Prejudiciu de 21,42 milioane de euro în domeniul comerțului cu cereale. Cum acționa rețeaua de peste 90 de firme ”conectate” în portul Constanța
agrointeligenta.ro -Direcţia Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) a identificat o rețea de peste 90 firme, care a cauzat bugetului de stat un prejudiciu de peste 21,42 milioane euro (96.420.796 lei) prin sustragerea de la plata către bugetul de stat a TVA și impozitului pe profit.
Grupul de firme acționa ca intermediar între producătorii de cereale, traderii din portul Constanța și procesatorii de pe piața internă. În noiembrie 2015 DGAF a sesizat procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, care, în data de 20 octombrie anul trecut, au efectuat 39 de percheziţii domiciliare şi la sediile unor societăţi comerciale de pe raza judeţelor Galaţi, Brăila, Vrancea şi a municipiului Bucureşti.
Pentru sustragerea de la plata obligațiilor fiscale datorate în urma comerțului cu cereale, reprezentanții firmelor investigate au organizat un circuit complex în care 80 de firme justificau cantitățile de cereale deţinute prin înregistrarea în contabilitate a facturilor fictive provenite de la alte 12 firme furnizoare, tip fantomă, fiind înregistrate cheltuieli nereale în scopul diminuării bazei impozabile şi obligaţiilor fiscale datorate bugetului de stat.
Au fost înregistrate achiziții și livrări fictive de cereale și oleaginoase (grâu, porumb, orzoaică, soia, semințe de floarea soarelui etc), îngrășăminte și materiale de construcții (oţel beton, ciment alb, var etc), necesare creării unei proveniențe aparent licite. Contravaloarea operațiunilor fictive era virată în conturile firmelor fantomă, iar sumele erau apoi retrase în numerar de la ATM în aceeași zi – în total, în perioada ianuarie 2011–aprilie 2015, au fost retrași peste 78,58 milioane euro (353.618.262 lei) în numerar.
Demersurile de cooperare interinstituţională între Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism și Direcția Generală Antifraudă Fiscală au fost derulate cu respectarea competenţelor materiale specifice fiecăreia dintre cele două structuri, în condiţiile stabilite prin documentele de cooperare încheiate în acest sens.