Asociația Europeană de Biodiesel sesizează UE prețurile mici cu care polonezii exportă biodiesel. Ce cantități ajung în România
agrointeligenta.ro -Bunge Prio Biocombustibil, parte a grupului Bunge și a grupului portughez Prio, liderii globali în domeniul agribusiness, în calitate de membru al Asociației Europene de Biodiesel, atrage atenția asupra distorsiunilor pe care le provoacă în piața europeană practica anumitor operatori economici din Polonia de a exporta biodiesel la prețuri anormal de mici.
EBB și-a exprimat îngrijorarea asupra acestei probleme și a alertat autoritățile europene și naționale, Oficiul European Anti-Fraudă (OLAF) precum și asociațiile de profil de pe continent, în incercarea de a identifica operatorii implicați și de a stopa acest trafic cât mai curând posibil.
Cele mai noi date primite de EBB arată că unii operatori economici activi în Polonia și pe piața europeană au profitat abuziv de facilitățile oferite de legislația națională poloneză destinată consumului local, pentru a exporta cantități de biodiesel mascate în biocombusitibil vândut în Polonia, în baza prevederilor RED – directiva europeană care stabilește cotele de biocombustibili pentru statele membre UE. Biodiesel-ul astfel nedistribuit pe piața din Polonia este exportat la prețuri sub piață către țări precum Bulgaria, România, Olanda, Belgia, Italia și chiar pe piața franceză. Operatorii din Polonia, atrage atenția EBB, ar trebui să fie conștienți că efectele unei astfel de decizii, de a exporta la prețuri mai mici biodiesel care figurează a fi destinat pieței poloneze, ar putea avea efecte retroactive asupra certificării lor.
”EBB este profund îngrijorată de o astfel de încălcare flagrantă a legislației și principiilor europene și este decisă să stopeze fluxul de biodiesel polonez, extrem de perturbator și nociv pentru integritatea și competitivitatea pieței europene de biodiesel. Vom acționa pentru a identifica sursa și cele mai eficiente soluții care să păstreze unită piața europeană de biodiesel”, a declarat Alain Brinon, președintele Asociației Europene de Biodiesel.
De asemenea, ISCC ( International Sustainability & Carbon Certification ) – autoritatea care certifică sistemele de sustenabilitate și emisii de noxe – a anunțat la rândul său că este pregătită să acționeze pentru a găsi soluția care să stopeze practicile incorecte pe piața europeană de biodiesel și să ia măsuri în consecință împotriva celor care se fac vinovați de astfel de practici. În același timp, giganți internaționali din industria petrolieră atât din Europa cât și din Romania s-au raliat demersului EBB, cerând în mod expres furnizorilor lor să respecte întocmai legislația și reglementările specifice statelor în care operează.
Cifrele despre dinamica pieței de biodiesel din Europa, date publicității de Eurostat luna aceasta, arată că pe parcursul anului trecut, Polonia a exportat 400 de mii de tone de biodiesel, principalele piețe de export fiind Olanda, Bulgaria, cât și România. În același timp însă, România a importat în 2015, în total, 50 de mii de tone de biodiesel, în principal din Spania și Italia, dar și din Polonia și Bulgaria. Conform statisticilor europene Intrastat, Bulgaria importă biodiesel din Polonia, pentru ca mai apoi să exporte către țări vecine precum România, Grecia, Ungaria. Statisticile europene indică faptul că biodiesel-ul din Polonia, care face obiectul investigației, este importat în România atât direct, cât și indirect prin alte state.
România consumă anual 160 de mii de tone de biodiesel iar importul de biodiesel a reprezentat doar anul trecut aproximativ 30% din piață, cu impact negativ atât pentru producția de biodiesel cât și pentru cererea de ulei de rapiță din România. Din cauza scăderii cererii de biodiesel, pe fondul importurilor din 2015, fermierii români au trimis la export peste 1 milion de tone de rapiță, în loc să fie prelucrată local pentru producția de ulei și biodiesel.
Impactul unei astfel de situații pentru economia românească nu trebuie analizat doar din perspectiva financiară – în veniturile aduse prin taxele provenite din producția locală ci și din perspectiva angajamentelor asumate ca membru al UE, de reducere a dependenței de combustibili fosili și scăderea emisiilor de carbon. Deși a respectat inițiativa Uniunii Europene în materie și a adoptat legislația pentru includerea biodiesel-ului, având efecte precum scăderea dependenței de combusibili fosili și un mediu mai curat, România este privată acum de aceste beneficii.
Foto: www.mbcmikromadencilik.com