MADR înființează o comisie specială pentru soluționarea contestațiilor depuse de fermieri pe măsurile AFIR

Contestațiile depuse de fermieri cu privire la accesarea fondurilor europene din cadrul Planului Național Strategic vor fi soluționate de o comisie ce va funcționa la nivelul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Acest for de soluționare va fi format din specialiști din cadrul Direcției Generale Dezvoltare Rurală – Autoritate de management pentru PS 2023-2027. De menționat că această măsură va fi implementată ca urmarea a unei misiuni de audit ce a avut loc în această primăvară, potrivit unui proiect de act normativ ce introduce o serie de schimbări în cadrul procesului de selecţie şi al procesului de verificare și soluționare a contestaţiilor pentru proiectele aferente intervențiilor de dezvoltare rurală din Planul Strategic PAC 2023- 2027.
Fermierii care accesează fonduri europene se vor putea adresa unei Comisii de Soluționare a Contestaţiilor care va fi constituită la nivelul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), în cadrul Direcției Generale Dezvoltare Rurală – Autoritate de management pentru PS 2023-2027. Astfel, soluționarea contestațiilor nu va mai fi atribuția Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), ci a MADR care se va ocupa cu soluţionarea acestora privind rezultatele procesului de evaluare și selecție a proiectelor depuse pentru finanţare.
Citiți și: AFIR: 30 noiembrie – termen FINAL pentru fermierii care au proiecte cu fonduri din PNDR
Conform unui proiect de ordin aflat în dezbatere publică, fermierii se vor putea adresa Comisiei de Soluționare a Contestaţiilor pentru activitatea aferentă procesului de selecție pentru finanţarea proiectelor depuse în cadrul intervențiilor PS 2023-2027 şi cea de soluționare a contestaţiilor, în conformitate cu prevederile prezentului regulament de organizare şi funcţionare, care se desfăşoară pe întreaga perioadă de implementare a PS 2023-2027.
Potrivit sursei citate, procedura se va aplica pentru intervenţiile:
- DR-12 – Investiţii în consolidarea exploataţiilor tinerilor fermieri instalaţi şi a fermierilor recent instalaţi;
- DR-13 – Achiziţii de utilaje agricole pentru sectorul vegetal;
- DR-14 – Investiţii în fermele de mici dimensiuni;
- DR-15 – Investiţii în exploataţiile pomicole;
- DR-16 – Investiţii în sectorul legume şi/sau cartofi;
- DR-17 – Investiţii în sectoarele hamei şi/sau struguri de masă;
- DR-18 – Investiţii în floricultură, plante medicinale şi aromatice;
- DR-19 – Investiţii neproductive la nivel de fermă;
- DR-20 – Investiţii în sectorul zootehnic;
- DR-21 – Investiţii pentru prevenirea răspândirii pestei porcine africane (PPA);
- DR-22 – Investiţii în condiţionarea, depozitarea şi procesarea produselor agricole şi pomicole;
- DR-23 – Investiţii pentru procesarea şi marketingul produselor agricole în vederea obţinerii unor produse alimentare şi produse transformate, altele decât cele prevăzute în anexa 1 a Tratatului de funcţionare a Uniunii Europene;
- DR-24 – Investiţii în tehnologii forestiere care îmbunătăţesc rezilienţa şi valoarea de mediu a ecosistemelor forestiere;
- DR-25 – Modernizarea infrastructurii de irigaţii;
- DR-26 – Înfiinţarea sistemelor de irigaţii;
- DR-27 – Crearea/Modernizarea infrastructurii de acces agricolă;
- DR-28 – Crearea/Modernizarea infrastructurii rutiere de bază din spaţiul rural;
- DR-30 – Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri;
- DR-33 – Înfiinţarea grupurilor de producători în sectorul agricol/pomicol.
Pentru celelalte intervenții de dezvoltare rurală din cadrul PS 2023-2027, care nu sunt menționate mai sus, pentru care se realizează selecția proiectelor, se elaborează și se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale regulamente distincte cu privire la organizarea şi funcţionarea procesului de selecţie şi a procesului de soluționare a contestaţiilor.
Cine va face parte din Comisia de Soluționare a Contestaţiilor
Comisia de Soluționare a Contestațiilor va fi alcătuită din preşedinte, membri şi secretar, pentru fiecare funcţie în parte fiind prevăzut un supleant.
Secretariatul Comisiei este asigurat de către Direcția Metodologie, Monitorizare, Coordonare și Evaluare din cadrul AM PS, în calitate de Autoritate de Management pentru Planul Strategic PAC 2023-2027. În funcție de numărul de contestații depuse pe intervenție/etapă, în scopul soluționării cu celeritate a acestora, directorul general al AM PS poate stabili desfășurarea activității de soluționare a contestațiilor prin organizarea în paralel a două sau mai multor comisii având acelaşi secretar.
Cum vor putea depune fermierii contestații în cadrul intervențiilor din PNS
Contestaţiile vor putea fi depuse începând cu momentul publicării Raportului de Selecție intermediar/lunar pe pagina de internet AFIR. Solicitanţii care au depus proiecte în cadrul unei sesiuni de depunere pentru care a fost întocmit un raport de selecție intermediar /lunar vor avea la dispoziţie 7 zile lucrătoare începând cu ziua lucrătoare imediat următoare postării pe pagina de internet AFIR a Raportului de Selecție intermediar/lunar pentru a depune contestaţii cu privire la rezultatul evaluării.
Contestaţiile, semnate de solicitanți, vor fi depuse on-line. Solicitanții pot depune o singură contestație cu privire la rezultatul evaluării. Vor fi considerate contestaţii şi analizate doar acele solicitări care contestă elemente legate de eligibilitatea proiectului depus, neconformitatea, punctarea unui/unor criterii de selecţie, stabilirea valorii/cuantumului criteriilor de departajare, valoarea proiectului declarată eligibilă/valoarea sau intensitatea sprijinului public acordat pentru proiectul depus, componenta financiară dominantă.
Contestațiile care nu se încadrează în criteriile prevăzute vor fi considerate de către comisia de soluționare a contestațiilor inadmisibile. Orice a doua contestație depusă de același solicitant referitoare la un raport de selecție, precum și contestația depusă la un raport de selecție ulterior primului raport în care a fost consemnat rezultatul evaluării, inclusiv privind statutul proiectele depuse in prima etapa care sunt reportate in Rapoartele de selectie aferente etapei a doua, vor fi considerate de către comisia de soluționare a contestațiilor inadmisibile.
În situația în care Comisia de Soluționare a Contestațiilor identifică încălcări ale procedurii sesisează AFIR în vederea reverificării și informează serviciul metodologie din cadrul AM. Analizarea contestaţiilor se realizează de către Comisia de Soluționare a Contestațiilor, respectiv membri şi preşedinte, în urma transmiterii de catre AFIR, în termen de 3 zile de la finalizarea termenului de depunere a contestațiilor a Centralizatorului contestațiilor depuse.
Proiectul legislativ publicat de MADR poate fi consultat pe larg AICI.





