici guvernele federale, nici cele statale nu intervin. Oare protecția legală a fermierilor eșuează pe piața funciară?
Când investitorii străini cumpără suprafețe vaste de teren agricol în Germania, politicienii tind să privească în altă parte. Guvernele federale și cele ale statelor își pasează responsabilitatea pentru piața funciară ca pe un cartof fierbinte. Grupul de lucru german pentru agricultură rurală (AbL) a întrebat șapte ministere la nivel federal și statal cum evaluează vânzarea a 20.000 de hectare de teren de către Deutsche Agrar Holding (DAH) către compania de investiții australiană Igneo.
Tranzacția cu acțiuni a fost deja încheiată acum doi ani. AbL a vrut să știe de ce nu a intervenit nimeni, chiar dacă articolul 55a alineatul (1) 27 din Ordonanța privind comerțul exterior și plățile prevede o revizuire în cazul în care o companie care „administrează direct sau indirect o suprafață agricolă de peste 10.000 de hectare” urmează să fie vândută unui cumpărător dintr-o țară terță. Scopul regulamentului este de a preveni riscurile la adresa securității alimentare.
20.000 de hectare de teren agricol, vândute fără taxe, sub ochii politicienilor. AbL solicită transparență în cazurile de audit
Cu toate acestea, Ministerul Federal pentru Afaceri Economice și Energie responsabil nu oferă, în general, nicio informație despre cazurile de revizuire a investițiilor. Orice conținut procedural, precum și însuși faptul că se desfășoară o procedură de revizuire a investițiilor, reprezintă secret comercial și de afaceri al companiilor în cauză, a declarat departamentul Reiche pentru AbL. Cu toate acestea, Ministerul pentru Afaceri Economice și Energie a dat asigurări că, în principiu, „toți factorii semnificativi” care ar putea afecta ordinea publică sau securitatea în Republica Federală sunt luați în considerare.
„În ceea ce privește infrastructura critică, societatea are dreptul la transparență și explicații”, a criticat Reiko Wöllert, vicepreședintele federal al AbL, răspunsul, potrivit Agrarheute.
Wöllert susține că este discutabil dacă ministerele nu au informații sau nu sunt dispuse să le împărtășească cu publicul.
Ministrul Finanțelor vrea să elimine lacunele din taxa pe transferul de proprietăți imobiliare
Tranzacția privind acțiunile, prin care Fundația Gustav Zech din Liechtenstein a vândut Deutsche Agrar Holding împreună cu aproximativ 20.000 de hectare de teren cultivat și 55 MWp de instalații de biogaz în Brandenburg, Saxonia-Anhalt și Mecklenburg-Pomerania de Vest către firma australiană „Igneo Infrastructure Partners”, ridică, de asemenea, întrebări cu privire la o distribuție și acumulare nesănătoasă a terenurilor agricole, care ar trebui de fapt evitată conform legislației federale.
Ca răspuns, Ministerul Federal al Agriculturii (BMLEH) a declarat pentru AbL că responsabilitatea pentru piața funciară revine exclusiv statelor de la reforma federalismului din 2006. Guvernul federal a informat statele despre „necesitatea unei reforme” a situației juridice.
Citește și: Poți deveni proprietarul unui teren daca îl folosești minim trei ani? Răspunsul unui avocat!
Ministerul Federal al Agriculturii, Silviculturii și Securității Nucleare reiterează, de asemenea, responsabilitatea statelor federale în ceea ce privește existența speculațiilor și a abuzurilor de prețuri. La urma urmei, Fundația Zech ar fi vândut holdingul agricol australienilor pentru 300 de milioane de euro, dar a achiziționat terenul și instalațiile din masa falimentară a KTG Agrar în 2016 pentru doar 5 milioane de euro. Capitalul investit ar fi crescut astfel de șaizeci de ori în șapte ani. Un randament remarcabil.
Faptul că nu se datorează nicio taxă pe transferul de proprietăți imobiliare pentru astfel de vânzări de acțiuni îl face cel puțin pe ministrul de Finanțe să ia aminte. Departamentul lui Klingbeil a informat AbL că lucrează cu statele pentru a limita și mai mult tranzacțiile cu acțiuni care eludează taxa pe transferul de proprietăți imobiliare.
Marile exploatații agricole fac parte din „diversitatea structurii agricole”
Ce părere au guvernele landurilor Brandenburg, Mecklenburg-Pomerania de Vest, Saxonia și Saxonia-Anhalt, unde se află operațiunile agricole ale DAH Holding, despre acord?
În Brandenburg, Ministerul Agriculturii examinează ce opțiuni legale există pentru a crea o mai mare transparență și control asupra achizițiilor de acțiuni. Cu toate acestea, departamentul subliniază, de asemenea, că „companiile și grupurile corporative cu dețineri relativ mari de terenuri în proprietate sau închiriate” fac – din motive istorice – parte din „diversitatea structurii agricole din Brandenburg”.
Sven Schulze, ministrul Agriculturii din Saxonia-Anhalt, consideră, însă, reglementările statale privind achizițiile de acțiuni un „instrument direct”. Doar guvernul federal, care este responsabil pentru dreptul comercial și civil, poate interzice în mod eficient astfel de tranzacții legale, scrie Schulze. În acest sens, parlamentul landului Saxonia-Anhalt a stabilit, pe bună dreptate, în 2022, că autoritatea legislativă de reglementare a tranzacțiilor cu acțiuni aparține guvernului federal.
În Saxonia, Ministerul Agriculturii reamintește AbL că guvernul statului a discutat o lege privind structura agricolă abia în ultima legislatură. Reprezentanții sectorului agricol au respins în mod covârșitor extinderea controalelor pieței funciare la contractele de achiziție partajată.

Backhaus: Reforma federală pe piața funciară nu a fost o idee bună
Ministrul Agriculturii din Mecklenburg-Pomerania de Vest, Till Backhaus, a reamintit, de asemenea, că guvernul landului a încercat să elimine lacuna legală privind achizițiile de acțiuni. Cu toate acestea, acest lucru a eșuat, printre altele, din cauza lipsei de „cooperare strânsă” între întregul sector agricol și politicieni.
După ce landurile Saxonia și Brandenburg – la fel ca Turingia, Saxonia-Anhalt și Saxonia Inferioară înaintea lor – nu își finalizaseră procedurile legislative, nu în ultimul rând din cauza rezistenței fermierilor de acolo, Mecklenburg-Pomerania de Vest și-a concentrat, de asemenea, resursele asupra altor proiecte legislative importante.
Prin urmare, Backhaus împinge problema sensibilă înapoi în seama guvernului federal: transferul responsabilității pentru piața funciară odată cu reforma federalismului probabil nu a fost „o idee chiar bună”.
„Această roată ar trebui întoarsă înapoi, inclusiv pentru a asigura implementarea uniformă a legislației funciare agricole în Germania”, sugerează Backhaus.
AbL: Opriți vânzarea către investitori
Din perspectiva vicepreședintelui federal al AbL, Wöllert, reacțiile ministerelor sunt foarte dezamăgitoare.
„Guvernele statelor afectate de vânzarea DAH nu au reușit până acum să adopte legi structurale agricole și să oprească vânzarea de terenuri agricole către investitori. Vrem legi eficiente împotriva vânzării de produse agricole către investitori și aplicarea strictă a legilor existente”, a declarat Wöllert.
Adevărul este că mulți legislatori statali au mușcat deja mai mult decât pot mesteca când vine vorba de o protecție mai eficientă a fermierilor pe piața funciară. Saxonia Inferioară încearcă în prezent să introducă o nouă Lege privind structura agricolă . Sub motto-ul „Opriți creșterile de prețuri – creați o piață funciară echitabilă”, aceasta își propune să contribuie la protejarea agriculturii la scară mică.
Însă, chiar și anterior, Asociația Localităților Rurale din Saxonia Inferioară a criticat aspru proiectul de lege al guvernului, pe care l-a considerat birocratic și impracticabil.